Ex-boss Ferrari, Luca di Montezemolo, vysvětluje, proč se mu Sebastian Vettel u Ferrari líbí a kterých tří vlastností Němce si zvláště váží.
Luca di Montezemolo v minulosti již víckrát řekl, že smlouva mezi Sebastianem Vettelem a Ferrari vznikla v jeho obývacím pokoji v Boloni. Navíc prý sehrál důležitou roli také Michael Schumacher, zodpovědnou osobou byl bývalý šéf závodního týmu Stefano Domenicalli. I po ukončení svého angažmá u Ferrari Itala výkony Vettela zajímají a hrdě sleduje počínaní rodáka z německého Heppenheimu. Di Montezemola na Vettelovi upoutaly tři vlastnosti, jak teď prozradil.
Luca už v květnu letošního roku prozradil, že to byl Michael Schumacher, kdo Ferrari radil angažovat Vettela. V jednom rozhovoru pro německou 'RTL' se k této historii Ital znovu vrátil: "Michael si myslel, že by Sebastian mohl být šikovným, dobrým a důvěryhodným mladíkem. Je navíc rychlým. Já ho také znám už dob motokár," začal Luca di Montezemolo.
Už v dobách jeho angažmá u Toro Rosso v letech 2007 a 2008 Lucu fascinovala rychlost Němce. Tou dobou měl di Montezemolo u Ferrari pod smlouvou Kimiho Räikkönena, mistra světa z roku 2007, a Felipeho Massu. S Finem se stáj rozešla po sezoně 2009, když se jeho nástupcem stal Fernando Alonso. Ital teď zpětně říká, že se k tomuto kroku odhodlal proto, že potřeboval někoho zkušeného.
Partnerství se Španělem ale neprobíhalo zcela dle představ a přineslo "jen" tři tituly vice-mistra světa (2010, 2012 a 2013). Na Vettela celou dobu dnes již 68 letý Ital dle svých slov myslel. Po zisku čtyř titulů u Red Bullu byl Vettel na vrcholu. Tehdejší šéf Ferrari, Stefano Domenicali, zprostředkoval kontakt s jezdcem Red Bullu. "Jednou mi jej přivezl do mého domu v Boloni, fajn chlapík, dobře vychovaný, dovezl dokonce dobrou švýcarskou čokoládu. Od samého začátku ukazoval velkou zálibu ve Ferrari, přesně tak mi jej Michael tehdy líčil," pokračuje di Montezemolo pro 'RTL'.
Dohodě mezi Ferrari a Vettelem stála v cestě ale smlouva mezi Vettelem a Red Bullem. Ta měla platnost až do konce roku 2015, avšak díky výstupní klausuli mohl Němec k Ferrari již dříve. "Sebastianovi jsem řekl: 'Pojď přece k nám'. Řekl mi o klausuli ve své smlouvě u Red Bullu. A my jsme řekli: 'Ne nebudeme dělat nic nekorektního. Sejdeme se spolu znovu, až budeš ze svého kontraktu pryč a až bude vše vysvětleno'."
Na konci listopadu 2014 byla smlouva oznámena. Od letošní sezony tak 28 letý Němec závodí v barvách Scuderie Ferrari a dokázal získat zatím tři vítězství. Pro Montezemola je Vettel cenným pilotem, kterého zdobí tři vlastnosti: "Zaprvé je fantastickým pilotem, který je velmi, velmi silný jak v kvalifikaci tak i v závodě." To je opravdu Němcova velká výhoda, spousta dobrých pilotů totiž bojuje s tím, že se jim daří spíše jen v kvalifikacích nebo jen v závodech.
"Zadruhé zaujímá postoj, který perfektně pasuje k Ferrari: Pozitivní, výrazný týmový duch, úplná vášeň, z tohoto pohledu je velmi často hodně sympatický." Tuto vlastnost Vettel prokazuje na tiskových konferencích, kde má často velmi pozitivní náladu. "A za třetí je mladý, ale na druhou stranu má také zkušenosti. Přišel samozřejmě ve správný moment, aby zahájil nový cyklus, aby založil novou vítěznou éru," zakončil Luca di Montezemolo.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.