Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing vysvětluje, co to je virtuální safety car, jak se v případě jeho využití musí zachovat piloti a jak při tom mohou kontrolovat svou rychlost - nepomáhají jim přitom jen zobrazované časové odchylky na volantu. Pro stratégy přináší také jednu velkou výhodu.
Jaký je účel safety caru?Pat Symonds: Fyzický safety car byl představen v roce 1993 jako prostředek pro řízení pole jezdců v případě nehody, která by dříve vedla k zastavení závodu nebo k vystavení traťových komisařů a soupeřů nebezpečné situaci. Během let se pravidla týkající safety caru vyvíjela a vylepšovala, vždy však trpěla dvěma těžko překonatelnými vadami: časem potřebným pro jeho nasazení a pro reakci pilotů.
V roce 2015 v reakci na tragickou nehodu Julese Bianchiho ve Velké ceně Japonska 2015 byl představen nový systém safety caru: virtuální safety car či VSC. Umožnil ho nárůst sofistikovanosti elektronických systémů a komunikace mezi vozy a ředitelstvím závodu. Poklonou rychlosti vývoje F1 je to, že tento systém byl poprvé otestován jen 26 dní po nehodě Julese Bianchiho.
Co tedy přesně je virtuální safety car?PS: Když byl nasazen safety car, piloti museli dodržovat rychlost, kterou diktoval řidič safety caru. Ten na každém okruhu trénuje vždy ve čtvrtek před závody, aby se určil přijatelný čas na kolo, byť ho může přizpůsobit v případě deště či potřeby dále snížit rychlost v místě nehody.
Virtuální safety car nutí všechny piloty dodržovat podobnou, předem určenou rychlost, bez potřeby pro vyslání safety caru na trať. Proto může být závod neutralizován mnohem rychleji, než je tomu v případě nasazení fyzického safety caru.
Kdo má zodpovědnost za nasazení virtuálního safety caru?PS: Výhradní zodpovědnost za používání safety caru či virtuálního safety caru má ředitel závodu Charlie Whiting. Neustále komunikuje se všemi stanovišti traťových komisařů a může hovořit i s týmy na boxové zídce, pokud je to třeba.
K dispozici má také několik video pomůcek nad rámec normálních vysílacích kamer. Každý okruh má soustavu svých CCTV kamer, které jsou spárovány s GPS systémy na vozech a mohou neustále sledovat jedno vozidlo. V případě nehody proto může rychle vyhodnotit její závažnost a přijmout příslušná opatření pro to, aby zajistil, že situace bude správně zvládnuta.
Jak jsou piloti upozorněni na to, že byl nasazen virtuální safety car?PS: Existuje několik metod, jak jezdcům tuto informaci sdělit. Každé stanoviště traťových komisařů rozsvítí tabuli VSC a signální světla ukazují stejnou věc. Pilot může také očekávat, že ho o tom bude rádiem informovat závodní inženýr v reakci na zprávu od ředitelství závodu, která se zobrazí na monitorech na boxové zídce.
U všech těchto metod může dojít ke zpoždění, proto je nejpravděpodobnější, že pilot bude nejprve upozorněn na volantu tím, že se mu automaticky změní displej na obrazovku, která je specificky navržen pro pomoc při jízdě za této situace. Význačně se mu zobrazí písmena VSC.
Co musí pilot udělat, když je nasazen virtuální safety car?PS: Nejdůležitější je, že musí zpomalit a jet dle předem určeného profilu. Před závodem se do auta nahrávají dva VSC profily: jeden pro sucho a jeden pro mokro. Příslušný profil se zvolí automaticky. Ve skutečnosti jde o časové profily spíše než o skutečné rychlostní cíle, a ty jsou dány relativní pozicí na dráze.
Své auto navíc začnou řídit odlišným způsobem a zajistí přepnutí pohonné jednotky do mírného módu s takovou úrovní rekuperace energie, která udrží baterii ve vhodném stavu nabití. Musí také zajistit, aby své pneumatiky a brzdy udržovali v teplotě připravené pro restart.
Jak pilot vyhodnocuje, že jede správnou rychlostí?PS: Jakmile displej ukáže znamení VSC, pilot musí pečlivě sledovat a držet se časových rozdílů, které mu jsou zobrazovány. Ty se zvětšují či zmenšují, pokud se odchyluje od regulovaného profilu. Pokud by to ale bylo jedinou metodou pro vyhodnocování správné rychlosti, pak by to pro jezdce bylo těžké sledovat cokoliv jiného, co se odehrává mimo kokpit.
Časové rozdíly mu jsou proto také sdělovány tónem ve sluchátkách. Frekvence tohoto tónu se zvyšuje s tím, jak se blíží k nulovému rozdílu, a snižuje, pokud zůstává v plusu. Tento tón úplně zmizí, pokud je o více než jednu sekundu v plusu nebo pokud vjede do boxové uličky.
Když zajíždí fyzický safety car, tak je to jasné, protože světla na autě nahoře zhasnou půl kola před tím, než zamíří do boxů. Jak tedy piloti ví, kdy končí fáze VSC?PS: Když končí fáze VSC, pilot uslyší dva pronikavé tóny. První trvá dlouho a znamená, že fáze VSC skončí. To je pro jezdce signál, aby se připravil na restart. Kdykoliv 10 - 15 sekund poté zazní druhý tón, který označuje konec fáze VSC. Když ho pilot uslyší, může naplno zrychlit.
Může VSC fáze vést k vyslání fyzického safety caru?PS: Ano, a letos se to stalo třikrát - v Monaku, v Maďarsku a v Austinu. Tento výskyt ilustroval taktický rozdíl mezi těmito dvěma metodami. Když je použit VSC, všechna auta musí zpomalit, ale mezi nimi se udržují podobné odstupy, jako když závodila. To znamená, že zastávka v boxech může být provedena s minimální taktickou nevýhodou.
Ale když je vyslán fyzický safety car, auta se mohou sjet dohromady a vytvořit za safety carem vláček. To je to, co nachytalo Mercedes v Monaku a připravilo Lewise Hamilton o vítězství v tom závodě.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.