MAĎARSKO - ANALÝZA SEKTORŮ; Co o výkonech pilotů prozrazuje bližší pohled na nejrychlejší časy v sektorech a na maximální rychlosti dosahované během kvalifikace na Hungaroringu? Jaké můžeme v neděli očekávat strategie?
První sektor začíná nejnáročnějším místem pro brzdy, kdy piloti zpomalují z rychlostí přes 330 km/hod pod 85 km/hod při přetížení 5,5 G, přičemž na pedál musí vyvinout tlak o síle 158 kg. Před a za první zatáčkou se nacházejí dvě DRS zóny. Po výjezdu z ní na dvojku prudce přidávají z kopce do druhé zatáčky.
Zde je velmi snadné začít brzdit pozdě, zablokovat kolo a vyjet mimo ideální stopu. Místo láká také k příliš brzké akceleraci, což může narušit ideální průjezd třetí zatáčkou, postih se přenáší na celou následující 790 m dlouhou rovinku před čtvrtou zatáčkou, kde začíná druhý sektor. Trpělivost a preciznost jsou zde odměňovány dobrými časy.
Čtvrtá zatáčka je náročná - projíždí se velmi rychle a naslepo. Následuje pomalejší úsek - táhlá pátá zatáčka a pomalá šikana 6/7. Poté piloti přidávají a projíždějí o středně rychlou levotočivou a pravotočivou osmou zatáčku, které na sebe navazují s krátkou krátkým přidáním plynu. Musí trochu obětovat osmou, aby devátou zatáčkou projeli ideální stopou, protože časová ztráta se přenáší až do zatáčky č. 11 kvůli tomu, že desátá se projíždí naplno.
Za velmi rychlou jedenáctou zatáčkou, kterou projíždění na šestku kolem 270 km/hod, začíná třetí sektor. Prudce se brzdí do pravotočivé zatáčky, po níž přicházejí na řadu dvě táhlé vracečky: pomalejší třináctá a poslední čtrnáctá, jejíž průjezd na trojku (130 - 150 km/hod) trvá dlouhé dvě vteřiny.
Maximální rychlosti se měří na cílové rovince, ale už 310 m před první zatáčkou, což je zbytečně brzy, protože vozy ještě téměř 200 m akcelerují. Více technických údajů o Hungaroringu najdete v rozsáhlém přehledu zde.
Hamilton bude popáté ve své kariéře startovat v Maďarsku z pole position, které je jeho devátým v posledních desíti závodech. Nejrychlejší byl ve všech trénincích i ve všech částech kvalifikace a svého týmového kolegu Rosberga deklasoval o téměř 6 desetin sekundy poté, co stanovil rekord ve všech sektorech.
Nutno ovšem dodat, že Nico promrhal více ze svého potenciálu - zvláště ve druhém sektoru. Celkově mohl být skoro o 2 desetiny sekundy rychlejší. Oba ale museli již v Q1 použít měkké pneumatiky, což u Stříbrných šípů není obvyklé (dnes si tuto frajeřinku dovolil jen Ricciardo, viz níže). Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou směsí totiž dosahoval vysokých 1,8 sekundy na kolo.
Těsně na paty mu šlapal Vettel. Ve druhém sektoru byl dokonce o 0,195 s rychlejší než Rosberg, nakonec mu na první řadu scházelo 0,144 sekundy. Ferrari má obvykle v závodě lepší rychlost, zatím to však vypadá, že by to mohlo stačit pouze na německého pilota Mercedesu.
V Q3 se zlepšili všichni piloti kromě Grosjeana, který jen tak tak postoupil do závěrečné části (Hülkenbergovi scházelo jen 21 tisícin sekundy). Francouz byl v Q2 o 0,376 s rychlejší. Jako jediný si ale pro závod ušetřil sadu čerstvých měkkých pneumatik - první jízdu v Q3 totiž absolvoval na použité sadě.
Na cílové rovince Massovi v posledním pokusu komisaři naměřili 321,2 km/h, jasně na ní dominovaly Mercedesy - obsadily prvních 8 míst. Za nimi se seřadily Saubery o 5 km/h pomalejší a Ferrari, následoval Renault (- 10,2 km/h) a Honda (- 11,6 km/h).
Zajímavé bylo sledovat Alonsa a Ricciarda - oba totiž dosáhli na cílové rovince 309,6 km/h. Španěl byl dokonce na konci prvního sektoru rychlejší, ale jeho čas byl o 1,5 s horší. Působivý byl pro mě také výkon Australana s Red Bullem, loňského vítěze Velké ceny Maďarska, v Q1, kde si jako jediným vystačil se středně-tvrdou směsí - dosáhl na ní na 12. pozici.
Honda se stále trápí s maximálním využitím ERS, ICE je na tom výkonnostně podobně. Šasi MP4-30 po stránce přítlaku nicméně také zaostává za předními týmy.
Button po vypadnutí v Q1 řekl, že nemohl na rovinkách používat ERS, což jej stálo 0,4 sekundy na kolo. Oba piloti ale s ovladatelností a vyvážením monopostu byli spokojeni a pochvalovali si další drobný pokrok.
Alonso svůj vůz dotlačil do boxů a pak si stěžoval na pravidla, podle kterých se nesmí znovu zapojit, pokud auto nedojede vlastní silou do garáže, Eric Boullier nám ale potvrdil, že by se stejně zbytku Q2 nemohl účastnit: v úložiště energie (sada baterií) totiž došlo k rozpojení kontaktů.
Pneumatiky a strategieDnes jsme byli svědky velmi vysokých teplot - teplota dráhy dosahovala 52 °C, pneumatiky proto na zatáčkovitém Hungaroringu dostaly pořádně zabrat.
Zítra můžeme očekávat dvouzastávkové strategie. Mercedes sice měl v kvalifikaci náskok, ale během velké ceny by rozestupy mohly být menší. Papírově nejrychlejší bude jízda na dvě zastávky: po startu na měkké sadě přezout opět na měkkou v 29. kole a na středně-tvrdou v 53. či v 54. kole.
Protože je předjíždění obtížné, mohou se někteří piloti pokusit o třízastávkovou strategii, aby získali pozice na dráze - to bude záležet na tom, zda budou mít dostatečnou rychlostní výhodu pro předjetí.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.