INTERLAGOS, KVALIFIKACE - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jaké časy a maximální rychlosti piloti dosahovali v jednotlivých sektorech brazilského okruhu? Proč na speed trapu byly rychlosti nižší než na konci třetího sektoru? A s jakými strategiemi nastoupí do nedělní velké ceny?
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.
Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (pouze 90 metrů před ní), piloti v něm již někdy brzdí, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - odhaluje to, kdo začíná nejdříve brzdit před první zatáčkou.
Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Rosberg popáté za sebou porazil Hamiltona, který chtěl dokázat, že jeho soukromý život nemá na výkony na dráze žádný vliv. Nico byl rychlejší v prvním a ve druhém sektoru, výrazněji zaostával ve třetím, proto je po jejich sečtení až za svým týmovým kolegou, kterému se nepodařilo dát dohromady ideální kolo.
V Q3 se to kromě Rosberga podařilo také Bottasovi, jenž je ale kvůli včerejšímu předjíždění pod rudými vlajkami odsunut o tři místa zpět, Kvjatovi, Massovi a Ricciardovi, který klesá o 10 míst. V poslední části se dokázali zlepšit všichni piloti kromě Verstappena.
Z časů vyplývá, že Ferrari na Mercedes v rychlosti na jedno kolo ztrácí kolem 7 desetin sekundy, což je na druhé nejkratší trati kalendáře hodně. Výborný výkon podal Bottas, který i přes horší součet sektorů překonal svého krajana Räikkönen, či Hülkenberg, jenž skončil před druhým Williamsem i oběma Red Bully.
Kvality šasi Red Bullu tentokrát nestačily kompenzovat deficit výkonu a maximálních rychlostí na rovinkách, jak je patrné z časů ve třetím sekotru. Ve druhém ale skončili hned za Ferrari a Mercedesy (Kvjat dokonce před Räikkönenem).
Na cílové rovince dosáhl nejvyšší rychlosti v závěru kvalifikace Massa s Williamsem: 349,5 km/h. Loni si v tomto ohledu připsal také prvenství, tehdy jel 342,9 km/h. Přítlak mu ale scházel v prostřední části, postrádal přilnavost, proto z toho bylo až 8. místo, zatímco Bottas skončil o 4 příčky výše (před penalizací).
Williamsy jsou efektivní na rovinkách - nejrychlejší byly i na zadní rovince, ale ztrácejí v oblasti generování maximálního přítlaku, jak je vidět například z rychlostí na konci druhého sektoru. Massa zde jel stejně rychle jako Button, čímž potvrdil kvality šasi MP4-30.
Turbomotory v nadmořské výšce neztrácejí 10 % výkonu jako atmosféry, které ve svých nejlepších letech (sezóna 2004) zde dosahovaly o 25,2 km/h nižších rychlostí.
Vozy poháněné Mercedesy obsadily prvních 7 příček, osmá patří Nasrovi se Sauberem poháněným Ferrari - jel o 9 km/h pomaleji. Poslední sektor s dlouhou rovinkou začínající do kopce klade velký důraz na výkon motoru, Renaulty a Buttonova Honda dle očekávání zaostávaly (Alonso nezajel ani jedno měřené kolo, proto v přehledu chybí).
McLaren ztrácel ohromných 21,8 km/h, Kvjat s Red Bullem citelných 14,8 km/h. Rus měl k dispozici ale starší, slabší specifikaci, proto je překvapením, že v této statistice o 0,9 km/h předčí Ricciarda s novým motorem (ale stále bez nového turba). Ten po zhlédnutí dat z kvalifikace prohlásil, že nasazení nového motoru v Brazílii nestálo za to. Již včera na něm bylo patrné zklamání z nedostatečného výkonu vylepšené pohonné jednotky Renaultu.
Pneumatiky a strategieRozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou v kvalifikaci lehce přesahoval jednu sekundu, všichni piloti si pro závod snažili ušetřit tu tvrdší z obou nabízených směsí.
Časy na kolo byly pomalejší než minulý rok, za což mohou zejména obrubníky, které jsou mnohem výše, než bývaly, a piloti si nedovolují je přejíždět, místo toho upravují svou stopu. Teploty asfaltu v Q3 dosáhly 50 °C, tedy o něco méně než minulý rok.
Opotřebení a degradace jsou nižší než loni, proto budou piloti zřejmě sázet spíše na dvě zastávky. Tříizastávková strategie ale také přichází v úvahu, bude záležet na provozu a pozici na dráze.
Ideální třízastávková strategie obsahuje po startu na měkkých pneumatikách přezutí na měkké v 15. a v 30. koles přechodem na středně-tvrdé v 46. kole z celkových 71.
U dvouzastávkové v případě startu na měkkých pneumatikách vychází nejlépe přezutí na měkké v 17. a na středně-tvrdé v 44. kole. Pokud někdo pro začátek zvolí středně-tvrdou směs, pak je ideální zajet pro měkkou v 27. kole a pro středně-tvrdou v 44. kole. Časový rozdíl mezi těmito dvěma variantami je minimální.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.