Kolik týmy utratí za zápisné do šampionátu Formule 1 2016 a co na svou rekordní sumu říká letošní vítěz Mercedes?
Týmy Formule 1 musí vstupní poplatek uhradit vždy do 30. listopadu před začátkem sezóny v dalším roce. Všichni musí uhradit základní poplatek ve výši 12,9 milionů korun (516 128 dolarů), za každý získaný bod během sezóny musí přidat 129 tisíc Kč (5 161 dolarů), v případě mistrovského týmu se ale jedná o 155 tisíc Kč (6 194 dolarů).
Mercedes kvůli tomu, že ovládl sezónu 2015 se ziskem rekordních 703 bodů zaplatí i rekordních 121,5 milionů korun (4 870 510 dolarů) jen za to, aby se mohl postavit na start příštího ročníku F1. To je ještě o 5 milionů Kč více než v minulém roce, kdy i přes dvojnásobně bodované Abú Zabí získal o dva body méně.
To se jeho sportovnímu ředitelovi, Totovi Wolffovi, moc nezamlouvá: "Je to drahé. Vždycky je to smutné podepisovat. Jde o systém, který byl nastaven před několika lety. Vede k situaci, že když získáte spoustu bodů, pak je vstupní poplatek do příštího ročníku obrovský. Jsme tady nicméně kvůli sportovnímu úspěch a zisk tolika bodů znamená, že jsme prožili opravdu dobrou sezónu. Proto jde možná na konci o hořkosladký pocit."
Druhé Ferrari, které letos nasbíralo 428 bodů, zaplatí téměř 68 milionů korun, což je o 27 milionů více než loni, kdy skončilo čtvrté. Třetí Williams zaplatí 46 milionů korun - kvůli nižšímu bodovému zisku tedy o 8 milionů méně než před sezónou 2015. Celkově si letos FIA na zápisném přišla na 394 milionů korun (15,8 mil. USD).
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.