Dle některých názorů největší pozornost na sebe Fernando Alonso v letošní sezoně získal díky radiové komunikaci mezi ním a týmem. Proč si Fernando Alonso a Jenson Button myslí, že to jejich situaci pomohlo?
Nové kamarády si Fernando Alonso u Hondy asi sotva získal, když si například během Grand Prix Japonska do radia hlasitě stěžoval na svoji pohonnou jednotku z dílen japonské Hondy. Agragát z GP Japonska tehdy Alonso označil jako "GP2 motor". Španěl přitom moc dobře věděl, že se tato radiová komunikace může přes televizní přenos dostat do celého světa. Teď Alonso přiznal, že to bylo součástí jeho kalkulace, která mu měla prý i pomoci.
Dvojnásobný mistr světa, který před sezonou 2015 opustil Ferrari, aby v týmu McLaren-Honda dokázal získal ještě alespoň jeden titul, místo toho ale dostal auto, které rozhodně nebylo konkurenceschopné. S týmovým kolegou, Jensonem Buttonem, letos vytvořili rekord, když si připsali dohromady během sezony 290 trestných míst na startu! Tento rekord asi nikdo jen tak nepřekoná.
Španěl teď řekl, že touto radiovou komunikací chtěl svůj tým vyburcovat, což se mu, dle jeho mínění, podařilo: "Věci, které musíme udělat, abychom byli příští rok konkurenceschopní, jsou docela extrémní. Na velké problémy musíte přijít s velkými řešeními a myslím si, že to možná velkým řešením trochu pomohlo," řekl 34 letý Fernando Alonso pro BBC. A dodal, že se v Suzuce i v Kanadě cítil jako nějaký amatér, když kolem něj na rovinkách soupeři jezdili zprava, zleva jako nic.
Velmi známá je také scénka po kvalifikaci v Brazílii, kdy Alonsa zradil vůz, a tak se opaloval na campingové židličce jednoho z komisařů. Také společná fotografie Alonsa s Buttonem, jak mávají ze stupňů vítězů v Brazílii obletěla svět, bohužel to ale nebylo po žádném ze závodů, ale po jejich výpadku v Q1.
Vztah mezi týmem a jezdcem by ale tato otevřená kritika neměla zlomit. "Když jsem to všechno řekl v Japonsku, tak jsem věděl, že to pravděpodobně budou přenášet. Ale mnoho pozitivních radiových komunikací zveřejněno nebývá. Při mnoha in-lapech kolech jsem týmu děkoval, protože to bylo velmi náročné.
Občas měnili tři motory a my získali bod, dva nebo jsme se jim přiblížili. Spoustu pozitivních radiových zpráv nezveřejní. V Japonsku, když to [radio] zveřejnili, tak jsem věděl, že by jej pravděpodobně zveřejnit mohli," pokračuje Alonso.
V letošní sezoně také Španěl zaznamenal dvě věci, na které v minulosti určitě nebýval zvyklý. Jednak získal méně bodů než týmový kolega a získané body byly nejnižším bodovým přídělem od jeho premiové sezony v Minardi v roce 2001. "Nemyslím si, že to ode mne bylo tím nejlepším [výkonem]. Měl jsem několik dobrých závodů, ale nepřicházely dostatečně konstantně." Je třeba také vidět fakt, že hned sedmkrát cíl závodu ani neviděl, což letos dokázal překonat pouze Pastor Maldonado.
Které závody byly z pohledu Španěla dobré? "V Suzuce, jeden z nejlepších. V Austinu to byl jeden z nejlepších - během úvodních 20 kol v mokrých podmínkách, v osmi nebo devíti z nich jsem byl rychlejší než Lewis Hamilton, který závod vedl. Ale tuto TOP výkonnost jsem nedokázal dostatečně konzistentně udržet."
Alonso si stojí za tím, že ve všech závodech letošního roku nepředvedl vrcholový výkon, jak u něj bývá tradicí. Za tím stojí dle jeho názoru několik faktorů: "Někdy to bylo kvůli chybějícím okruhům, někdy kvůli mechanickým problémům a někdy jsme v soubojích byli rychlejší v zatáčkách, ale pomalejší na rovinkách, takže jsme nemohli maximalizovat naši výkonnost v určitých fázích závodu. Bylo to docela frustrující, občas tam bylo i zklamání. Příští rok bude úroveň [výkonnosti] vyšší a moje výkony budou jako ty v Japonsku nebo v Austinu, snad v každém kole každého závodu."
V Emirátech se také začalo spekulovat o tom, že by si Alonso mohl dát roční pauzu. Tyto zvěsti ale Alonso vehementně popírá, i když zadní vrátka si nechává otevřená. "Člověk se musí cítit minimálně trochu konkurenceschopnější, aby si Formuli 1 užíval. Když člověk není dostatečně rychlý, tak je to hodně těžké - člověk si odnáší více frustrace než zábavy."
Pak ale ihned dodal, že F1 jej stále baví. "Vždy tu jsou nové výzvy - nové okruhy, nějaké nové závody, dobré možnosti, starty, první kola. Vždy je co si užívat, ale v určitém bodu musíte bojovat o šampionát. To je ultimativní cíl," zakončil Alonso.
Také Jenson Button zvláště ke konci sezony nešetřil kritikou na monopost McLaren MP4-30. I Brit se pro BBC vyjádřil k uplynulé sezoně. "Většina věcí, které jsem řekl, týmu pomohla. Něco z toho byl špás, protože člověk v takovýchto situacích musí zůstat dle mého názoru veselý, aby se z toho nezbláznil."
Button má ale narozdíl od Alonsa zkušenosti se špatnými sezonami, když takové zažil v letech 2007 a 2008 u Hondy. "Jindy by byl člověk na svůj tým docela přísný, ale to by teď dělat neměl, protože jsme všichni předváděli to nejlepší a jsme týmem, proto je nechci nechat ve štychu. Ale občas musejí emoce jednoduše ven a to jsem v posledních závodech udělal."
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.
Zak Brown očekává, že mezi Norrisem a Piastrim může v budoucnu dojít ke střetu kvůli jejich ambicím. Zdůraznil však, že McLaren má jasná pravidla a silné vedení, aby podobné situace zvládl.
Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Bývalý pilot F1 Gijs van Lennep tvrdí, že Max Verstappen už dávno dokázal svou výjimečnost a není třeba čekat na konec jeho kariéry. Podle něj si Verstappen své místo mezi nejlepšími zasloužil už nyní.
Lewis Hamilton nezažívá ve Ferrari zrovna pohádkový příběh. Teď se k názoru Ralfa Schumachera přidal i bývalý jezdec Red Bullu, který se domnívá, že britský šampion by po sezoně 2025 mohl Formuli 1 definitivně opustit.
Carlos Sainz se stal oficiálním ambasadorem nadcházející Velké ceny Španělska, která se poprvé pojede v Madridu. Tímto krokem nejen posiluje svou pozici mezi domácími fanoušky, ale i pomáhá zvyšovat prestiž této nové městské Grand Prix.