Mark Gallagher, bývalý šéf Cosworthu, hovoří o dvou ožehavých tématech současné F1. Dvou vztazích mezi týmem a dodavatelem motorů, z nichž jeden se již rozpadl a druhý se řítí do problémů.
"Říká se, že rozchod je těžká věc. Naštěstí v partnerství mezi Renaultem a týmy Red Bullu není žádné dítě. Vzpomínky na úspěšná léta 2009-2013 jsou už jen vzpomínkami. Také mezi Hondou a McLarenem to zatím nefunguje tak, jak si strany představovaly. Po 6 měsících spolupráce vzniká jistá nervozita - McLaren už potřebuje vidět zlepšení, Honda má ale stále problémy.
Red Bull a Renault
Ve Formuli 1 se používají velmi komplexní technologie, proto záleží úspěch spolupráce mezi týmem a technickým partnerem na lidech. To znamená mít dohodnoutou strategii a taktiku, která bude vzájemně respektovaná a obě strany si budou věřit. Pokud dojde k porušení těchto hranic, pak může být velmi těžké se vrátit zpět.
Kritika, které čelí obě tyto partnerství je špatná pro obě strany, ale také to není dobré pro sport, který potřebuje, aby silné týmy byly v dobré formě - navíc v době, kdy Lewis Hamilton s Mercedesem dominuje. Do roku 2013 byly motory v F1 komoditním zbožím - prostě jste je nainstalovali a používali.
Motory 2,4l V8 nepotřebovaly žádný extra důraz, byly relativně spolehlivé a jednotlivé motory byly docela vyrovnané (s ohledem na maximální počet koní, točivý moment, ovladatelnost a spotřebu paliva). Jenže s příchodem nových motorů v roce 2014 každý v paddocku zpozoroval, že F1 nevstupuje pouze do éry, kde bude hlavní roli ve výkonnosti definovat motor, ale také do éry, kde bude velmi důležitý vztah mezi týmem a dodavatelem pohonných jednotek.
To očividně nezaznamenali u Red Bullu a možná je docela jasné pochopit proč. Jedni podezřívají Red Bull z toho, že věřil, že jejich partner, který jim pomohl k 8 titulům, odvede dobrou práci a také že Renault Sport až moc věřil svým schopnostem. Jenže tituly z let 2010-2013 šly spíše na vrub aerodynamiky než výkonu motoru. Proto je s podivem, že budiček při vývoji nového V6 nezačal zvonit už dříve - s ohledem na nedostatečnou výkonnost francouzských V8 na rovinkách.
Ať už stojí za selháním Renaultu cokoliv, nenaplněná očekávaní Red Bullu Rakušany hodně zklamalo, avšak s pomocí vzájemného vztahu mohli toto období přečkat. O osobách účastncích se tohoto projektu sice moc nevím, ale je zklamáním, avšak ne až takovým překvapením, že to nevyšlo. Je mnohem jednoduší navrhnout nový píst než opravit pošramocené partnerství.
McLaren a Honda
U McLarenu a Hondy nejde pochopitelně o nové partnerství. V 80. a na začátku 90. let prožívali skvělé časy. S ohledem na předešlé úspěchy může být ošemetné pustit se do nového partnerství. McLaren je samozřejmě skvělý tým, který hledá stejně ambiciozního partnera. McLaren vždy spoléhal na Hondu, že jim dodá velmi rychle prvotřídní pohonnou jednotku.
Honda, jenom pár let po matných ročnících s vlastním týmem, potřebovala po McLarenu, aby postavil auto, které bude schopné vyhrávat. Zatím se zdá, že svůj úkol splnil jenom jeden z partnerů, tomu druhému se nedaří dostát svým závazkům.
Honda, zdá se, nepochopila při přípravě motoru komplexnost výzvy, která je před nimi. Vlastně se dá říci, že další rok se zákaznickými motory [Mercedes] by pro tým byl lepší. Honda by tím získala čas na vývoj. Po šesti měsících se obě strany cítí trošku trapně. Minulý týden v Monze zástupci Hondy začali ignorovat realitu a odmítli veřejnou kritiku.
To je špatně, protože pokud má nějaké partnerství problém, pak Vám každý řekne, že je potřeba to uznat a řešit jej. V 80. letech byl program Hondy řízen hodně vysokým manažerem - pan Nobuhiko Kawamoto byl ve společnosti zodpovědný za Výzkum a vývoj, později se stal CEO [výkonný ředitel]. Byl to také inženýrský veterán, který pamatoval F1 z 60. let.
Velmi dobře chápal nutnost dodat přednímu týmu bezvadnou pohonnou jednotku a také jejich myšlení. Teď je mu 89, možná by mohl dát aktuální generaci inženýrů Hondy nějaké rady. Daleko více tedy bude záležet na snaze Hondy změnit svůj přístup k McLarenu. Je potřeba přestat svalovat vinu jeden na druhého a začít řešit problémy.
Pro Hondu to bude velká výzva, která bude vyžadovat od McLarenu jistou trpělivost. Pokud to zvládnou, možná dokáží hodit za hlavu ne příliš povedený start svého partnerství a vyhnou se tak politovánihodného konce. Kdo ví, stále ještě mohou být úspěšným párem."
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.