INTERLAGOS - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas v úvodním tréninku v Brazílii předvedl už jistý mistr světa Lewis Hamilton s Mercedesem. Jeho týmový kolega Nico Rosberg byl o 0,519 sekundy pomalejší, o další desetinu zpět skončil Sebastian Vettel s Ferrari.
Dopolední část začala za příjemných podmínek - teplota vzduchu dosahovala 27 °C, asfalt 37 °C. Z testovacích jezdců se dostal ke slovu pouze Jolyon Palmer u Lotusu, tradičně nahrazoval Romaina Grosjeana. Na dráhu jako první vyrazil Kvjat s Red Bullem.
Diváku bylo znatelně méně než v Mexiku či za dnů Fittipaldiho a Senny. Tribuny podél cílové rovinky zely prázdnotou, byť mají domácí fanoušci v F1 hned dva Felipy.
Rakouský tým čeká zajímavá část, protože Ricciardo poprvé zkouší nový motor Renaultu. Tedy pouze jednu jeho část - motor s vnitřním spalováním (ICE), na který čerpali 7 žetonů. Nové turbo (4 žetony) k závodění ještě není připraveno. Zrychlení by proto místo avizovaných dvou desetin sekundy na kolo mělo dosahovat pouze polovinu. Red Bull by tady měl být kvůli dlouhé rovinky (první část navíc do kopce) méně konkurenceschopnější než v minule v Mexiku.
Trať by naopak měla sedět Williamsu a bude zajímavé sledovat, jak na tom bude ve srovnání s Ferrari. Mercedes přivezl další vylepšení - na oba vozy nasazuje S-kanál v přední části nosu, který vylepšuje proudění po jeho povrchu.
Po 15 min nejrychlejší čas zajel Rosberg - 1:15,564 min, na rovince přitom dosáhl 326 km/h. Záhy ho překonal Hamilton (1:15,102 min) i přes nižší maximální rychlost 317 km/h. Po chvíli se duo Stříbrných šípů dostalo pod hranici 65 sekund, Lewis na 1:14,451 min (330 km/h), Nico byl jen o 21 tisícin pomalejší. Nejblíže jim jsou Vettel (+ 0,614 s) a Ricciardo s novým motorem (+ 0,758 s), zbytek ztrácí přes 1,2 sekundy.
Třináctý Massa (+ 1,944 s) si stěžuje na to, že se "ohromně trápí s celkovou přilnavostí auta." S vozem s ním bojuje a skáče přes obrubníky v Sennových esíčkách. Po 30 min všichni přezouvají, Pirelli musí vrátit první středně-tvrdou sadu.
Devítiminutovou přestávku přerušil Räikkönen, který jako první načal poslední hodinku prvního tréninku. Svým ostrým pokusem, tentokrát již bez měřícího zařízení na zádi svého Ferrari, se vyhoupnul na čtvrté místo za svého týmového kolegu - 1:15,110 min. Dalším pokusem (1:14,549 min) se dostává již před Vettela, totéž se daří Verstappenovi (1:14,960 min), který na začátku předvedl smyk v zatáčce č. 3. Týmu hlásí, že pneumatiky s každým kolem hodně odpadávají.
Po 54 min překvapuje nejrychlejším kolem Vettel - 1:14,233. Rosberg na to reaguje a vylepšuje svůj čas na 1:14,090 min. Button mezitím hlásí "masivní nedotáčivost," inženýr jej povzbuzuje k dalšímu kol, než přistoupí ke změně předního křídla.
Hamilton se táže na tok, jaký byl jeho první sektor v předchozím kole. "Obávám se, že to nemohu říci," zní odpověď ve sluchátkách. "Nemůžeš říct, jestli šlo o dobrý nebo špatný sektor?" nenechá se odbýt Lewis. "Byl dobrý, jen jako obecný komentář," upřesňuje inženýr. Brit se dostává s časem 1:13,543 min o více než půl sekundy před Rosberga. Na rovince jel 341 km/h.
Povrch dráhy se zlepšuje. "Zadní přilnavost je mnohem lepší v této jízdě. Okruh je o hodně přilnavější," pochvaluje si nyní Button, který se v úvodu trápil se zahříváním svých pneumatik. McLaren očekává, že by tady měl být konkurenceschopnější než v Mexiku. Jenson na první místo ztrácí 1,8 s a na cílové rovince 10 km/h.
Podezření na kvalitu svých dílů má ale vedoucí Hamilton: "Tahle spojka se chová divně. Není dobrá," oznamuje a míří do boxů.
Kvjat se starší specifikací motoru Renault na Ricciarda ztrácí čtvrt sekundy. Bude to stát za penalizaci na startovním roštu? "Ovladatelnost je extrémně bídná," žehrá Rus.
Räikkönen na konci zadní rovinky v zatáčce č. 4 na čerstvých pneumatikách dostává smyk a vylétává z dráhy. S jeho výkony to jde v poslední době z kopce.
Mercedesy po prvním tréninku vypadají v Brazílii nejsilněji, nejblíže jim jsou Ferrari a Red Bully. Otázkou je forma Williamsů, kterým by trať měla sedět. Skončily až na 7. a 17. místě, ale obvykle začínají s těžšími vozy.
Maximální rychlosti: 1. Rosberg 341; 2. Vettel 340; 3. Hamilton 337; 4. Palmer 337; 5. Ericsson 337; 6. Bottas 336 ... 16. Button 331 km/h.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.