Jak hodnotí závod na okruhu v Suzuce jednotliví piloti a představitelé týmů?
Lewis Hamilton, 1. místoJsem šťastný, tým odvedl skvělou práci. Je úžasné být opět na prvním a druhém místě. Měl jsem dobrý start. Přijet sem, kde jsem sledoval závody Ayrtona Senny a vyrovnat jeho počet vítězství... nevím, co na to říci. Nejsem uplakánek, ale dneska jsem plný štěstí a spokojenosti. Byl to skvělý závod, na tomto okruhu jsem se většinou trápil, ale celý tým odvedl s autem skvělou práci a já byl schopen se stále zlepšovat.
Nico Rosberg, 2. místoNeviděl jsem to v televizi, ale v první zatáčce to bylo těsné, musel jsem se vyhnout kolizi, i když je těžké to komentovat. Auto bylo skvělé, je škoda, že jsem to na startu ztratil. Byl to souboj a velmi těsný, musel jsem zabrzdit a stálo mě to závod. Co se šampionátu týče, jde to rozhodně špatným směrem, dnes jsem musel zvítězit, bylo to důležité a nevyšlo to. Musím tedy vyhrát příště. Byl to dobrý souboj o druhé místo, protože čtvrté by nebylo akceptovatelné. Pro tým je to po Singapuru skvělý výsledek.
Niki Lauda, nevýkonný šéfPo Singapuru je to skvělý výsledek, opět double. Vettel na to tlačil, ale my jsme udělali všechno správně. Skvělé, nedá se toho říci víc.
Toto Wolff, výkonný šéf týmuNebyl to vůbec lehký závod. Hodně jsme mluvili o dojetí do cíle. Vibrace byly velkým tématem a hovořilo se i o strategii, která musela být u Lewise jiná než u Nica. Jsem spokojen. Singapur způsobil vlnu, ale nesmíte to uzavřít pouze tím, že to bylo jen specifikací okruhu. Je to dobré pro tým, občas potřebujete menší facku. Musíme se podívat, jak to proběhlo ve druhé zatáčce, protože dvě auta se tam nevejdou. Lewis tam měl nedotáčivost, protože pneumatiky byly studené, je dobře, že nedošlo ke kontaktu.
FERRARI
Sebastian Vettel, 3. místoJe skvělé být zde na pódium, je to můj oblíbený závod - miluji tenhle okruh, fanoušky, trofeje. Měli jsme šanci s Nicem a být druzí, ale s odstupem je lehké něco takového říci - celkově to byl skvělý závod. Start byl zajímavý, vidět ty dva v první zatáčce bojovat, mohl jsem toho využít. Bohužel jsem nezískal tu větší trofej. Myslím, že jdeme správným směrem, víme, že Mercedes je těžké porazit, mají skvělé auto a motor. Ale Ferrari je lepší, než lidé očekávají.
Kimi Räikkönen, 4. místoUdělali jsme dnes maximum vzhledem ke startivní pozici. Auto bylo ok, měli jsme dobrou rychlost a na tomto okruhu se vždy špatně předjíždí, když se za někým zaseknete. Udělali jsme dobrou práci v boxech a předjeli Bottase, vybrali ty správné pneumatiky ve správný čas. Nemyslím, že jsem mohl získat víc. Tento typ okruhu pro nás není nejlepší, ale dnes to šlo dobře. Stále však máme kus práce před sebou, ale jdeme správným směrem. Samozřejmě vždy chcete být na čele, ale myslím, že jsme odvedli obrovský kus práce a nadále se zlepšujeme. Bereme dnešní výsledek a příště se pokusíme ještě o lepší.
Maurizio Arrivabene, šéf týmuNikdy nemůžete být úplně spokojeni, když nevyhrajete, ale myslím, že se tento výsledek nedá srovnávat s tím ze Singapuru. Tenhle okruh bych spíš přirovnal k Silverstone, protože má podobnou charakteristiku. A když se podíváme na ten závod a rozestup k hlavním soupeřům, jsme dnes blíž. A to znamená, že vývoj včetně motoru jde kupeřdu. Co se strategie týče, váhali jsme, zda jet před a nebo až po Mercedesech, ale neměli jsme příliš dat z tréniků kvůli pátečnímu dešti, takže by to byl velký risk kvůli opotřebení pneumatik.
WILLIAMS
Valtteri Bottas, 5. místoPro nás to nebyl perfektní den, ale záískali jsme deset bodů. Doufal jsem v pódium, ale rychlost nebyla tak dobrá, jak jsme očekávali. Bránili jsme se rychlejším autům a bylo to těžké a myslím, že do boxů jsme podruhé měli zajet dříve. Ale po závodě se to vždy lehce říká.
Felipe Massa, 17. místoPro mě to byl těžký den hned od prvního kola. Měl jsem špatný start a potom kontatk s Ricciardem a stálo mě to hodně než jsem se vrátil do boxů. Od té doby to bylo o čekání na zázrak. Získali jsme body do poháru konstruktérů díky Valtterimu, ale také jsem měl auto na zisk bodů. Musíme je získat zpět v příštím závodě.
Rob Smedley, šéfinženýrByl to těžký závod. Bohužel jsme neukázali rychlost, ve kterou jsme doufali. Felipe měl špatný start, což vedlo k defektu a kolizi s Ricciardem. Potom se musel vrátit do boxů a byl na konci pole, takže bez šance na dobrý závod. Valtteri měl dobrou pozici a jel i po startu velmi dobře. První zastávka byla dobrá a zůstali jsme před Rosbergem, druhá byla později a předjel nás Räikkönen. Zůstali jsme na třetím místě v tabulce konstruktérů, ale je to zklamání, měli jsme získat víc.
FORCE INDIA
Nico Hülkenberg, 6. místoSkvělý výsledek a realisticky maximum, co jsme mohli dosáhnout. Pamatujte - startoval jsem třináctý. Měl jsem dobrý start, předjel pár aut a zůstal na vnitřku, což byla dobrá volba. Ve druhé zatáčce jsem byl osmý, hned za Lotusy a během prvního stintu mě vlastně zdržovali. Tým se rozhodl pro dřívější zastávku a potom jsme je díky rychlosti předjeli. Výsledek je vítaný, i když jsem jel většinu času osamoceně. Tým odvedl skvělou práci a body si zaslouží.
Sergio Pérez, 12. místoJe to zklamání po tak slibném startu víkendu. Bohužel to pro mě byl boj od první zatáčky. Viděl jsem pomale jedoucího Massu, vyhl se mu a potom do mě najel Sainz. Snažili jsme se dostat zpět na body, ale ani maximum nestačilo. Je to škoda, rychlost byla dobrá, ale bez safety caru a dalších incidentů byly body daleko. I tak je to pro tým dobrý výsledek, Nico získal body, což nám pomůže.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmuOdjíždíme s vědomím, že máme rychlé auto, ale zklamání, protože nemáme oba vozy na bodech. Nico zajel fantasticky, předvedl další dobrý start a získal pozice ztracené kvůli penalizaci a potom to byl osamělý závod. Využil plně naši strategii a předjel Lotusy a potom navyšoval rozestup. Šesté místo je maximum a Nico to po posledních závodech potřeboval. Bohužel, Sergio neunikl incidentu v první zatáčce a najel do něj Sainz a vedlo to k defentu. Ukázal solidní návrat, dobrou rychlost, ale body byly mimo dosah. I tak jedeme z Japonska s pozitivní náladou a povzbuzeni výkonem auta a Nica.
LOTUS
Romain Grosjean, 7. místoOba vozy na bodech, takže spokojenost! Byli jsme trošku pomalejš než Force India. Snažili jsme se s Nicem bojovat, ale nešlo to. Trápil jsem se na konci s pneumatikami, vypadá to, že nové pneumatiky nám sedly méně než ostatním. Musíme na tom zapracovat. Celkově to však byl dobrý výsledek pro tým.
Pastor Maldonado, 8. místoByl to dobrý závod, dobrý výsledek, který jsme si zasloužili. Je škoda, že jsme za sebou neudrželi Hülkenberga, musíme se podívat na naši strategii, jestli jsme nemohli udělat něco lépe. Tým pracoval pospolu a získali jsme body, což je skvělé a těšíme se na další závody.
Federico Gastaldi, zástupce šéfa týmuSkvělý výsledek pro náročném víkendu. Ukazuje to, že Enstone nesmíte za žádných okolností podceňovat. Děkuji týmu za odvedenou práci i v tak těžkých podmínkách a také Berniemu za práci v zákulisí. Nyní se těšíme na Soči.
TORO ROSSO
Max Verstappen, 9. místoByl to skvělý závod! Dobrý start, hned jsem předjel Nasra, který mě ale později dostal, protože jsem byl zablokován a nechtěl příliš riskovat. To byla škoda, protože jsem se za ním zasekl a ztratil čas... Po první zastávce jsem na to ale mohl šlápnout, než jsem dojel Kvjata a potom Alonsa. Nevzdal jsem to a nakonec dojel před nimi, což je pozitivní. Ze sedmnáctého na deváté místo na tomto okruhu, to je dobrý výsledek a jsem rád za další body. Byl to dobrý den.
Carlos Sainz, 10. místoByl to dobrý závod až do té chyby při nájezdu do boxů. Myslím, že i tak to byl jeden z mých nejlepších závodů. Létal jsem a dojel auta před sebou. Potom už jsme Lotusy nemohli na trati předjet a tým mi řekl, abychom jeli opačnou strategii a zkusili to v boxech. Myslel jsem, že pojede do boxů, takže jsem měl zůstat na trati, ale on pokračoval, já byl při nájezdu příli agresivní a trefil kužel. Poškodil jsem si křídlo a v boxech ztratil čas. Potom jsem se zasekl za Pérezem, který byl v zatáčkách pomalý, ale rychlý na rovinkách. Zničil jsem si za ním pneumatiky a na konci už to bylo jen o dojetí do cíle. Tým odvedl dobrou práci a jsem si jistý, že to mohlo být ještě lepší. Ta moje chyba byla školácká a poučím se z toho. Jsem však ale spokojen.
Franz Tost, šéf týmuKdyž vezmeme v úvahu startovní pozice, být s oběma vozy na bodech je skvělý úspěch. Věděli jsme, že nám Suzuka příliš nesedne a musím tedy říci, že jsme docílili maxima. Piloti jeli fantasticky, zvlášť Carlos. Max ze sedmnáctého na deváté místo, to ukazuje, jak silný závod to byl. Co se strategie týče, myslím, že jsme vytěžili maximum. Byl to dobrý závod, oba vozy na bodech, spolehlivé auto... Těšíme se nyní na Soči, kde budeme ještě konkurenceschopnější.
MCLAREN
Fernando Alonso, 11. místoNa trati si to neužíváte, když jste na rovinkách předjíždění tak, jak o my. V zatáčkách vidíme, že mají soupeři problémy, ale pak vás předjedou uprostřed rovinky, daleko před brzdným bodem. Auto se ovládá dobře, ale pro skupinu to je frustrující.
Pokud jde o budoucnost, tohle je jediný tým, který bude moci bojovat s Mercedesy. Momentálně to je velmi těžké, protože nemáme hračky na to, abychom s nimi bojovali. Vyvíjíme řešení, abychom s nimi mohli bojovat příští rok. Jsem z toho na rozpacích, protože takhle by nás předjíždět neměli, měli bychom mít trochu konkurenceschopnější balík. Dobré je, že jsme oproti Singapuru zlepšili spolehlivost. Všechno musíme dobře zanalyzovat. Víme, co nám schází v časech na kolo, je to v přípravě na příští rok.
Jenson Button, 16. místoPrvní dva stinty byly v pořádku. Závodili jsme, i když myslím, že jsme ostatní zdržovali. A potom mě během posledních zastávek předjel Ericsson a to mi pokazilo závod, protože jsem byl rychlejší a na lepších pneumatikách, ale nemohl jsem jej předjet. Viděl jsem před sebou Fernanda a dojížděl ho, ale potom už jsem nemohl udržet ostatní za sebou, byli mnohem rychlejší na rovinkách. Kdybych předjel Ericcsona, mohlo by to být fajn, ale pořád nás někdo předjížděl a já se propadal.
Bylo to těžké a doma jsme chtěli ukázat víc. Snažíme se na maximum, ale musíme pracovat dál. Byl to těžký víkend. Tým toho pro příští rok může hodně zmněit, není toho moc, co se může předělat během sezóny, takže myslím, že až bude start nového ročníku uvidíme, zda jsme udělali pokrok. A to musíme, pro nás piloty je to opravdu těžké. Pro celý tým, muísme být však i nadále pozitivní, ale až do konce sezóny to bude bolet.
Eric Boullier, závodní ředitelZaprvé, neměli jsme žádné problémy se spolehlivostí jako v Singapuru, kde se nám přehřívala převodovka. Obě auta dojela do cíle. Pokud jde o frustrace u těchto kluků, jsou to upřímné komentáře, které nemůžu moc komentovat. Mou starostí je udržet všechny motivované. Nemůžu prozradit, co chystáme na pozadí, ale poslední dva týdny pro nás byly velmi zajímavé – ani ne tak z krátkodobého, jako ze střednědobého pohledu. S piloty si musíme sednout, seznámit je s tím a analyzovat situaci.
RED BULL
Daniil Kvjat, 13. místoByl to nudný závod, kvůli okolnostem jsem jen musel sedět a nemohl útočit. Měl jsem nové auto, takže to nebylo lehké. Měli jsme problémy s pneumatikami, brzdami a DRS tlačítkem, což věci komplikovalo. Nakonec jsem pár lidí předjel, ale nebylo to skvělé, je to frustující a k naštvání, ale nemohl jsem dělat víc. Boj o třinácté místo není nic moc, ale děkuji týmu za práci, kterou po sobotě odvedli a že auto připravili na závod.
Daniel Ricciardo, 15. místoNa začátku jsem byl veprostřed, což byla nejlepší stopa, viděl jsem mezeru mezi Felipem a Kimim, věděl jsem, že to bude těsné, ale myslel jsem, že mi nechají místo. Neviděl jsem video a nechci nikoho vinit, takže to označím za závodní incident. Je to škoda pro tým, protože jsem měl jinak dobrý start, ale s defektem a poničenou pneumatikou jsem neměl přítlak. Snažil jsem se, ke konci i pár aut dojel, ale už jsem neměl přilnavost na to s tím něco udělat. Pozitivní je, že i s poškozenou podlahou se auto dobře řídilo.
Christian Horner, šéf týmuJe to frustrující odpoledne od prvního kola. Daniel měl skvělý start, ale byl jako sýr v sandwichi mezi Massou a Räikkönenem, vedlo to k defektu a to je to nejhorší, co se v prvním kole může stát. Stálo ho to spoustu času. Potom jeho rychlost byla solidní, ale bez safety caru bylo dojetí těžké. Dany jel na tři zastávky, měl problém s brzdami a to ovlivnilo jeho rychlost. První závod bez bodů a je to frustrující. Nicméně kluci v garáži odvedli skvělou práci na Danyho autě, všichni pracovali společně, aby auto připravili.
SAUBER
Marcus Ericsson, 14 místoMěl jsem dobrý start. Rychlost byla dobrá, v prvním stintu obzvlášt a byl jsem na bodech. Ke konci jsem na to příliš zatlačil a dostal hodiny, ztratil jsem tam čas, což byla škoda. Trošku jsme zariskovali s dřívější zastávkou v boxech a věděli jsme, že na tvrdé sadě pojedeme dlouho. Udržel jsem za sebou vláček aut, ale potom už to pneumatiky nezvládly. Myslím, že výkonnost byla dobrá, i když výsledek to příliš neodráží. Máme se stále v čem zlepšovat.
Felipe Nasr, 20. místoStart byl dobrý, získal jsem pozice a předvedl pár předjížděcích manévrů. Nakonec jsem měl z vozu špatný pocit a s týmem jsme se rozhodli odstoupit. Musíme se podívat, v čem byl problém.
Moniša Kaltenbornová, šéfka týmuZklamání, z tohoto víkendu jsme čekali víc. Po kvalifikaci jsme věděli, že to bude náročné, oba piloti měli dobré starty a byla šance na zisk bodů. Bohužel se to nepodařilo. Felipe měl neidentifikovaný problém s autem, musíme se na to podívat. Marcus dostal hodiny, což ho stálo pozice, ale nevzdal se a bojoval.
MANOR
Alexander Rossi, 18. místoByl to těžký závod, s výsledkem jsem spokojen. V prvním stintu jsem se trošku trápil, ale ve druhém se to otočilo, rychlost byla dobrá. Byl jsem hned v závěsu za svým týmovým kolegou a snažil jsem se ho předjet, když dostal hodiny. Díky tomu jsem se dostal dopředu, ale byl to moment, kdy jsem měl srdce v kalhotách a vypadalo to dramaticky zvenčí i z méno mého místa. Celkově jsem spokojen a jsem rád, že to byl po náročném víkendu dobrý závod.
Will Stevens, 19. místoJsem zklamán, myslím, že až do hodin a penalizace to šlo dobře, potom jsem ztratil výhodu. Je to škoda, protože rychlost byla dobrá a nyní se tedy budu soustředit na další závod v Rusku a těším se. Jsem rád za dobrý týmový výsledek a takový je náš cíl.
John Booth, šéf týmuDnes to pro nás byl jasný závod a souboj mezi našimi piloty, který nás už dva závody drží v napětí. Při hodinách Willa se nám zastavilo srdce, naštěstí oba předvedli skvělou reakci. Will neopustil trať a Alex se ujistil, že nedojde ke kontaktu. To byl pro nás drsný moment, ale nakonec jsme spokojen, že oba dojeli. Skvělá práce při návratu, který je pro nás hodně emotivní.
V Bahrajnu se dnes jede třetí a poslední den předsezónních testů. Týmy by měly nasadit na auta nové vychytávky a jezdci budou tlačit na pilu. Všichni se budou především soustředit závodní simulace, které by nám toho mohli hodně prozradit po obědě.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.