Ex-boss Ferrari, Luca di Montezemolo, vysvětluje, proč se mu Sebastian Vettel u Ferrari líbí a kterých tří vlastností Němce si zvláště váží.
Luca di Montezemolo v minulosti již víckrát řekl, že smlouva mezi Sebastianem Vettelem a Ferrari vznikla v jeho obývacím pokoji v Boloni. Navíc prý sehrál důležitou roli také Michael Schumacher, zodpovědnou osobou byl bývalý šéf závodního týmu Stefano Domenicalli. I po ukončení svého angažmá u Ferrari Itala výkony Vettela zajímají a hrdě sleduje počínaní rodáka z německého Heppenheimu. Di Montezemola na Vettelovi upoutaly tři vlastnosti, jak teď prozradil.
Luca už v květnu letošního roku prozradil, že to byl Michael Schumacher, kdo Ferrari radil angažovat Vettela. V jednom rozhovoru pro německou 'RTL' se k této historii Ital znovu vrátil: "Michael si myslel, že by Sebastian mohl být šikovným, dobrým a důvěryhodným mladíkem. Je navíc rychlým. Já ho také znám už dob motokár," začal Luca di Montezemolo.
Už v dobách jeho angažmá u Toro Rosso v letech 2007 a 2008 Lucu fascinovala rychlost Němce. Tou dobou měl di Montezemolo u Ferrari pod smlouvou Kimiho Räikkönena, mistra světa z roku 2007, a Felipeho Massu. S Finem se stáj rozešla po sezoně 2009, když se jeho nástupcem stal Fernando Alonso. Ital teď zpětně říká, že se k tomuto kroku odhodlal proto, že potřeboval někoho zkušeného.
Partnerství se Španělem ale neprobíhalo zcela dle představ a přineslo "jen" tři tituly vice-mistra světa (2010, 2012 a 2013). Na Vettela celou dobu dnes již 68 letý Ital dle svých slov myslel. Po zisku čtyř titulů u Red Bullu byl Vettel na vrcholu. Tehdejší šéf Ferrari, Stefano Domenicali, zprostředkoval kontakt s jezdcem Red Bullu. "Jednou mi jej přivezl do mého domu v Boloni, fajn chlapík, dobře vychovaný, dovezl dokonce dobrou švýcarskou čokoládu. Od samého začátku ukazoval velkou zálibu ve Ferrari, přesně tak mi jej Michael tehdy líčil," pokračuje di Montezemolo pro 'RTL'.
Dohodě mezi Ferrari a Vettelem stála v cestě ale smlouva mezi Vettelem a Red Bullem. Ta měla platnost až do konce roku 2015, avšak díky výstupní klausuli mohl Němec k Ferrari již dříve. "Sebastianovi jsem řekl: 'Pojď přece k nám'. Řekl mi o klausuli ve své smlouvě u Red Bullu. A my jsme řekli: 'Ne nebudeme dělat nic nekorektního. Sejdeme se spolu znovu, až budeš ze svého kontraktu pryč a až bude vše vysvětleno'."
Na konci listopadu 2014 byla smlouva oznámena. Od letošní sezony tak 28 letý Němec závodí v barvách Scuderie Ferrari a dokázal získat zatím tři vítězství. Pro Montezemola je Vettel cenným pilotem, kterého zdobí tři vlastnosti: "Zaprvé je fantastickým pilotem, který je velmi, velmi silný jak v kvalifikaci tak i v závodě." To je opravdu Němcova velká výhoda, spousta dobrých pilotů totiž bojuje s tím, že se jim daří spíše jen v kvalifikacích nebo jen v závodech.
"Zadruhé zaujímá postoj, který perfektně pasuje k Ferrari: Pozitivní, výrazný týmový duch, úplná vášeň, z tohoto pohledu je velmi často hodně sympatický." Tuto vlastnost Vettel prokazuje na tiskových konferencích, kde má často velmi pozitivní náladu. "A za třetí je mladý, ale na druhou stranu má také zkušenosti. Přišel samozřejmě ve správný moment, aby zahájil nový cyklus, aby založil novou vítěznou éru," zakončil Luca di Montezemolo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.