Kimi Räikkönen se při Velké ceně Kanady 2015 roztočil ve vlásence. V roce 2014 zažil úplně stejný problém. Proč?
Kimi Räikkönen jezdil v úvodních fázích závodu s přehledem na třetím místě. V 27. kole zajel do boxů, v zápětí na to se roztočil ve vlásence. Zajímavou paralelu poskytuje vzpomínka na rok 2014: Tehdy jezdil na 12. místě, ve 39. kole zajel podruhé do boxů a ihned po výjezdu se také roztočil na úplně stejném místě.
Na loňský rok si vzpomněl i jezdec: "Je to to samé jako vloni," nadával do rádia. Tehdy Fin poukazoval na to, že výkon motoru najednou nastoupil. Iceman měl pravdu, pokaždé najednou dal motor velký výkon, který zadní kola nepřenesla na vozovku a roztočil se. V obou případech však na to měl být připravený.
Pravidla předepisují časový rámec - tzv. perioda uzamčení ECU , ve kterém nesmí být měněno nastavení motoru, konkrétně tedy mapování. V každém závodu platí toto obobí v okamžicích po startu a po zastávkách v boxech. Období po startu má zajistit, aby jezdci pro start nepoužívali brutální mapování, speciálně pouze pro start.
Po startu musí zůstat mapování 60 vteřin neměnné. Týmy používají mapování motorů k tomu, aby zlepšily start. Točivý moment nastupuje dříve, aby auto mohlo pořádně zrychlovat už od prvních metrů. Mění se tím reakční doba motoru.
Räikkönena nachytalo agresivní mapování motoru (foto: Scuderia Ferrari)
Stejná chyba se stala i Adrianu Sutilovi v Německu 2014. Němec se roztočil také po zastávce v boxech na výjezdu z poslední zatáčky na cílovou rovinku. Protože jsou časy na kolo v Kanadě i Německu velmi nízké, tak objedou piloti téměř celé kolo s agresivní mapou motoru. Ta pak způsobí prudkou reakci motoru na sešlápnutí plynu.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.