Mark Gallagher, bývalý šéf Cosworthu, hovoří o dvou ožehavých tématech současné F1. Dvou vztazích mezi týmem a dodavatelem motorů, z nichž jeden se již rozpadl a druhý se řítí do problémů.
"Říká se, že rozchod je těžká věc. Naštěstí v partnerství mezi Renaultem a týmy Red Bullu není žádné dítě. Vzpomínky na úspěšná léta 2009-2013 jsou už jen vzpomínkami. Také mezi Hondou a McLarenem to zatím nefunguje tak, jak si strany představovaly. Po 6 měsících spolupráce vzniká jistá nervozita - McLaren už potřebuje vidět zlepšení, Honda má ale stále problémy.
Red Bull a Renault
Ve Formuli 1 se používají velmi komplexní technologie, proto záleží úspěch spolupráce mezi týmem a technickým partnerem na lidech. To znamená mít dohodnoutou strategii a taktiku, která bude vzájemně respektovaná a obě strany si budou věřit. Pokud dojde k porušení těchto hranic, pak může být velmi těžké se vrátit zpět.
Kritika, které čelí obě tyto partnerství je špatná pro obě strany, ale také to není dobré pro sport, který potřebuje, aby silné týmy byly v dobré formě - navíc v době, kdy Lewis Hamilton s Mercedesem dominuje. Do roku 2013 byly motory v F1 komoditním zbožím - prostě jste je nainstalovali a používali.
Motory 2,4l V8 nepotřebovaly žádný extra důraz, byly relativně spolehlivé a jednotlivé motory byly docela vyrovnané (s ohledem na maximální počet koní, točivý moment, ovladatelnost a spotřebu paliva). Jenže s příchodem nových motorů v roce 2014 každý v paddocku zpozoroval, že F1 nevstupuje pouze do éry, kde bude hlavní roli ve výkonnosti definovat motor, ale také do éry, kde bude velmi důležitý vztah mezi týmem a dodavatelem pohonných jednotek.
To očividně nezaznamenali u Red Bullu a možná je docela jasné pochopit proč. Jedni podezřívají Red Bull z toho, že věřil, že jejich partner, který jim pomohl k 8 titulům, odvede dobrou práci a také že Renault Sport až moc věřil svým schopnostem. Jenže tituly z let 2010-2013 šly spíše na vrub aerodynamiky než výkonu motoru. Proto je s podivem, že budiček při vývoji nového V6 nezačal zvonit už dříve - s ohledem na nedostatečnou výkonnost francouzských V8 na rovinkách.
Ať už stojí za selháním Renaultu cokoliv, nenaplněná očekávaní Red Bullu Rakušany hodně zklamalo, avšak s pomocí vzájemného vztahu mohli toto období přečkat. O osobách účastncích se tohoto projektu sice moc nevím, ale je zklamáním, avšak ne až takovým překvapením, že to nevyšlo. Je mnohem jednoduší navrhnout nový píst než opravit pošramocené partnerství.
McLaren a Honda
U McLarenu a Hondy nejde pochopitelně o nové partnerství. V 80. a na začátku 90. let prožívali skvělé časy. S ohledem na předešlé úspěchy může být ošemetné pustit se do nového partnerství. McLaren je samozřejmě skvělý tým, který hledá stejně ambiciozního partnera. McLaren vždy spoléhal na Hondu, že jim dodá velmi rychle prvotřídní pohonnou jednotku.
Honda, jenom pár let po matných ročnících s vlastním týmem, potřebovala po McLarenu, aby postavil auto, které bude schopné vyhrávat. Zatím se zdá, že svůj úkol splnil jenom jeden z partnerů, tomu druhému se nedaří dostát svým závazkům.
Honda, zdá se, nepochopila při přípravě motoru komplexnost výzvy, která je před nimi. Vlastně se dá říci, že další rok se zákaznickými motory [Mercedes] by pro tým byl lepší. Honda by tím získala čas na vývoj. Po šesti měsících se obě strany cítí trošku trapně. Minulý týden v Monze zástupci Hondy začali ignorovat realitu a odmítli veřejnou kritiku.
To je špatně, protože pokud má nějaké partnerství problém, pak Vám každý řekne, že je potřeba to uznat a řešit jej. V 80. letech byl program Hondy řízen hodně vysokým manažerem - pan Nobuhiko Kawamoto byl ve společnosti zodpovědný za Výzkum a vývoj, později se stal CEO [výkonný ředitel]. Byl to také inženýrský veterán, který pamatoval F1 z 60. let.
Velmi dobře chápal nutnost dodat přednímu týmu bezvadnou pohonnou jednotku a také jejich myšlení. Teď je mu 89, možná by mohl dát aktuální generaci inženýrů Hondy nějaké rady. Daleko více tedy bude záležet na snaze Hondy změnit svůj přístup k McLarenu. Je potřeba přestat svalovat vinu jeden na druhého a začít řešit problémy.
Pro Hondu to bude velká výzva, která bude vyžadovat od McLarenu jistou trpělivost. Pokud to zvládnou, možná dokáží hodit za hlavu ne příliš povedený start svého partnerství a vyhnou se tak politovánihodného konce. Kdo ví, stále ještě mohou být úspěšným párem."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.