INTERLAGOS, KVALIFIKACE - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jaké časy a maximální rychlosti piloti dosahovali v jednotlivých sektorech brazilského okruhu? Proč na speed trapu byly rychlosti nižší než na konci třetího sektoru? A s jakými strategiemi nastoupí do nedělní velké ceny?
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.
Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (pouze 90 metrů před ní), piloti v něm již někdy brzdí, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - odhaluje to, kdo začíná nejdříve brzdit před první zatáčkou.
Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Rosberg popáté za sebou porazil Hamiltona, který chtěl dokázat, že jeho soukromý život nemá na výkony na dráze žádný vliv. Nico byl rychlejší v prvním a ve druhém sektoru, výrazněji zaostával ve třetím, proto je po jejich sečtení až za svým týmovým kolegou, kterému se nepodařilo dát dohromady ideální kolo.
V Q3 se to kromě Rosberga podařilo také Bottasovi, jenž je ale kvůli včerejšímu předjíždění pod rudými vlajkami odsunut o tři místa zpět, Kvjatovi, Massovi a Ricciardovi, který klesá o 10 míst. V poslední části se dokázali zlepšit všichni piloti kromě Verstappena.
Z časů vyplývá, že Ferrari na Mercedes v rychlosti na jedno kolo ztrácí kolem 7 desetin sekundy, což je na druhé nejkratší trati kalendáře hodně. Výborný výkon podal Bottas, který i přes horší součet sektorů překonal svého krajana Räikkönen, či Hülkenberg, jenž skončil před druhým Williamsem i oběma Red Bully.
Kvality šasi Red Bullu tentokrát nestačily kompenzovat deficit výkonu a maximálních rychlostí na rovinkách, jak je patrné z časů ve třetím sekotru. Ve druhém ale skončili hned za Ferrari a Mercedesy (Kvjat dokonce před Räikkönenem).
Na cílové rovince dosáhl nejvyšší rychlosti v závěru kvalifikace Massa s Williamsem: 349,5 km/h. Loni si v tomto ohledu připsal také prvenství, tehdy jel 342,9 km/h. Přítlak mu ale scházel v prostřední části, postrádal přilnavost, proto z toho bylo až 8. místo, zatímco Bottas skončil o 4 příčky výše (před penalizací).
Williamsy jsou efektivní na rovinkách - nejrychlejší byly i na zadní rovince, ale ztrácejí v oblasti generování maximálního přítlaku, jak je vidět například z rychlostí na konci druhého sektoru. Massa zde jel stejně rychle jako Button, čímž potvrdil kvality šasi MP4-30.
Turbomotory v nadmořské výšce neztrácejí 10 % výkonu jako atmosféry, které ve svých nejlepších letech (sezóna 2004) zde dosahovaly o 25,2 km/h nižších rychlostí.
Vozy poháněné Mercedesy obsadily prvních 7 příček, osmá patří Nasrovi se Sauberem poháněným Ferrari - jel o 9 km/h pomaleji. Poslední sektor s dlouhou rovinkou začínající do kopce klade velký důraz na výkon motoru, Renaulty a Buttonova Honda dle očekávání zaostávaly (Alonso nezajel ani jedno měřené kolo, proto v přehledu chybí).
McLaren ztrácel ohromných 21,8 km/h, Kvjat s Red Bullem citelných 14,8 km/h. Rus měl k dispozici ale starší, slabší specifikaci, proto je překvapením, že v této statistice o 0,9 km/h předčí Ricciarda s novým motorem (ale stále bez nového turba). Ten po zhlédnutí dat z kvalifikace prohlásil, že nasazení nového motoru v Brazílii nestálo za to. Již včera na něm bylo patrné zklamání z nedostatečného výkonu vylepšené pohonné jednotky Renaultu.
Pneumatiky a strategieRozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou v kvalifikaci lehce přesahoval jednu sekundu, všichni piloti si pro závod snažili ušetřit tu tvrdší z obou nabízených směsí.
Časy na kolo byly pomalejší než minulý rok, za což mohou zejména obrubníky, které jsou mnohem výše, než bývaly, a piloti si nedovolují je přejíždět, místo toho upravují svou stopu. Teploty asfaltu v Q3 dosáhly 50 °C, tedy o něco méně než minulý rok.
Opotřebení a degradace jsou nižší než loni, proto budou piloti zřejmě sázet spíše na dvě zastávky. Tříizastávková strategie ale také přichází v úvahu, bude záležet na provozu a pozici na dráze.
Ideální třízastávková strategie obsahuje po startu na měkkých pneumatikách přezutí na měkké v 15. a v 30. koles přechodem na středně-tvrdé v 46. kole z celkových 71.
U dvouzastávkové v případě startu na měkkých pneumatikách vychází nejlépe přezutí na měkké v 17. a na středně-tvrdé v 44. kole. Pokud někdo pro začátek zvolí středně-tvrdou směs, pak je ideální zajet pro měkkou v 27. kole a pro středně-tvrdou v 44. kole. Časový rozdíl mezi těmito dvěma variantami je minimální.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.