Renault Sport F1 si z omezení motorů na čtyři kusy pro každého jezdce na sezónu a zamítnutí jejich zvýšení na pět velké starosti nedělá. Očekávají, že budou potřebovat dva motory navíc, penalizace se podle nich ale na trati dají dohnat.
Při jednání Strategické skupiny F1 minulý týden se týmy jednomyslně neshodli na zvýšení počtu motorů na pět kusů. Tento návrh se nezamlouval především Mercedesu, jehož spolehlivost je zatím výborná.
"Samozřejmě toho lituji, protože jde o něco, co by mohlo trochu pomoci situaci našich dvou zákaznických týmů vzhledem k odlišným potížím se spolehlivostí, které jsme v této sezóně měli," uvádí Cyril Abiteboul, ředitel sportovního oddělení Renaultu. Tři ze čtyř jejich pilotů (Kvjat, Ricciardo a Verstappen) již museli nasadit čtvrtý motor - a to za sebou máme pouze 5 závodů z letošních 19.
"Pravidla přesto známe, jde o čtyři motory pro každého, takže se toho budeme muset držet. Řekl bych k tomu jedinou věc, nepovažujeme to za obrovskou penalizaci," pokračuje Abiteboul, jejichž zákaznické týmy (Red Bull a Toro Rosso) za nasazení pátých komponent budou na startech závodů trestáni odsuny dozadu. Což podle něj na tratích kromě Monaka a Barcelony nebude představovat žádný velký problém.
Počet použitých součástí pohonných jednotek po čtvrtečních trénincích v Monaku
"Vím, že je s tím spojeno hodně frustrací, ale trest v podobě odsunu o deset míst - možná bych to neměl říkat, protože FIA by to mohla v budoucnu zpřísnit - ale tato penalizace na okruzích, kde můžete předjíždět, pokud máte výkon, správné nastavení atd. ů tak v podstatě s autem, které je na startu mimo svou pozici, je můžete poměrně snadno získat během závodů, které jsou dlouhé," nedělá si zástupce Renaultu ze své situace těžkou hlavu.
"Je mi tedy líto mých zákaznických týmů, ale nemyslím si, že to moc změní šampionát," shrnuje Abiteboul. Je jasné, že je penalizace během sezóny neminou. "Žel to musíme vzít v potaz, když vypracováváme plán na alokaci motorů.
Snažíme se ze sportovního pohledu zmírnit škody pro naše zákaznické týmy. Možná k tomu žel dvakrát u každého auta dojde. Nyní se s tím musíme vypořádat, jde jen o další parametr, další omezení navíc," dodává.
Renault je na tom se spolehlivostí nejhůře, penalizace ale podle nich nejsounaštěstí moc přísné (foto: Renault F1 Team)
Jak fungují penalizacePohonná jednotka se dělí na šest součástí: motor s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadlo (TC), motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), baterie (ES) a řídicí elektronika (CE).
Pokud je poprvé použita pátá z těchto součástí, přichází trest v podobě odsunu o 10 míst na roštu. Za každou další pátou součást následuje posunutí o 5 míst dozadu. Totéž se pak týká šestých kusů - za použití prvního šestého 10 míst, za každý další šestý jen pět míst na startu.
Týmy však letos nemohou vyměnit všech šest komponent najednou a startovat z boxové uličky jako minulý rok - je to přísnější: každá součást vytváří další trest. Ty se ale na rozdíl od minulého roku nebudou přelévat do příštího závodu, pokud nemohou být vyčerpány na startovním roštu.
Místo toho se promění v penalizace během závodu: místo převodu 1 - 5 trestných míst si bude muset pilot odstát 5 sekund v boxech před zastávkou, za 6 - 10 míst přijde 10sekundová penalizace a 11 - 20 míst automaticky vede k trestnému průjezdu boxy.
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.