RAKOUSKO - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co o výkonnosti jednotlivých jezdců a vozů vypovídají nejrychlejší sektory a maximální rychlosti dosahované během kvalifikace na Velkou cenu Rakouska? A jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Okruh nedaleko Spielbergu je v kalendáři z pohledu času na kolo nejkratší - piloti ho zvládají pod 70 vteřin - a také poměrně jednoduchý: první sektor začíná stoupání do pomalé pravotočivé zatáčky - důležité je dostat se co nejblíže vrcholu a na výjezdu si dát pozor na dodatečný podélný obrubník (Angličané mu přezdívají "párek"). Na konci dlouhé rovinky před prudkým brzděním končí.
Druhý sektor po další pomalé pravotočivé zatáčce obsahuje první DRS zónu, kterou uzavírá místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap). Následuje pomalá pravotočivá zatáčka č. 3, další zatáčku projíždějí na plný plyn a první ze dvou levotočivých zatáček - velmi rychlá pátá.
Následuje třetí sektor začínající rychlou levotočivou šestou zatáčkou s akcelerací a jízdou naplno skrz sedmou zatáčkou. Na pilot čekají poslední dvě pravotočivé zatáčky 8. a 9. Důležitý je dobrý nájezd na cílovou rovinku s druhou DRS zónou - nachází se před ní sice široký obrubník, ale náhle končí trávou.
Více technických informací o Red Bull Ringu najdete zde.
Mapa Red Bull Ringu (zdroj: FIA)
Hamilton letos posedmé porazil svého týmového kolegu, po celou dobu až do Q3 ale tahal za kratší konec. Rosberg byl s Nasrem a Grosjeanem jediným, komu se v závěrečné části nepodařilo zlepšit. Pokud by přitom dal dohromady své nejlepší sektory, tak by dosáhl o 0,329 s rychlejšího času a s přehledem by startoval z pole position.
Hamilton zajel ideální kolo, totéž dokázali v Q3 Bottas, Kvjat, Vettel a čerstvý vítěz 24hodinovky Le Mans Hülkenberg, jenž se svou Force Indií podal výborný výkon, rozdělil sebevědomé Williamsy a obsadil páté místo, zatímco jeho týmový kolega Pérez vypadl už v první části.
Vettel na Mercedes ztrácel půl sekundy, nejvíce z toho v prvním sektoru s dlouhou rovinkou. Ferrari stále trochu ztrácí v oblasti aerodynamiky i výkonu pohonné jednotky. Závodní tempo má sice lepší a včera dlouhé jízdy vypadaly nadějně, bude ale moci opravdu ohrozit Mercedesy?
Nejrychlejší sektory kvalifikace vs. skutečné časy
U Kimiho opět zpackaná kvalifikace, s takovým vozem nesmí vypadávat v Q1 s Manory. Částečně šlo o chybu týmu, protože Finovi nezbylo dostatek času pro zajetí ostrého kola. Myslel si, že ho má dost, a po dostihnutí pomalejších vozů si dělal mírný odstup pro rozhodující pokus, do kterého však už nestihl najet. Po vyřazení do rádia jen klel a moc svému vyřazení nerozuměl – překonali jej Pérez i Button se starší verzí McLarenu.
Nový balík u Alonsa údajně fungoval, dráha ale jejich balíku moc nesedí, a tak Španěl skočil na 15. místě. McLaren pro Silverstone chystá druhou část svého balíku – lehčí šasi a nový podvozek, Honda slibuje další navýšení výkonu. Oba piloti ale dostali za výměnu nových dílů celkem 25 trestných míst, budou proto startovat z konce roštu a v závodě je navíc neminou další penalizace.
Maximální rychlost dosáhl na rovince před druhou zatáčkou Hamilton – 326,1 km/h. První čtyři příčky patří suverénnímu Mercedesu, Räikkönen s Ferrari na pátém místě ztratil 2,1 km/h. Renaulty zaostávaly minimálně o 7,3 km/h, Honda pohánějící Alonsův vylepšený monopost už přes 10 km/h.
Maximální dosažené rychlosti (v km/h)
Red Bull si neustále stěžuje na slabý výkon Renaultu, jemuž se už alespoň podařilo vychytat spolehlivost, na rozdíl od japonské automobilky. Podle Red Bull z jejich ztráty na Mercedes jde 15 – 20 % na vrub šasi, 80 – 85 % na vrub francouzského dodavatele motorů. Ten se již začíná zaměřovat na výkonnost, v zásobě má nejvíce žetonů a po letní přestávce chce přivést mnohem silnější pohonnou jednotku, kterou budou potřebovat na tratích, jako je Spa a Monza.
Pneumatiky a strategieSuper-měkká směs byla i dnes o 0,7 sekund na kolo rychlejší než měkká. Pro zítřek budou za sucha týmy volit spíše jednu zastávku. Dvouzastávková strategie je sice rychlejší, ale také riskantnější z pohledu uvíznutí v provozu. Pokud ji někdo zvolí, pro přezutí ze super-měkkých pneumatik na měkké bude ideální 31. a 60. kolo – opět s nasazením měkkých pneumatik. V případě jednozastávkové strategie se piloti objeví v boxech kolem 25. kola, kdy vymění super-měkkou směs za měkkou.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.