MONZA - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a maximální rychlosti piloti dosahovali v jednotlivých sektorech italského okruhu? Co z toho můžeme vyvodit a jaká bude zítra nejvýhodnější strategie?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 350 km/hod na 90 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,6 G. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno, za ní začíná druhý techničtější sektor.
Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla loni na vnějším okraji vyasfaltována.
Více se o technických výzvách okruhu v Monze můžete dočíst v obšírném představení zde.
Lewis Hamilton vybojoval 11. letošní pole position (49. své kariéry) poté, co na měkkých pneumatikách zajel v Q3 čas 1:23,397, čímž o 0,234 překonal Räikkönen s Ferrari, které svými výbornými výkony dnes překvapilo. Před Rosberga se o 18 tisícin sekundy dostal jeho týmový kolega Vettel.
V poslední části se dokázalo zlepšit pouze 6 pilotů: Räikkönen, Rosberg a Bottas s Massou. Hamilton v Q2 předvedl kolo dokonce za 1:23,383 min, což je o 0,726 s rychleji než minulý rok, tehdy ale měli piloti k dispozici o stupeň tvrdší směsi.
První sektor zvládal nejlépe Massa - o 51 tisícin sekundy než vítěz dnešní kvalifikace. Hamilton byl ale ve zbylých dvou nejrychlejší - v tom druhém měl na Vettela těsný náskok 7 tisícin sekundy a ve třetím projevoval svou převahu o 0,15 s.
Všechny své nejlepší sektory do jediného kola dokázal v Q3 poskládat pouze Rosberg, v Q2 se to povedlo ještě Ericssonovi, Hülkenbergovi a Pérezovi. Největší potenciál (0,197 s) promrhal Maldonado, jenž mohl pohodlně postoupit do Q2 - dle součtu sektorů měl na 7 příčku.
Vozy Mercedesu a Ferrari jako jediné prošly první částí, aniž by museli sáhnout po měkkých pneumatikách. S pouze třemi sadami měkčí směsi si během celé kvalifikace vystačili pouze Hamilton, Hülkenberg a Räikkönen - všichni ostatní použili celkem čtyři sady.
Před závodem na Monze investoval Mercedes do vylepšení své pohonné jednotky 7 žetonů a Ferrari tři. Z maximálních dosahovaných rychlostí je vidět, že Ferrari v počtu koní na svého německého soupeře moc neztrácí: obsadil sice 7 z prvních 9 pozic, Ericssonovi ale na konci cílové rovinky na něj scházelo pouze 2,5 km/h na nejrychlejšího Péreze, jemuž bylo naměřeno 354,6 km/h - o 0,7 km/h více než minulý rok Rosbergovi.
Mercedes u Nica po třetím tréninku nedokázal identifikovat problém u jeho motoru nové specifikace, proto se raději vrátili ke staršímu kusu. Ten už má za sebou 6 závodu, proto dosahuje o něco nižšího výkonu než agregát za zády jeho týmového kolegy. "S každým kilometrech ztrácíte trochu výkonu, což je obzvlášť velkým zklamáním, když se to přihodí zde, v Monze, což je trať, která je nejvíce závislá na výkonu a na níž potřebujete dobrý motor," popisuje zklamaně Rosberg.
Vůz Force India VJM08 B-specifikace nasazený v Silverstone je aerodynamicky efektivní, indická stáj navíc sází na o něco nižší přítlak, než její soupeři - a ten se ve vzájemném srovnání vyplácí Ferrari a Williamsu, kteří skončili v kvalifikaci před ní.
Honda na rovinkách ztrácela 11,6 km/h (Button s McLarenem). Jejím největším problémem je teď poskytování výkonu na rovinkách (výkon je limitován ERS, zejména MGU-K).
Renault ale ztrácel ještě více - až 13,7 km/h. Jeho týmy ale řeší další problémy se spolehlivostí - Ricciardo přišel po 7 kolech o zcela nový motor, proto bude muset použit další. Red Bull a Toro Rosso tušili, že kvůli výkonnostnímu deficitu nebudou mít šanci, proto některé komponenty vyměnili takticky, za což budou na roštu pykat.
Pneumatiky a strategieKvalifikace byla na rozdíl od dopoledního tréninku zcela suchá. Teplota vzduchu dosahovala 26 °C, asfalt 41 °C. Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí byl v trénincích rozdíl kolem 1,2 sekundy na kolo.
Zítra se očekávají u většiny jednozastávkové strategie, ale dovuzastávková je také možná. Vzhledem k docela velké časové ztrátě při průjezdu boxovou uličkou v Monze by ale mohla fungovat pouze u těch nejrychlejších aut, které by dokázali ztracenou pozici dohnat předjetím na trati. To je ale obtížné kvůli balíků pro nízký přítlak, který snižuje vliv DRS.
Nejrychlejší strategií Velké ceny Itálie vypsané na 53 kol by měla být ta jednozastávková: start na měkké směsi s přezutím na středně-tvrdou v 21. kole. Nabízí se také alternativní jednozastávková strategie se startem na tvrdší směsi a s přechodem na měkké pneumatiky v 24. kole.
Dvouzastávková je dle simulací jen o 1,63 sekundy pomalejší: po startu na měkkých vyžaduje přezutí opět na měkké v 19. kole a na středně-tvrdé v 36. kole.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.