Kimi Räikkönen se při Velké ceně Kanady 2015 roztočil ve vlásence. V roce 2014 zažil úplně stejný problém. Proč?
Kimi Räikkönen jezdil v úvodních fázích závodu s přehledem na třetím místě. V 27. kole zajel do boxů, v zápětí na to se roztočil ve vlásence. Zajímavou paralelu poskytuje vzpomínka na rok 2014: Tehdy jezdil na 12. místě, ve 39. kole zajel podruhé do boxů a ihned po výjezdu se také roztočil na úplně stejném místě.
Na loňský rok si vzpomněl i jezdec: "Je to to samé jako vloni," nadával do rádia. Tehdy Fin poukazoval na to, že výkon motoru najednou nastoupil. Iceman měl pravdu, pokaždé najednou dal motor velký výkon, který zadní kola nepřenesla na vozovku a roztočil se. V obou případech však na to měl být připravený.
Pravidla předepisují časový rámec - tzv. perioda uzamčení ECU , ve kterém nesmí být měněno nastavení motoru, konkrétně tedy mapování. V každém závodu platí toto obobí v okamžicích po startu a po zastávkách v boxech. Období po startu má zajistit, aby jezdci pro start nepoužívali brutální mapování, speciálně pouze pro start.
Po startu musí zůstat mapování 60 vteřin neměnné. Týmy používají mapování motorů k tomu, aby zlepšily start. Točivý moment nastupuje dříve, aby auto mohlo pořádně zrychlovat už od prvních metrů. Mění se tím reakční doba motoru.
Räikkönena nachytalo agresivní mapování motoru (foto: Scuderia Ferrari)
Stejná chyba se stala i Adrianu Sutilovi v Německu 2014. Němec se roztočil také po zastávce v boxech na výjezdu z poslední zatáčky na cílovou rovinku. Protože jsou časy na kolo v Kanadě i Německu velmi nízké, tak objedou piloti téměř celé kolo s agresivní mapou motoru. Ta pak způsobí prudkou reakci motoru na sešlápnutí plynu.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.