MONTREAL - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího o výkonnosti vozů vypovídají časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Kanady a jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."
Podrobnější technické informace o okruhu Gillese Villeneuva najdete zde.
Mapa okruhu v Montrealu (zdroj: FIA)
Pilot s číslem 44 si dnes připsal své celkové 44. pole position po rekordech v posledních dvou sektorech, v tom prvním byl rychlejší jeho týmový kolega Rosberg, jenž si po kvalifikaci stěžoval na špatný závěr. V Q3 se nedokázal zlepšit, podobně jako Grosjean, Pérez či piloti Red Bullu, a na Hamiltona ztratil 3 desetin.
Nejlepší sektory v poslední části kvalifikace poskládal do jednoho kola pouze Bottas, nejvíce promrhal právě druhý Rosberg - celkem 0,19 s. Piloti na super-měkkých pneumatikách jinak předváděli velmi konzistentní výkony. V Q1 si s tvrdší sadou vystačili jezdci Mercedesu a Finové Räikkönen s Bottasem.
Ferrari je Mercedesu v Kanadě o něco blíže, na vítězství to ale zřejmě stačit nebude, i když mají v neděli vždy o něco lepší tempo. Mnohem rychlejší byli při delších jízdách i v pátek, Stříbrné šípy však v nádržích vozily více benzínu a Rosberg dnes prozradil, že dle svých údajů mají před Scuderií stále náskok. Ta bude zítra spoléhat spíše na Räikkönena, protože Vettel kvůli technickým problémům odstartuje až z 15. místa (grafiku startovního roštu najdete zde).
Velmi dobře to v Kanadě jezdí Lotusům. Okruh jim vyhovuje a perou se s Williamsy o pozici třetího nejrychlejšího týmu po Mercedesu a Ferrari. Pokud by dal Grosjean dohromady ideální kolo, mohl být dokonce před Bottasem, takto je dělily pouhé 2 tisíciny sekundy. Tým udělal chybu při jejich vyslání na dráhu - vyrazili oba najednou, div že v boxové uličce nedošlo ke kolizi. Mohli si pomoci aerodynamickým stínem, pak by někdo z nich mohl snadno dosáhnout na 4. pozici. Start obou černých vozů z třetí řady je ale i tak úspěchem a příjemným překvapením.
Nejlepší sektory vs. skutečné časy (pro zvětšení klikněte)
Na rovinkách kralovaly Mercedesy, které obsadily prvních 7 míst - chyběl pouze Massa, kterému pohonná jednotka nejela kvůli technickým problémům s ERS na plný výkon, podobně jako Vettelovi.
Maximální rychlost dosáhl Grosjean: 340,5 km/h. Nejrychlejším pilotem Ferrari byl Räikkönen, jenž ztrácel 5,1 km/h, Verstappen s Renaultem 6,3 km/h a Alonso s Hondou už citelných 13,9 km/h. Na rovinkách byl ještě pomalejší než Španěl Ricciardo, ten to ale nakonec dotáhl na 9. místo na roštu, což ilustruje deficit McLarenu v přítlaku.
Kanadu budou muset před velkým balíkem vylepšení v Rakousku nějak protrpět. K horší výkonnosti se přidaly opět problémy se spolehlivostí, protože Button kvůli výpadku ERS do kvalifikace nenastoupil. Zítra bude startovat z boxové uličky a v závodě se může "těšit" na 10sekundovou penalizaci.
Maximální rychlosti (v km/h)
Pneumatiky a strategieRozdíl mezi super-měkkou a měkkou pneumatikou se pohybuje kolem 8 desetin na kolo, což otevírá prostor pro více strategií. Kvůli nízkému opotřebení a degradaci je jízda na jednu zastávku možná a týmy ji zítra budou upřednostňovat, pravděpodobná je i dvouzastávková strategie.
Ta v ideálním případě počítá s výměnou super-měkkých pneumatik za super-měkké v 15. kole a nasazení měkké sady ve 40. kole z celkových 70, na které je vypsána Velká cena Kanady. Nabízí se více variant včetně nasazení měkkých pneumatik do prostředního stintu se závěrečným sprintem na super-měkkých.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.