Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing vysvětluje, co to je virtuální safety car, jak se v případě jeho využití musí zachovat piloti a jak při tom mohou kontrolovat svou rychlost - nepomáhají jim přitom jen zobrazované časové odchylky na volantu. Pro stratégy přináší také jednu velkou výhodu.
Jaký je účel safety caru?Pat Symonds: Fyzický safety car byl představen v roce 1993 jako prostředek pro řízení pole jezdců v případě nehody, která by dříve vedla k zastavení závodu nebo k vystavení traťových komisařů a soupeřů nebezpečné situaci. Během let se pravidla týkající safety caru vyvíjela a vylepšovala, vždy však trpěla dvěma těžko překonatelnými vadami: časem potřebným pro jeho nasazení a pro reakci pilotů.
V roce 2015 v reakci na tragickou nehodu Julese Bianchiho ve Velké ceně Japonska 2015 byl představen nový systém safety caru: virtuální safety car či VSC. Umožnil ho nárůst sofistikovanosti elektronických systémů a komunikace mezi vozy a ředitelstvím závodu. Poklonou rychlosti vývoje F1 je to, že tento systém byl poprvé otestován jen 26 dní po nehodě Julese Bianchiho.
Co tedy přesně je virtuální safety car?PS: Když byl nasazen safety car, piloti museli dodržovat rychlost, kterou diktoval řidič safety caru. Ten na každém okruhu trénuje vždy ve čtvrtek před závody, aby se určil přijatelný čas na kolo, byť ho může přizpůsobit v případě deště či potřeby dále snížit rychlost v místě nehody.
Virtuální safety car nutí všechny piloty dodržovat podobnou, předem určenou rychlost, bez potřeby pro vyslání safety caru na trať. Proto může být závod neutralizován mnohem rychleji, než je tomu v případě nasazení fyzického safety caru.
Kdo má zodpovědnost za nasazení virtuálního safety caru?PS: Výhradní zodpovědnost za používání safety caru či virtuálního safety caru má ředitel závodu Charlie Whiting. Neustále komunikuje se všemi stanovišti traťových komisařů a může hovořit i s týmy na boxové zídce, pokud je to třeba.
K dispozici má také několik video pomůcek nad rámec normálních vysílacích kamer. Každý okruh má soustavu svých CCTV kamer, které jsou spárovány s GPS systémy na vozech a mohou neustále sledovat jedno vozidlo. V případě nehody proto může rychle vyhodnotit její závažnost a přijmout příslušná opatření pro to, aby zajistil, že situace bude správně zvládnuta.
Jak jsou piloti upozorněni na to, že byl nasazen virtuální safety car?PS: Existuje několik metod, jak jezdcům tuto informaci sdělit. Každé stanoviště traťových komisařů rozsvítí tabuli VSC a signální světla ukazují stejnou věc. Pilot může také očekávat, že ho o tom bude rádiem informovat závodní inženýr v reakci na zprávu od ředitelství závodu, která se zobrazí na monitorech na boxové zídce.
U všech těchto metod může dojít ke zpoždění, proto je nejpravděpodobnější, že pilot bude nejprve upozorněn na volantu tím, že se mu automaticky změní displej na obrazovku, která je specificky navržen pro pomoc při jízdě za této situace. Význačně se mu zobrazí písmena VSC.
Co musí pilot udělat, když je nasazen virtuální safety car?PS: Nejdůležitější je, že musí zpomalit a jet dle předem určeného profilu. Před závodem se do auta nahrávají dva VSC profily: jeden pro sucho a jeden pro mokro. Příslušný profil se zvolí automaticky. Ve skutečnosti jde o časové profily spíše než o skutečné rychlostní cíle, a ty jsou dány relativní pozicí na dráze.
Své auto navíc začnou řídit odlišným způsobem a zajistí přepnutí pohonné jednotky do mírného módu s takovou úrovní rekuperace energie, která udrží baterii ve vhodném stavu nabití. Musí také zajistit, aby své pneumatiky a brzdy udržovali v teplotě připravené pro restart.
Jak pilot vyhodnocuje, že jede správnou rychlostí?PS: Jakmile displej ukáže znamení VSC, pilot musí pečlivě sledovat a držet se časových rozdílů, které mu jsou zobrazovány. Ty se zvětšují či zmenšují, pokud se odchyluje od regulovaného profilu. Pokud by to ale bylo jedinou metodou pro vyhodnocování správné rychlosti, pak by to pro jezdce bylo těžké sledovat cokoliv jiného, co se odehrává mimo kokpit.
Časové rozdíly mu jsou proto také sdělovány tónem ve sluchátkách. Frekvence tohoto tónu se zvyšuje s tím, jak se blíží k nulovému rozdílu, a snižuje, pokud zůstává v plusu. Tento tón úplně zmizí, pokud je o více než jednu sekundu v plusu nebo pokud vjede do boxové uličky.
Když zajíždí fyzický safety car, tak je to jasné, protože světla na autě nahoře zhasnou půl kola před tím, než zamíří do boxů. Jak tedy piloti ví, kdy končí fáze VSC?PS: Když končí fáze VSC, pilot uslyší dva pronikavé tóny. První trvá dlouho a znamená, že fáze VSC skončí. To je pro jezdce signál, aby se připravil na restart. Kdykoliv 10 - 15 sekund poté zazní druhý tón, který označuje konec fáze VSC. Když ho pilot uslyší, může naplno zrychlit.
Může VSC fáze vést k vyslání fyzického safety caru?PS: Ano, a letos se to stalo třikrát - v Monaku, v Maďarsku a v Austinu. Tento výskyt ilustroval taktický rozdíl mezi těmito dvěma metodami. Když je použit VSC, všechna auta musí zpomalit, ale mezi nimi se udržují podobné odstupy, jako když závodila. To znamená, že zastávka v boxech může být provedena s minimální taktickou nevýhodou.
Ale když je vyslán fyzický safety car, auta se mohou sjet dohromady a vytvořit za safety carem vláček. To je to, co nachytalo Mercedes v Monaku a připravilo Lewise Hamilton o vítězství v tom závodě.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.