MEXIKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace a co z toho můžeme vyvodit o výkonnosti vozů?
První sektor okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez obsahuje 1,3 km dlouhou rovinku, tři pomalejší zatáčky a další rovinku s druhou DRS zónou. Zde se uplatní výkon motoru, výhodu zde mají týmy poháněné Mercedesy a Ferrari.
Druhý sektor začíná pomalou 4 a 5 zatáčkou, po nich přichází šestá zatáčka o dvou vrcholech a rychlá esíčka 7 - 11. Třetí technický sektor obsahuje pomalé zatáčky a prochází nově vybudovaným stadionem - zde je důležitý co nejvyšší přítlak.
Trať se nachází ve výšce 2200 m n. m., řidší vzduch proto způsobuje, že vozy produkují méně přítlaku a odporu než v Monze, i když mají nasazena křídla pro vysoký přítlak. Kvůli nižšímu obsahu kyslíku je problém s chlazením a turba musí točit vyšší otáčky. Více technických informací o okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez najdete zde.
Rosberg počtvrté za sebou porazil svého týmového kolegu v kvalifikaci, z pole position se radoval celkově popáté, Mercedes letos potřinácté obsadil první řadu. Absolutně nejrychlejší byl Němec v prvním i ve druhém sektoru, za Hamiltonem zaostal (o 63 tisícin) jen ve třetím sektoru. Nejlepší kolo Nica si můžete prohlédnout zde: video.
V Q3 se nikomu nepodařilo dát dohromady ideální kolo, nejblíže tomu byl právě Rosberg. V druhých ostrých pokusech se v samotném závěru nikdo nezlepšil, pilotům to při mírném poklesu teplot více klouzalo, Hamilton navíc chyboval a ve třetím sektoru probrzdil. Brit byl v Q1 jediným pilotem, který si vystačil pouze se středně-tvrdou směsí.
V prvním sektoru skončily hned za Mercedesy a před Vettelem oba Williamsy, které jsou na rovinkách nejefektivnější. Druhý sektor sedí Red Bullům, které obsadily třetí a čtvrtou příčku, ve třetím sektoru předvedl výborný výkon Vettel, když zde zaostal pouze za Hamiltonem. Až za ním se seřadili Kvjat, Rosberg a Ricciardo.
Buttona u McLarenu postihly opět trable s motorem, proto se vrací k tomu z prvního tréninku. Kvůli selhání senzoru měl problémy s vynecháváním zapalování, inženýry Hondy čeká podrobná prohlídka elektrického systému vozu a různých kontrolních systémů.
Další Zlepšení výkonnosti ale doložil Alonso, když v Q1 na nejrychlejší Mercedes ve druhém sektoru ztratil jednu desetinu a ve třetím sektoru jen dvě desetiny sekundy.
"Jde o nejmenší ztrátu na prvním místo v sezóně. Všichni v týmu odvedli na tomto pokroku dobrou práci," pochvaloval si Alonso, jenž ale kvůli deficitu jejich ERS na dlouhé rovince skončil až 16. "Jsme hodně potěšeni rychlostí našeho vozu ve druhém a třetím sektoru," souhlasí závodní ředitel Eric Boullier.
Na rovince létal Massa, kterému byla naměřena rychlost 364,3 km/h. Všechny vozy s poháněné motory Mercedes se umístily v první desítce. Nejrychlejším zástupcem Ferrari byl Nasr se Sauberem, jenž ztrácel na třetí příčce 6,1 km/h.
Renaultu, jehož novou specifikaci Red Bull ani Toro Rosso stále nepoužilo, a Hondě patřily pozice až za Mercedesy a letošními specifikacemi pohonné jednotky Ferrari: Verstappen byl před zatáčkou č. 1 pomalejší o 13,4 km/h, Alonso dokonce o 18,4 km/h.
Zajímavé bylo, že Vettel dosáhl nejvyšší rychlosti v závěru prvního sektoru - na konci kratší rovinky před čtvrtou zatáčkou: 321,2 km/h, a nechal tak za sebou všechny Mercedesy.
Pneumatiky a strategieMěkká směs dnes byla o 1,5 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá. Nový povrch je stále velmi kluzký a dále se vyvíjí. Degradace a opotřebení pneumatik jsou nízké.
Proto se zítra očekávají spíše jednozastávkové strategie. Jízda na dvě zastávky je také možná a měla by být i rychlejší, piloti se pak ale budou muset vypořádat s provozem a předjíždět soupeře na dráze.
Papírově nejrychlejší je dovuzastávková strategie: start na měkké směsi, přezutí opět na měkkou v 23. kole a na středně-tvrdou v 46. kole. U jednozastávkové strategie z pohledu výsledného času nezáleží na tom, zda se startuje na měkké či středně-tvrdé směsi. Začne-li pilot na měkké, pak je ideální přezout na středně-tvrdou v 30. kole, v opačném případě ve 40 kole z celkových 71.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.