Podle Renaultu k neúspěšnému vývoji letošního motoru přispělo ztroskotání jejich vztahu s Red Bullem.
Francouzský výrobce svou novou specifikaci pohonné jednotky nasadil do závodu poprvé až minule v Brazílii. Jenže ta se neprokázala o moc lepší než starší verze.
Jednalo se přitom o první výkonnostní vylepšení v této sezóně, na které čerpali 11 z 12 vývojových žetonů. Jenže Daniel Ricciardo dostal za svá záda jen část z něj - pouze motor s vnitřním spalováním, na nějž šlo 7 žetonů. Renault věří, že balík vykáže pokrok až po nasazení všech prvků, tedy včetně nového turba.
Proč byl letošní vývoj tak pomalý a poměrně neúspěšný? "Je pravdou, že poslední historie a nejistota s Red Bullem vedly k oslabení technické spolupráce mezi našimi týmy. Naše rozhovory téměř ustaly. Pro příští rok to bylo jen férové, ale možná jsme si měli dát více pozor tam, kde to nekončilo pro tento rok," uvádí Cyril Abiteboul, ředitel Renaultu Sport F1.
"Vedlo to k tomu, že jsme maximálně nevyužili výkonnostní vylepšení toho motoru, protože když vyměníte jeden prvek pohonné jednotky, musíte myslet na vedlejší účinek jejich všech ostatních prvků. Myslím, že z nich dostaneme více, než jsme viděli. A opět nevyužíváme veškerý hardware, který je nyní dostupný. Panuje tedy drobné zklamání, ale dosáhneme mnohem více a více toho bude vysvětleno," pokračuje Abiteboul.
Nedokáže však ještě potvrdit, kterou konfiguraci pohonné jednotky použijí tento týden v Abú Zabí. Nevylučuje ani možnost návratu ke starší specifikaci: "Musíme vzít v potaz následky nasazení jednoho motoru v jednom autě během víkendu v Brazílii.
"Pochopit, jak na tom jsme, dojít k nějakým závěrům a učinit rozhodnutí pro Abú Zabí - zda pokračovat na stejné úrovní, pokusit se posunout o jeden krok dále nebo couvnou o jeden krok zpět, pokud to v této době nevede ke spokojenosti. Hodně se to ale týká učení pro příští rok," naznačuje ředitel Renaultu před posledním letošním závodem, který se pojede tento víkend na okruhu Jas Marina.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.