Technický ředitel Renault Rob White popisuje, proč zažili tak špatný vstup do sezóny. Že mají problémy s písty, zjistili po rozebrání motorů po únorovém předsezónním testu v Barceloně. Následná náprava navíc nebyla dostatečná. Dostane se z krize? Kdy a jak využije zbývající počet 12 vývojových žetonů?
"Dostali jsme se do úzkých hned na začátku sezóny, protože jsme měli nějaké incidenty už v prvním tréninku v Austrálii. Věděli jsme, že později budou mít lavinovitý dopad, i když jsme ještě neznali jeho plný rozsah," uvádí White.
"První příznaky potíží se objevily před sezónou, když jsme rozebrali motory po [únorovém] testu v Barceloně. Problém se jasně nacházel v oblasti pístu. Provedli jsme nápravu, která se prokázala být nedostatečnou. To nejhorší z toho se projevilo během víkendů v Číně a v Bahrajnu. Následně jsme sáhli po druhé změně, kdy jsme tomu už řádně rozuměli a posunuli se kupředu," trpce vzpomíná technický ředitel Renaultu.
"To bylo úspěchem, pokud šlo o stabilizaci spolehlivosti. Motory, které jsme nasadili od Monaka, byly všechny ve specifikaci s bezpečnějšími písty, a pak už jsme s nimi neměli žádné další problémy," potvrzuje pro Motorsport úspěšnou nápravu, která přišla až v šestém podniku sezóny.
Obětování výkonnosti ve prospěch spolehlivostiRenault stála náprava nejen velké zdroje navíc, inženýři museli také přistoupit ke snížení výkonnosti: "Očividným problémem je to, že nyní máme červenec, a potřebné zdroje, které jsme uplatnili při řešení spolehlivosti, jsme měli věnovat práci na výkonnosti v sezóně."
"Ztratili jsme tedy čas a nyní žonglujeme na pomezí toho, abychom dokončili vývojové věci, které máme rozpracovány. Otázka, kdy je uplatnit, se nyní dostává do další dimenze, kterou představuje příležitost v oblasti výkonnosti proti sportovním penalizacím," pokračuje White.
"Pouze jediný [Carlos Sainz] ze čtyř pilotů zůstává u původního plánu dokončit sezóny pouze se čtyřmi sadami motorů s vnitřním spalováním [ICE]. Jakékoliv neplánované nasazení motoru od nynějška rovná se trest.
Naším záměrem je dokončit vývoj a uplatnit ho před koncem sezóny s tím, že změny by měly dorazit uprostřed ní. Ale přesné nasazení je trochu náročnější věcí," uvádí s odkazem na to, že penalizace na určitých tratích (např. na Hungaroringu nebo v Singapuru) mají těžší dopad než na okruzích, kde se dá poměrně snadno předjíždět (např. ve Spa).
"Stává se z toho věc, která má dva konce - musíte totiž také odpočítávat od konce sezóny, protože když nasadíte motor na poslední chvíli, musíte počítat zpět od konce spíše než od současnosti dopředu," vysvětluje White další zádrhel. Není totiž efektivní nasadit vylepšený motor na poslední dva závody.
Načasování novinekNovinky pro zlepšení výkonnosti by se měly v monopostech zákaznických týmů - Red Bullu a Toro Rosso - objevit po letní přestávce: "Máme to načasováno tak, že žádné nové motory nejsou plánovány před horizontem Spa a Monzy."
Pokud tedy některý z pilotů zaznamená problémy během tréninku či kvalifikace v Maďarsku, nasadí mu současnou specifikaci. A s tou teoreticky bude muset odjet několik dalších závodů bez šance na vyšší výkon v prvních závodech po letní přestávce.
"Je to přesně tak," potvrzuje White. "Nemá cenu zakrývat fakt, že při zavádění nové specifikace do výroby, než bude k dispozici a ověřena, jste zranitelní. Incident totiž způsobí to, že nasazujete předchozí specifikaci. A to je přesně ta věc, která nám dělala problémy na začátku sezóny."
"Když se vrátíme k tomu, co se stalo v Austrálii: měli jsme incident na voze Ricciarda, který měl relativně drobný problém se spolehlivostí, přesto ale došlo k odpisu motoru s vnitřním spalováním - motoru, který byl naší preferovanou specifikací, tou nejlepší specifikací pro začátek roku.
Pak jsme nasadili specifikaci, která měla stejnou výkonnost, ale neobsahovala opravu spolehlivosti. Věděli jsme, že bude mít krátkou životnost, takže jsme spálili dva motory s tím, že druhý z nich nebyl skvělý. A to bylo před tím, než se objevili potíže s následující specifikací, která neřešila dostatečně problém, který se objevil."
Nasazení novinek trvá"Management vývojového cyklu je hodně prekérní. Skutečná zaváděcí doba diagnostiky, pochopení, konstrukce a výroby nového dílu k tomu patří, ale to není vše. Pak se z toho stává cyklus schvalování a nasazování.
Skutečný životní cyklus se počítá v měsících spíše než ve dnech nebo v týdnech. Víme, že musíme zvýšit výkonnost vozu, dostat ji tam co nejdříve. Ve skutečném životě "co nejdříve" znamená po letní přestávce, a rozsah změny teď zahrnuje určitý takticko-sportovní rozměr, s nímž souvisejí penalizace," vysvětluje White.
Renault přišel o nejcennější zdroj, má ale i dobré zprávyFrancouzský výrobce má k dispozici nejvíce žetonů pro nasazení výkonnostních vylepšení během sezóny - celkem dvanáct, a zatím na rozdíl od Hondy či Ferrari žádný nevyužil. Proč?
"Špatnou zprávou je, že jsme přišli o jeden z našich zdrojů, který je zřejmě nejcennější, což je samozřejmě čas. Ten už nemůžeme získat zpět. Dobrou zprávou je, že jeden ze zdrojů zůstává neporušen - to je přidělení žetonů, kterými bychom se neměli stát příliš posedlými.
Vzhledem k tomu, jak se věci vyvinuly, už nejde o překážku. Máme nyní stejný počet žetonů, se kterými jsme rok začínali, takže po krátké chvíli a reakci na problémy se spolehlivostí máme žetonové zdroje k dispozici, nebudou nás brzdit."
Jak Renault využije své žetony?"Myslím, že v tabulce s žetony se nachází kolem 40 zvláštních řádků, a něco kolem 60 příležitostí k jejich využití. Docela dost z nich nemají žádný výkonnostní potenciál. Největší je u základních věcí: spalování, hlavy válců, výfuky, sací ventily, turba - na ty se soustředí úsilí.
Pokud přidáte žetony ze všech těchto řádků, dojdete zhruba k dvanácti, což je to, co nám zbývá. Kdybychom je všechny najednou využili, nemohli bychom dělat nic jiného. Pokud nevyužijeme všechny, můžeme se trochu věnovat něčemu jinému, ale nebylo by to moc významné," objasňuje technický ředitel Renaultu.
Znamená to tedy, že například nemá cenu nasazovat nové turbo nezávisle na V6 motoru s vnitřním spalováním: "Upřímnou odpovědí je to, že takové věci děláte kvůli optimalizaci od začátku do konce. Dají se dělat individuálně, to je představitelné, ale pravděpodobnější je, že budou optimalizovány jako balík."
Přepracované pohonné jednotky se tedy dočkáme ve Velké ceně Belgie nebo po ní. Pro Kvjata a Ricciarda s tím bude souviset odsun dozadu o 15 míst. Přinese dostatečné zlepšení na to, aby se vozy Red Bullu a Toro Rosso dostali více dopředu? To se dozvíme nejdříve na konci srpna, po skončení letní přestávky.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.