Renault Sport F1 si z omezení motorů na čtyři kusy pro každého jezdce na sezónu a zamítnutí jejich zvýšení na pět velké starosti nedělá. Očekávají, že budou potřebovat dva motory navíc, penalizace se podle nich ale na trati dají dohnat.
Při jednání Strategické skupiny F1 minulý týden se týmy jednomyslně neshodli na zvýšení počtu motorů na pět kusů. Tento návrh se nezamlouval především Mercedesu, jehož spolehlivost je zatím výborná.
"Samozřejmě toho lituji, protože jde o něco, co by mohlo trochu pomoci situaci našich dvou zákaznických týmů vzhledem k odlišným potížím se spolehlivostí, které jsme v této sezóně měli," uvádí Cyril Abiteboul, ředitel sportovního oddělení Renaultu. Tři ze čtyř jejich pilotů (Kvjat, Ricciardo a Verstappen) již museli nasadit čtvrtý motor - a to za sebou máme pouze 5 závodů z letošních 19.
"Pravidla přesto známe, jde o čtyři motory pro každého, takže se toho budeme muset držet. Řekl bych k tomu jedinou věc, nepovažujeme to za obrovskou penalizaci," pokračuje Abiteboul, jejichž zákaznické týmy (Red Bull a Toro Rosso) za nasazení pátých komponent budou na startech závodů trestáni odsuny dozadu. Což podle něj na tratích kromě Monaka a Barcelony nebude představovat žádný velký problém.
Počet použitých součástí pohonných jednotek po čtvrtečních trénincích v Monaku
"Vím, že je s tím spojeno hodně frustrací, ale trest v podobě odsunu o deset míst - možná bych to neměl říkat, protože FIA by to mohla v budoucnu zpřísnit - ale tato penalizace na okruzích, kde můžete předjíždět, pokud máte výkon, správné nastavení atd. ů tak v podstatě s autem, které je na startu mimo svou pozici, je můžete poměrně snadno získat během závodů, které jsou dlouhé," nedělá si zástupce Renaultu ze své situace těžkou hlavu.
"Je mi tedy líto mých zákaznických týmů, ale nemyslím si, že to moc změní šampionát," shrnuje Abiteboul. Je jasné, že je penalizace během sezóny neminou. "Žel to musíme vzít v potaz, když vypracováváme plán na alokaci motorů.
Snažíme se ze sportovního pohledu zmírnit škody pro naše zákaznické týmy. Možná k tomu žel dvakrát u každého auta dojde. Nyní se s tím musíme vypořádat, jde jen o další parametr, další omezení navíc," dodává.
Renault je na tom se spolehlivostí nejhůře, penalizace ale podle nich nejsounaštěstí moc přísné (foto: Renault F1 Team)
Jak fungují penalizacePohonná jednotka se dělí na šest součástí: motor s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadlo (TC), motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), baterie (ES) a řídicí elektronika (CE).
Pokud je poprvé použita pátá z těchto součástí, přichází trest v podobě odsunu o 10 míst na roštu. Za každou další pátou součást následuje posunutí o 5 míst dozadu. Totéž se pak týká šestých kusů - za použití prvního šestého 10 míst, za každý další šestý jen pět míst na startu.
Týmy však letos nemohou vyměnit všech šest komponent najednou a startovat z boxové uličky jako minulý rok - je to přísnější: každá součást vytváří další trest. Ty se ale na rozdíl od minulého roku nebudou přelévat do příštího závodu, pokud nemohou být vyčerpány na startovním roštu.
Místo toho se promění v penalizace během závodu: místo převodu 1 - 5 trestných míst si bude muset pilot odstát 5 sekund v boxech před zastávkou, za 6 - 10 míst přijde 10sekundová penalizace a 11 - 20 míst automaticky vede k trestnému průjezdu boxy.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.