INTERLAGOS, KVALIFIKACE - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jaké časy a maximální rychlosti piloti dosahovali v jednotlivých sektorech brazilského okruhu? Proč na speed trapu byly rychlosti nižší než na konci třetího sektoru? A s jakými strategiemi nastoupí do nedělní velké ceny?
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.
Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (pouze 90 metrů před ní), piloti v něm již někdy brzdí, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - odhaluje to, kdo začíná nejdříve brzdit před první zatáčkou.
Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Rosberg popáté za sebou porazil Hamiltona, který chtěl dokázat, že jeho soukromý život nemá na výkony na dráze žádný vliv. Nico byl rychlejší v prvním a ve druhém sektoru, výrazněji zaostával ve třetím, proto je po jejich sečtení až za svým týmovým kolegou, kterému se nepodařilo dát dohromady ideální kolo.
V Q3 se to kromě Rosberga podařilo také Bottasovi, jenž je ale kvůli včerejšímu předjíždění pod rudými vlajkami odsunut o tři místa zpět, Kvjatovi, Massovi a Ricciardovi, který klesá o 10 míst. V poslední části se dokázali zlepšit všichni piloti kromě Verstappena.
Z časů vyplývá, že Ferrari na Mercedes v rychlosti na jedno kolo ztrácí kolem 7 desetin sekundy, což je na druhé nejkratší trati kalendáře hodně. Výborný výkon podal Bottas, který i přes horší součet sektorů překonal svého krajana Räikkönen, či Hülkenberg, jenž skončil před druhým Williamsem i oběma Red Bully.
Kvality šasi Red Bullu tentokrát nestačily kompenzovat deficit výkonu a maximálních rychlostí na rovinkách, jak je patrné z časů ve třetím sekotru. Ve druhém ale skončili hned za Ferrari a Mercedesy (Kvjat dokonce před Räikkönenem).
Na cílové rovince dosáhl nejvyšší rychlosti v závěru kvalifikace Massa s Williamsem: 349,5 km/h. Loni si v tomto ohledu připsal také prvenství, tehdy jel 342,9 km/h. Přítlak mu ale scházel v prostřední části, postrádal přilnavost, proto z toho bylo až 8. místo, zatímco Bottas skončil o 4 příčky výše (před penalizací).
Williamsy jsou efektivní na rovinkách - nejrychlejší byly i na zadní rovince, ale ztrácejí v oblasti generování maximálního přítlaku, jak je vidět například z rychlostí na konci druhého sektoru. Massa zde jel stejně rychle jako Button, čímž potvrdil kvality šasi MP4-30.
Turbomotory v nadmořské výšce neztrácejí 10 % výkonu jako atmosféry, které ve svých nejlepších letech (sezóna 2004) zde dosahovaly o 25,2 km/h nižších rychlostí.
Vozy poháněné Mercedesy obsadily prvních 7 příček, osmá patří Nasrovi se Sauberem poháněným Ferrari - jel o 9 km/h pomaleji. Poslední sektor s dlouhou rovinkou začínající do kopce klade velký důraz na výkon motoru, Renaulty a Buttonova Honda dle očekávání zaostávaly (Alonso nezajel ani jedno měřené kolo, proto v přehledu chybí).
McLaren ztrácel ohromných 21,8 km/h, Kvjat s Red Bullem citelných 14,8 km/h. Rus měl k dispozici ale starší, slabší specifikaci, proto je překvapením, že v této statistice o 0,9 km/h předčí Ricciarda s novým motorem (ale stále bez nového turba). Ten po zhlédnutí dat z kvalifikace prohlásil, že nasazení nového motoru v Brazílii nestálo za to. Již včera na něm bylo patrné zklamání z nedostatečného výkonu vylepšené pohonné jednotky Renaultu.
Pneumatiky a strategieRozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou v kvalifikaci lehce přesahoval jednu sekundu, všichni piloti si pro závod snažili ušetřit tu tvrdší z obou nabízených směsí.
Časy na kolo byly pomalejší než minulý rok, za což mohou zejména obrubníky, které jsou mnohem výše, než bývaly, a piloti si nedovolují je přejíždět, místo toho upravují svou stopu. Teploty asfaltu v Q3 dosáhly 50 °C, tedy o něco méně než minulý rok.
Opotřebení a degradace jsou nižší než loni, proto budou piloti zřejmě sázet spíše na dvě zastávky. Tříizastávková strategie ale také přichází v úvahu, bude záležet na provozu a pozici na dráze.
Ideální třízastávková strategie obsahuje po startu na měkkých pneumatikách přezutí na měkké v 15. a v 30. koles přechodem na středně-tvrdé v 46. kole z celkových 71.
U dvouzastávkové v případě startu na měkkých pneumatikách vychází nejlépe přezutí na měkké v 17. a na středně-tvrdé v 44. kole. Pokud někdo pro začátek zvolí středně-tvrdou směs, pak je ideální zajet pro měkkou v 27. kole a pro středně-tvrdou v 44. kole. Časový rozdíl mezi těmito dvěma variantami je minimální.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.