MAĎARSKO - ANALÝZA SEKTORŮ; Co o výkonech pilotů prozrazuje bližší pohled na nejrychlejší časy v sektorech a na maximální rychlosti dosahované během kvalifikace na Hungaroringu? Jaké můžeme v neděli očekávat strategie?
První sektor začíná nejnáročnějším místem pro brzdy, kdy piloti zpomalují z rychlostí přes 330 km/hod pod 85 km/hod při přetížení 5,5 G, přičemž na pedál musí vyvinout tlak o síle 158 kg. Před a za první zatáčkou se nacházejí dvě DRS zóny. Po výjezdu z ní na dvojku prudce přidávají z kopce do druhé zatáčky.
Zde je velmi snadné začít brzdit pozdě, zablokovat kolo a vyjet mimo ideální stopu. Místo láká také k příliš brzké akceleraci, což může narušit ideální průjezd třetí zatáčkou, postih se přenáší na celou následující 790 m dlouhou rovinku před čtvrtou zatáčkou, kde začíná druhý sektor. Trpělivost a preciznost jsou zde odměňovány dobrými časy.
Čtvrtá zatáčka je náročná - projíždí se velmi rychle a naslepo. Následuje pomalejší úsek - táhlá pátá zatáčka a pomalá šikana 6/7. Poté piloti přidávají a projíždějí o středně rychlou levotočivou a pravotočivou osmou zatáčku, které na sebe navazují s krátkou krátkým přidáním plynu. Musí trochu obětovat osmou, aby devátou zatáčkou projeli ideální stopou, protože časová ztráta se přenáší až do zatáčky č. 11 kvůli tomu, že desátá se projíždí naplno.
Za velmi rychlou jedenáctou zatáčkou, kterou projíždění na šestku kolem 270 km/hod, začíná třetí sektor. Prudce se brzdí do pravotočivé zatáčky, po níž přicházejí na řadu dvě táhlé vracečky: pomalejší třináctá a poslední čtrnáctá, jejíž průjezd na trojku (130 - 150 km/hod) trvá dlouhé dvě vteřiny.
Maximální rychlosti se měří na cílové rovince, ale už 310 m před první zatáčkou, což je zbytečně brzy, protože vozy ještě téměř 200 m akcelerují. Více technických údajů o Hungaroringu najdete v rozsáhlém přehledu zde.
Hamilton bude popáté ve své kariéře startovat v Maďarsku z pole position, které je jeho devátým v posledních desíti závodech. Nejrychlejší byl ve všech trénincích i ve všech částech kvalifikace a svého týmového kolegu Rosberga deklasoval o téměř 6 desetin sekundy poté, co stanovil rekord ve všech sektorech.
Nutno ovšem dodat, že Nico promrhal více ze svého potenciálu - zvláště ve druhém sektoru. Celkově mohl být skoro o 2 desetiny sekundy rychlejší. Oba ale museli již v Q1 použít měkké pneumatiky, což u Stříbrných šípů není obvyklé (dnes si tuto frajeřinku dovolil jen Ricciardo, viz níže). Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou směsí totiž dosahoval vysokých 1,8 sekundy na kolo.
Těsně na paty mu šlapal Vettel. Ve druhém sektoru byl dokonce o 0,195 s rychlejší než Rosberg, nakonec mu na první řadu scházelo 0,144 sekundy. Ferrari má obvykle v závodě lepší rychlost, zatím to však vypadá, že by to mohlo stačit pouze na německého pilota Mercedesu.
V Q3 se zlepšili všichni piloti kromě Grosjeana, který jen tak tak postoupil do závěrečné části (Hülkenbergovi scházelo jen 21 tisícin sekundy). Francouz byl v Q2 o 0,376 s rychlejší. Jako jediný si ale pro závod ušetřil sadu čerstvých měkkých pneumatik - první jízdu v Q3 totiž absolvoval na použité sadě.
Na cílové rovince Massovi v posledním pokusu komisaři naměřili 321,2 km/h, jasně na ní dominovaly Mercedesy - obsadily prvních 8 míst. Za nimi se seřadily Saubery o 5 km/h pomalejší a Ferrari, následoval Renault (- 10,2 km/h) a Honda (- 11,6 km/h).
Zajímavé bylo sledovat Alonsa a Ricciarda - oba totiž dosáhli na cílové rovince 309,6 km/h. Španěl byl dokonce na konci prvního sektoru rychlejší, ale jeho čas byl o 1,5 s horší. Působivý byl pro mě také výkon Australana s Red Bullem, loňského vítěze Velké ceny Maďarska, v Q1, kde si jako jediným vystačil se středně-tvrdou směsí - dosáhl na ní na 12. pozici.
Honda se stále trápí s maximálním využitím ERS, ICE je na tom výkonnostně podobně. Šasi MP4-30 po stránce přítlaku nicméně také zaostává za předními týmy.
Button po vypadnutí v Q1 řekl, že nemohl na rovinkách používat ERS, což jej stálo 0,4 sekundy na kolo. Oba piloti ale s ovladatelností a vyvážením monopostu byli spokojeni a pochvalovali si další drobný pokrok.
Alonso svůj vůz dotlačil do boxů a pak si stěžoval na pravidla, podle kterých se nesmí znovu zapojit, pokud auto nedojede vlastní silou do garáže, Eric Boullier nám ale potvrdil, že by se stejně zbytku Q2 nemohl účastnit: v úložiště energie (sada baterií) totiž došlo k rozpojení kontaktů.
Pneumatiky a strategieDnes jsme byli svědky velmi vysokých teplot - teplota dráhy dosahovala 52 °C, pneumatiky proto na zatáčkovitém Hungaroringu dostaly pořádně zabrat.
Zítra můžeme očekávat dvouzastávkové strategie. Mercedes sice měl v kvalifikaci náskok, ale během velké ceny by rozestupy mohly být menší. Papírově nejrychlejší bude jízda na dvě zastávky: po startu na měkké sadě přezout opět na měkkou v 29. kole a na středně-tvrdou v 53. či v 54. kole.
Protože je předjíždění obtížné, mohou se někteří piloti pokusit o třízastávkovou strategii, aby získali pozice na dráze - to bude záležet na tom, zda budou mít dostatečnou rychlostní výhodu pro předjetí.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.