V čem je rozdíl mezi vozem F1 a DTM? Čerstvý vítěz Timo Glock si bere slovo

Glock, Timo
Glock, Timo, foto: BMW Motorsport
iM2 18. září 2015 00:00
Sdílej:

Timo Glock vysvětluje, proč musel čekat na své druhé vítězství v DTM dlouhé dva roky. Podle Němce šlo o proces, během kterého musel uzpůsobit svůj jezdecký styl z F1 vozům DTM.

Timo Glock pronikl do F1 v roce 2004, kdy jako třetí jezdec týmu Jordan v Kanadě zaskakoval za Giorgia Pantana - vstup do F1 to byl povedený, když hned vyjel body za 7. místo. Poté odjel ještě další tři závody v této sezoně. Natrvalo se do F1 dostal ale až v roce 2008 s týmem Toyoty. Zde působil až do jejího odchodu z F1 na konci sezony 2009. Poté jezdil v letech 2010 až 2012 v týmu Marussia.

Přestup do DTM ke značce BMW přišel před sezonou 2013. Svoji první sezonu v prestižní německé sérii zakončil vítězstvím na Hockenheimringu při posledním závodu roku. Od té doby se dostal už ale na podium jenom jednou. Až přišel závod na Oscherslebenu 2015, kde opět vyhrál (předtím vůbec poprvé stanul na pole-position).

"Během svého působení v F1 jsem šampionát sledoval a nemohl jsem pochopit, proč jsou mladíci, kteří do DTM přicházejí z F3, ihned schopni bojovat na špici. Přitom když příjdou do DTM lidé z F1, tak mají problémy," odpověděl Němec na otázku Autosportu, proč mu tak dlouho trvalo, než navázal na své premiérové vítězství.

"Seděl jsem před televizí a říkal si: 'To přece nemůže být tak těžké. Co je tak těžké na těchto cestovních vozech?' Poté jsem odjel svůj první test ve Valencii a hned jsem zpozoroval, že jde o něco úplně, úplně jiného. Je těžké se do toho dostat. Svůj jízdní styl z F1 musíte absolutně změnit a přizpůsobit se DTM."

"Nemluvíme zde o sekundách, které musíte najít, ale o posledních třech desetinách. To je opravdu těžká práce." Svoji roli hraje váha - vozy DTM váží dvakrát tolik co monoposty F1. Minimální váha je v DTM stanovena na 1 120 kg. "Díky vyšší váze se cítite opravdu špatně, nebo hůř než v F1. Je to problémem."

"Řeknete si: 'OK, při nájezdu do zatáčky zabrzdím o 2 metry později. Ale na výjezdu ze zatáčky za to budete pykat. Nic tím nezískáte. Mluvíme zde o 1, 2 metrech nebo 10 barech brzdného tlaku. Je to tak těžké zvládnout."

"Když skoro celý svůj život sedíte v monopostu F1 a přijíždíte do zatáčky v rychlosti 320 km/h, tak musíte začít brzdit 100 metrů předem. V autě DTM jedete zhruba 250, 260 nebo 270 km/h a musíte brzdit zhruba 110 až 120 metrů před zatáčkou. Prostě Vám to nejde do hlavy. Blížíte se do zatáčky a říkáte si: 'To není možné, že už tak brzy musím brzdit.' To Vám opravdu ztěžuje život."

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.