RAKOUSKO - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co o výkonnosti jednotlivých jezdců a vozů vypovídají nejrychlejší sektory a maximální rychlosti dosahované během kvalifikace na Velkou cenu Rakouska? A jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Okruh nedaleko Spielbergu je v kalendáři z pohledu času na kolo nejkratší - piloti ho zvládají pod 70 vteřin - a také poměrně jednoduchý: první sektor začíná stoupání do pomalé pravotočivé zatáčky - důležité je dostat se co nejblíže vrcholu a na výjezdu si dát pozor na dodatečný podélný obrubník (Angličané mu přezdívají "párek"). Na konci dlouhé rovinky před prudkým brzděním končí.
Druhý sektor po další pomalé pravotočivé zatáčce obsahuje první DRS zónu, kterou uzavírá místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap). Následuje pomalá pravotočivá zatáčka č. 3, další zatáčku projíždějí na plný plyn a první ze dvou levotočivých zatáček - velmi rychlá pátá.
Následuje třetí sektor začínající rychlou levotočivou šestou zatáčkou s akcelerací a jízdou naplno skrz sedmou zatáčkou. Na pilot čekají poslední dvě pravotočivé zatáčky 8. a 9. Důležitý je dobrý nájezd na cílovou rovinku s druhou DRS zónou - nachází se před ní sice široký obrubník, ale náhle končí trávou.
Více technických informací o Red Bull Ringu najdete zde.
Mapa Red Bull Ringu (zdroj: FIA)
Hamilton letos posedmé porazil svého týmového kolegu, po celou dobu až do Q3 ale tahal za kratší konec. Rosberg byl s Nasrem a Grosjeanem jediným, komu se v závěrečné části nepodařilo zlepšit. Pokud by přitom dal dohromady své nejlepší sektory, tak by dosáhl o 0,329 s rychlejšího času a s přehledem by startoval z pole position.
Hamilton zajel ideální kolo, totéž dokázali v Q3 Bottas, Kvjat, Vettel a čerstvý vítěz 24hodinovky Le Mans Hülkenberg, jenž se svou Force Indií podal výborný výkon, rozdělil sebevědomé Williamsy a obsadil páté místo, zatímco jeho týmový kolega Pérez vypadl už v první části.
Vettel na Mercedes ztrácel půl sekundy, nejvíce z toho v prvním sektoru s dlouhou rovinkou. Ferrari stále trochu ztrácí v oblasti aerodynamiky i výkonu pohonné jednotky. Závodní tempo má sice lepší a včera dlouhé jízdy vypadaly nadějně, bude ale moci opravdu ohrozit Mercedesy?
Nejrychlejší sektory kvalifikace vs. skutečné časy
U Kimiho opět zpackaná kvalifikace, s takovým vozem nesmí vypadávat v Q1 s Manory. Částečně šlo o chybu týmu, protože Finovi nezbylo dostatek času pro zajetí ostrého kola. Myslel si, že ho má dost, a po dostihnutí pomalejších vozů si dělal mírný odstup pro rozhodující pokus, do kterého však už nestihl najet. Po vyřazení do rádia jen klel a moc svému vyřazení nerozuměl – překonali jej Pérez i Button se starší verzí McLarenu.
Nový balík u Alonsa údajně fungoval, dráha ale jejich balíku moc nesedí, a tak Španěl skočil na 15. místě. McLaren pro Silverstone chystá druhou část svého balíku – lehčí šasi a nový podvozek, Honda slibuje další navýšení výkonu. Oba piloti ale dostali za výměnu nových dílů celkem 25 trestných míst, budou proto startovat z konce roštu a v závodě je navíc neminou další penalizace.
Maximální rychlost dosáhl na rovince před druhou zatáčkou Hamilton – 326,1 km/h. První čtyři příčky patří suverénnímu Mercedesu, Räikkönen s Ferrari na pátém místě ztratil 2,1 km/h. Renaulty zaostávaly minimálně o 7,3 km/h, Honda pohánějící Alonsův vylepšený monopost už přes 10 km/h.
Maximální dosažené rychlosti (v km/h)
Red Bull si neustále stěžuje na slabý výkon Renaultu, jemuž se už alespoň podařilo vychytat spolehlivost, na rozdíl od japonské automobilky. Podle Red Bull z jejich ztráty na Mercedes jde 15 – 20 % na vrub šasi, 80 – 85 % na vrub francouzského dodavatele motorů. Ten se již začíná zaměřovat na výkonnost, v zásobě má nejvíce žetonů a po letní přestávce chce přivést mnohem silnější pohonnou jednotku, kterou budou potřebovat na tratích, jako je Spa a Monza.
Pneumatiky a strategieSuper-měkká směs byla i dnes o 0,7 sekund na kolo rychlejší než měkká. Pro zítřek budou za sucha týmy volit spíše jednu zastávku. Dvouzastávková strategie je sice rychlejší, ale také riskantnější z pohledu uvíznutí v provozu. Pokud ji někdo zvolí, pro přezutí ze super-měkkých pneumatik na měkké bude ideální 31. a 60. kolo – opět s nasazením měkkých pneumatik. V případě jednozastávkové strategie se piloti objeví v boxech kolem 25. kola, kdy vymění super-měkkou směs za měkkou.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.