MEXIKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace a co z toho můžeme vyvodit o výkonnosti vozů?
První sektor okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez obsahuje 1,3 km dlouhou rovinku, tři pomalejší zatáčky a další rovinku s druhou DRS zónou. Zde se uplatní výkon motoru, výhodu zde mají týmy poháněné Mercedesy a Ferrari.
Druhý sektor začíná pomalou 4 a 5 zatáčkou, po nich přichází šestá zatáčka o dvou vrcholech a rychlá esíčka 7 - 11. Třetí technický sektor obsahuje pomalé zatáčky a prochází nově vybudovaným stadionem - zde je důležitý co nejvyšší přítlak.
Trať se nachází ve výšce 2200 m n. m., řidší vzduch proto způsobuje, že vozy produkují méně přítlaku a odporu než v Monze, i když mají nasazena křídla pro vysoký přítlak. Kvůli nižšímu obsahu kyslíku je problém s chlazením a turba musí točit vyšší otáčky. Více technických informací o okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez najdete zde.
Rosberg počtvrté za sebou porazil svého týmového kolegu v kvalifikaci, z pole position se radoval celkově popáté, Mercedes letos potřinácté obsadil první řadu. Absolutně nejrychlejší byl Němec v prvním i ve druhém sektoru, za Hamiltonem zaostal (o 63 tisícin) jen ve třetím sektoru. Nejlepší kolo Nica si můžete prohlédnout zde: video.
V Q3 se nikomu nepodařilo dát dohromady ideální kolo, nejblíže tomu byl právě Rosberg. V druhých ostrých pokusech se v samotném závěru nikdo nezlepšil, pilotům to při mírném poklesu teplot více klouzalo, Hamilton navíc chyboval a ve třetím sektoru probrzdil. Brit byl v Q1 jediným pilotem, který si vystačil pouze se středně-tvrdou směsí.
V prvním sektoru skončily hned za Mercedesy a před Vettelem oba Williamsy, které jsou na rovinkách nejefektivnější. Druhý sektor sedí Red Bullům, které obsadily třetí a čtvrtou příčku, ve třetím sektoru předvedl výborný výkon Vettel, když zde zaostal pouze za Hamiltonem. Až za ním se seřadili Kvjat, Rosberg a Ricciardo.
Buttona u McLarenu postihly opět trable s motorem, proto se vrací k tomu z prvního tréninku. Kvůli selhání senzoru měl problémy s vynecháváním zapalování, inženýry Hondy čeká podrobná prohlídka elektrického systému vozu a různých kontrolních systémů.
Další Zlepšení výkonnosti ale doložil Alonso, když v Q1 na nejrychlejší Mercedes ve druhém sektoru ztratil jednu desetinu a ve třetím sektoru jen dvě desetiny sekundy.
"Jde o nejmenší ztrátu na prvním místo v sezóně. Všichni v týmu odvedli na tomto pokroku dobrou práci," pochvaloval si Alonso, jenž ale kvůli deficitu jejich ERS na dlouhé rovince skončil až 16. "Jsme hodně potěšeni rychlostí našeho vozu ve druhém a třetím sektoru," souhlasí závodní ředitel Eric Boullier.
Na rovince létal Massa, kterému byla naměřena rychlost 364,3 km/h. Všechny vozy s poháněné motory Mercedes se umístily v první desítce. Nejrychlejším zástupcem Ferrari byl Nasr se Sauberem, jenž ztrácel na třetí příčce 6,1 km/h.
Renaultu, jehož novou specifikaci Red Bull ani Toro Rosso stále nepoužilo, a Hondě patřily pozice až za Mercedesy a letošními specifikacemi pohonné jednotky Ferrari: Verstappen byl před zatáčkou č. 1 pomalejší o 13,4 km/h, Alonso dokonce o 18,4 km/h.
Zajímavé bylo, že Vettel dosáhl nejvyšší rychlosti v závěru prvního sektoru - na konci kratší rovinky před čtvrtou zatáčkou: 321,2 km/h, a nechal tak za sebou všechny Mercedesy.
Pneumatiky a strategieMěkká směs dnes byla o 1,5 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá. Nový povrch je stále velmi kluzký a dále se vyvíjí. Degradace a opotřebení pneumatik jsou nízké.
Proto se zítra očekávají spíše jednozastávkové strategie. Jízda na dvě zastávky je také možná a měla by být i rychlejší, piloti se pak ale budou muset vypořádat s provozem a předjíždět soupeře na dráze.
Papírově nejrychlejší je dovuzastávková strategie: start na měkké směsi, přezutí opět na měkkou v 23. kole a na středně-tvrdou v 46. kole. U jednozastávkové strategie z pohledu výsledného času nezáleží na tom, zda se startuje na měkké či středně-tvrdé směsi. Začne-li pilot na měkké, pak je ideální přezout na středně-tvrdou v 30. kole, v opačném případě ve 40 kole z celkových 71.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.