RAKOUSKO - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co o výkonnosti jednotlivých jezdců a vozů vypovídají nejrychlejší sektory a maximální rychlosti dosahované během kvalifikace na Velkou cenu Rakouska? A jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Okruh nedaleko Spielbergu je v kalendáři z pohledu času na kolo nejkratší - piloti ho zvládají pod 70 vteřin - a také poměrně jednoduchý: první sektor začíná stoupání do pomalé pravotočivé zatáčky - důležité je dostat se co nejblíže vrcholu a na výjezdu si dát pozor na dodatečný podélný obrubník (Angličané mu přezdívají "párek"). Na konci dlouhé rovinky před prudkým brzděním končí.
Druhý sektor po další pomalé pravotočivé zatáčce obsahuje první DRS zónu, kterou uzavírá místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap). Následuje pomalá pravotočivá zatáčka č. 3, další zatáčku projíždějí na plný plyn a první ze dvou levotočivých zatáček - velmi rychlá pátá.
Následuje třetí sektor začínající rychlou levotočivou šestou zatáčkou s akcelerací a jízdou naplno skrz sedmou zatáčkou. Na pilot čekají poslední dvě pravotočivé zatáčky 8. a 9. Důležitý je dobrý nájezd na cílovou rovinku s druhou DRS zónou - nachází se před ní sice široký obrubník, ale náhle končí trávou.
Více technických informací o Red Bull Ringu najdete zde.
Mapa Red Bull Ringu (zdroj: FIA)
Hamilton letos posedmé porazil svého týmového kolegu, po celou dobu až do Q3 ale tahal za kratší konec. Rosberg byl s Nasrem a Grosjeanem jediným, komu se v závěrečné části nepodařilo zlepšit. Pokud by přitom dal dohromady své nejlepší sektory, tak by dosáhl o 0,329 s rychlejšího času a s přehledem by startoval z pole position.
Hamilton zajel ideální kolo, totéž dokázali v Q3 Bottas, Kvjat, Vettel a čerstvý vítěz 24hodinovky Le Mans Hülkenberg, jenž se svou Force Indií podal výborný výkon, rozdělil sebevědomé Williamsy a obsadil páté místo, zatímco jeho týmový kolega Pérez vypadl už v první části.
Vettel na Mercedes ztrácel půl sekundy, nejvíce z toho v prvním sektoru s dlouhou rovinkou. Ferrari stále trochu ztrácí v oblasti aerodynamiky i výkonu pohonné jednotky. Závodní tempo má sice lepší a včera dlouhé jízdy vypadaly nadějně, bude ale moci opravdu ohrozit Mercedesy?
Nejrychlejší sektory kvalifikace vs. skutečné časy
U Kimiho opět zpackaná kvalifikace, s takovým vozem nesmí vypadávat v Q1 s Manory. Částečně šlo o chybu týmu, protože Finovi nezbylo dostatek času pro zajetí ostrého kola. Myslel si, že ho má dost, a po dostihnutí pomalejších vozů si dělal mírný odstup pro rozhodující pokus, do kterého však už nestihl najet. Po vyřazení do rádia jen klel a moc svému vyřazení nerozuměl – překonali jej Pérez i Button se starší verzí McLarenu.
Nový balík u Alonsa údajně fungoval, dráha ale jejich balíku moc nesedí, a tak Španěl skočil na 15. místě. McLaren pro Silverstone chystá druhou část svého balíku – lehčí šasi a nový podvozek, Honda slibuje další navýšení výkonu. Oba piloti ale dostali za výměnu nových dílů celkem 25 trestných míst, budou proto startovat z konce roštu a v závodě je navíc neminou další penalizace.
Maximální rychlost dosáhl na rovince před druhou zatáčkou Hamilton – 326,1 km/h. První čtyři příčky patří suverénnímu Mercedesu, Räikkönen s Ferrari na pátém místě ztratil 2,1 km/h. Renaulty zaostávaly minimálně o 7,3 km/h, Honda pohánějící Alonsův vylepšený monopost už přes 10 km/h.
Maximální dosažené rychlosti (v km/h)
Red Bull si neustále stěžuje na slabý výkon Renaultu, jemuž se už alespoň podařilo vychytat spolehlivost, na rozdíl od japonské automobilky. Podle Red Bull z jejich ztráty na Mercedes jde 15 – 20 % na vrub šasi, 80 – 85 % na vrub francouzského dodavatele motorů. Ten se již začíná zaměřovat na výkonnost, v zásobě má nejvíce žetonů a po letní přestávce chce přivést mnohem silnější pohonnou jednotku, kterou budou potřebovat na tratích, jako je Spa a Monza.
Pneumatiky a strategieSuper-měkká směs byla i dnes o 0,7 sekund na kolo rychlejší než měkká. Pro zítřek budou za sucha týmy volit spíše jednu zastávku. Dvouzastávková strategie je sice rychlejší, ale také riskantnější z pohledu uvíznutí v provozu. Pokud ji někdo zvolí, pro přezutí ze super-měkkých pneumatik na měkké bude ideální 31. a 60. kolo – opět s nasazením měkkých pneumatik. V případě jednozastávkové strategie se piloti objeví v boxech kolem 25. kola, kdy vymění super-měkkou směs za měkkou.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.