Příští sezónu má Red Bull vyřešenou, pokračuje s Renaultem. Kdo ale bude jeho monoposty pohánět v sezóně 2017?
Red Bull svým hledáním motorového partnera pro příští sezónu zaměstnával média celý podzim poté, co předčasně vypověděl smlouvu Renaultu. Protože však rakouskému týmu nechtěl své pohonné jednotky poskytnout ani Mercedes, Ferrari či McLaren, nezbylo mu nic jiného, než pokračovat s francouzským výrobcem, jenž za svou ochotu inkasoval "bolestné" ve výši 30 milionů Euro.
Stáj Dietera Mateschitze se sice stavěla do role oběti, mnoho sympatií si nicméně v paddocku nezískala. Často veřejně kritizovala svého motorového partnera, poté se obula také do Mercedesu a Ferrari, které ji odmítli poskytnout své pohonné jednotky, protože se bály porážky. Šéf Ferrari Sergio Marchionne dokonce označil domnělé právo Red Bullu na konkurenceschopný motor za urážku.
Příští sezónu má vyřešenou, ale co v roce 2017? Nový formát motorů, který mají navrhnout automobilky, teoreticky vstoupí do hry až od roku 2018, Red Bull proto bude muset překlenout jednu sezónu. Někdo ze současných výrobců mu bude muset pomoci.
Smlouva s Renaultem vyprší příští rok a je nepravděpodobné, že by obě strany dále společně pokračovaly. Ferrari nabízí zákazníkům pouze rok staré motory. McLaren u určitých týmů uplatní právo veta, pokud ale na dveře zaklepe Sauber nebo Toro Rosso, budou muset dodávky z Japonska realizovat. S Red Bullem ale McLaren nebude chtít spolupracovat.
V zákulisí však dal Bernie Ecclestone Mercedesu pokyn, aby Red Bullu jeden rok se svými pohonnými jednotkami vypomohli. Německý tým s tím bude souhlasit údajně pouze pod podmínkou, že šéf F1 pohřbí svůj záměr prosadit levný, jednoduchý motor, a přistoupí na návrh, který bude automobilkami předložen 15. ledna. Ty si přejí zachování současných pohonných jednotek s určitými úpravami - mají být o něco silnější a hlučnější, ale také levnější.
Red Bull ale volá po nezávislém výrobci motorů, který by mohl v F1 konečně nastolit rovnováhu. Pokud se Ecclestoneovi s Todtem, jimž FIA svěřila zvláštní mandát k prosazení změn pro záchranu F1, podaří prosadit tento nápad již od sezóny 2017, kdy se plánují velké úpravy aerodynamiky, pak by byl problém rakouské stáje vyřešen ještě o rok dříve.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.