Rok po Olympiádě se Formule 1 vrací do Soči - novinky loňského kalendáře. Novota je sice pryč, ale výzvy přetrvávají - místní autodrom je technicky velice náročný. V článku si přiblížíme jeho konfiguraci a výzvy, jež číhají na týmy a piloty. Zvýší na něm Lewis Hamilton o víkendu svůj náskok nebo se dočkáme překvapení?
Okruh v Soči, který do kalendáře přibyl minulý rok, měří 5 848 metrů a na piloty v neděli čeká 53 okruhů, což dohromady činí 309,732 km. Těšíme se na další bitvu - ve zbytku sezóny je ve hře ještě 125 bodů pro jednoho jezdce, Nico Rosberga a Sebastian Vettel tak stále mohou teoreticky pomýšlet na to, že by Lewise Hamiltona v honbě za třetím titulem ohrozit.
Výrobci motorů přivážejí čerstvé pohonné jednotky, Honda využila pro zlepšení svého produktu poslední čtyři žetony. Novou specifikaci však dostane pouze Fernando Alonso, jenž se chystá na svou jubilejní 250. velkou cenu. Zákazníci Ferrari a Mercedesu se také dočkají čerstvých kusů, nebudou mít ale k dispozici tu poslední a nejvýkonnější specifikaci jako tovární týmy (více zde).
Mercedes si zde loni zajistil titul mezi konstruktéry, tehdy byla Velká cena Ruska 15. podnikem v kalendáři, letos je v pořadí 14. Stříbrné šípy nad Ferrari vedou o 169 bodů, pokud o víkendu svůj náskok zvýší jen o tři body, budou moci slavit, již po tomto závodě.
Jedno kolo je v olympijském parku pod Kavkazem dlouhé, co do vzdálenosti jej letos převyšují pouze Spa a Silverstone. Dráha je 13 - 15 m široká, obsahuje celkem 18 zatáček: 12 pravotočivých a 6 levotočivých - závodit se tedy bude ve směru hodinových ručiček. Největšímu přetížení (3,4 G) jsou piloti vystavení po dobu 5 sekund ve třetí zatáčce.
Na dlouhé rovince před druhou zatáčkou by vozy měly dosáhnout rychlost 330 km/h (loni v kvalifikaci Bottas zaznamenal 332,6 km/h), s plně otevřenými škrticími klapkami tam urazí 14 sekund (od poslední zatáčky naplno skrz první a pak dalších 650 metrů před druhou). V nejpomalejším místě třetího sektoru rychlost padá na 85 km/h.
Průměrná rychlost na kolo se dle simulací pohybuje kolem 215 km/h (v kvalifikaci, v závodě kolem 200 km/h) a časy na kolo kolem 1:36,9 min. Na plný plyn se pojede cca 56 % kola, což je nad průměrem běžných městských okruhů.
FIA pro Soči určila dvě nezávislé DRS zóny: první začíná přesně ve vrcholu první zatáčky, ta druhá 203 m za zatáčkou č. 10. Odstupy mezi vozy se budou měřit 138 m před zatáčkou č. 1. a 72 m před zatáčkou č. 10.
Trať hodně připomíná Singapur (či bývalou Valencii), týmy proto budou volit podobné úrovně přítlaku - kvůli delším rovinkám než v Singapuru budou o něco málo nižší (cca 80 % z maxima).
Dostatek přítlaku na předním křídle bude potřebný v táhlé a rychlé zatáčce č. 3, kde budou mít monoposty tendenci k nedotáčivosti, a v mnoha 90° zatáčkách.
Loni byla příprava bez reálných dat pro týmy náročná a zátěž pro inženýry během víkendu ještě vyšší než obvykle. Mnoho stájí v pátek volilo konzervativní přístup pro průzkum podmínek, v průběhu víkendu pak přistoupily k agresivnějšímu nastavení. Letos na tom budou lépe, protože mají údaje z loňské sezóny. Horké chvilky si prožijí za měsíc v Mexiku.
Opotřebení brzd je průměrné, stejně jako nároky na jejich chlazení. Tvrdé zpomalení (2,5 sekundy na brzdě) na piloty čeká před zatáčkou č. 2 a 13. Během kola je dostatek příležitostí k tomu, aby brzdy nevychladly. Brzdí se celkem na 12 místech a jezdci brzděním tráví 19 % kola.
Před zatáčkou č. 2 se zpomaluje z 320 na 97 km/h na 129 metrech za 1,41 sekundy. Na piloty působí přetížení 5,5 G a na pedál přitom musí vyvinout tlak o síle 165 kg. Brzdový výkon v tomto místě podle společnosti Brembo dosahuje 2345 kW. Podrobné údaje o brzdění do ostatních zatáček najdete v přiložené tabulce.
MotoryICE a turbo dostávají nejvíce zabrat hned v úvodu kola, dlouhým úsekem na plný plyn. Pod podobným tlakem ale budou již jen na jednom místě dráhy: mezi zatáčkami 10 a 13 (druhá DRS zóna).
Druhý sektor je jinak o krátkých dávkách plynu a lehkém brzdění do pomalých zatáček, proto má MGU-K dostatek příležitost se zde dobít. Tuto možnost poskytuje i začátek poslední obdélníkové sekce a 2 výše zmíněná místa s tvrdým brzděním. Náročnost na převodovku je průměrná.
V Soči si týmy vystačí méně než se 100kg paliva pro závod - délka okruhu i prudké akcelerace totiž vyvažuje rekuperace energie pokročilých ERS systémů. Průměrná spotřeba se pohybuje pod 1,9 kg benzínu na kolo. Úbytek 10 kg paliva se projevuje zrychlením o 0,39 s na kolo.
Převodovku čeká 62 přeřazení během jednoho kola, tj. 3286 změn rychlostních stupňů během závodu.
Video: Průjezd okruhu v Soči s Nicem Rosbergem (zdroj: Youtube)
Pirelli je letos odvážnější a do Ruska veze super-měkkou a měkkou směs (loni měkkou a středně-tvrdou směs), rozdíl mezi nimi by se měl pohybovat kolem 0,8 - 1,0 sekundy na kolo. Minulý rok měly týmy na velmi hladkém asfaltu velké problémy se zahříváním gum, degradace a opotřebení byly naopak tak nízké, že by na jedné sadě zvládly ujet celý závod. Povrch by se měl po roce trochu změnit - loni byl čerstvě položený, proto už nebude obsahovat tolik asfaltu. Během víkendu tedy bude zajímavé sledovat jeho vývoj.
Teploty v subtropickém klimatu u Černého moře se mají pohybovat kolem 18 - 24 °C. Loni v závodě bez deště vyjel safety car jednou, historická pravděpodobnost jeho vyjetí je zatím tedy 100%. O víkendu by mělo být hezky, zapršet by dle meteorologů mohlo v sobotu. Boxová ulička měří 330 metrů a zastávka zabere kolem 22 sekund.
Rekord v Soči drží Valtteri Bottas, jenž během loňské velké ceny zvládl kolo za 1:40,896 min. Je to zatím jediné nejrychlejší kolo, které ve své kariéře zajel. Williams ale drží rekordy ještě na dalších dvou okruzích - těmi jsou Sepang a Interlagos, kde si úspěchy v sezóně 2004 připsal Juan Pablo Montoya. Stáj z Grove držela rekord díky Nigelovi Mansellovi v Mexiku, tamější trať ale před svým návratem do F1 prošla rozsáhlou rekonstrukcí i změnou konfigurace.
Údaje z roku 2014
Nejrychlejší časy v trénincích- 1. trénink: 1:42,311 (Rosberg)- 2. trénink: 1:39,630 (Hamilton)- 3. trénink: 1:38,726 (Hamilton)
Kvalifikace- Q1: 1:38,759 (Hamilton)- Q2: 1:38,338 (Hamilton)- Q3: 1:38,513 (Hamilton)Rozdíl P1 - Q3: 3,798 sRozdíl Q1 - Q3: 0,246 s
Závod- nejrychlejší kolo: 1:40,896 (Bottas)- maximální rychlost: 328,3 km/h (Ricciardo)- čas vítěze: 1:31:50,744 h; prům. rychlost: 202,347 km/h- pódium: 1. Hamilton, 2. Rosberg, 3. Bottas- vítězná strategie: 1 zastávka (v 27. kole)- celkový počet zastávek: 23- počet normálních / DRS předjetí: 12 / 23
Stav součástí pohonných jednotek před Velkou cenou Ruska
Přes 620 fotografií z Velké ceny Ruska 2014 včetně možnosti filtrování dle svých oblíbených týmů či jezdců najdete zde.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?