Kimi Räikkönen se při Velké ceně Kanady 2015 roztočil ve vlásence. V roce 2014 zažil úplně stejný problém. Proč?
Kimi Räikkönen jezdil v úvodních fázích závodu s přehledem na třetím místě. V 27. kole zajel do boxů, v zápětí na to se roztočil ve vlásence. Zajímavou paralelu poskytuje vzpomínka na rok 2014: Tehdy jezdil na 12. místě, ve 39. kole zajel podruhé do boxů a ihned po výjezdu se také roztočil na úplně stejném místě.
Na loňský rok si vzpomněl i jezdec: "Je to to samé jako vloni," nadával do rádia. Tehdy Fin poukazoval na to, že výkon motoru najednou nastoupil. Iceman měl pravdu, pokaždé najednou dal motor velký výkon, který zadní kola nepřenesla na vozovku a roztočil se. V obou případech však na to měl být připravený.
Pravidla předepisují časový rámec - tzv. perioda uzamčení ECU , ve kterém nesmí být měněno nastavení motoru, konkrétně tedy mapování. V každém závodu platí toto obobí v okamžicích po startu a po zastávkách v boxech. Období po startu má zajistit, aby jezdci pro start nepoužívali brutální mapování, speciálně pouze pro start.
Po startu musí zůstat mapování 60 vteřin neměnné. Týmy používají mapování motorů k tomu, aby zlepšily start. Točivý moment nastupuje dříve, aby auto mohlo pořádně zrychlovat už od prvních metrů. Mění se tím reakční doba motoru.
Räikkönena nachytalo agresivní mapování motoru (foto: Scuderia Ferrari)
Stejná chyba se stala i Adrianu Sutilovi v Německu 2014. Němec se roztočil také po zastávce v boxech na výjezdu z poslední zatáčky na cílovou rovinku. Protože jsou časy na kolo v Kanadě i Německu velmi nízké, tak objedou piloti téměř celé kolo s agresivní mapou motoru. Ta pak způsobí prudkou reakci motoru na sešlápnutí plynu.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nejen obrovský rozruch mezi fanoušky, ale okamžitě ovlivnil i finanční trhy. John Elkann a bývalý prezident Luca di Montezemolo odmítli spekulace o marketingovém motivu a zdůrazňují, že cílem je přivést Ferrari zpět na vrchol motorsportu.
Lewis Hamilton prožívá obrovský pocit spokojenosti poté, co se k němu znovu připojila jeho bývalá osobní trenérka Angela Cullenová, s níž měl dlouhodobě úzkou spolupráci.
Sedmá série Drive to Survive dorazí na Netflix už v pátek a fanoušci s napětím čekají jaké zápletky letošní série přinese. Jak napovídají některé články, nebude chybět velmi zvláštní konec Daniela Ricciarda ve Formuli 1 a jak byl blízko sedačky Red Bullu.
Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Lewis Hamilton úspěšně zakončil předsezónní testování a nyní se soustředí na svůj první závod ve Ferrari, který ho čeká během Velké ceny Austrálie.
Carlos Sainz dominoval předsezónním testům, když se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i v druhé fázi testování. Ale...
Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.
McLaren po vítězství Landa Norrise v Abú Dhabí, navazuje na úspěch týmu, čímž uzavřel jednu kapitolu a otevřel novou éru. Generální ředitel Zaka Brown zdůraznil, že nový model MCL39, i když podobný předchůdci, přináší významné inovace, které by měly tým posunout kupředu.
Güenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.