MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejlepší čas úvodního tréninku předvedl domácí Lewis Hamilton, jenž byl téměř 2 desetiny rychlejší než překvapivě druhý Max Verstappen s Toro Rosso, Sebastian Vettel s Ferrari skončil čtvrtý. Technické problémy opět postihly McLaren s Hondou, slibný čas však předvedl Fernando Alonso.
Dopoledne se začínalo na mokré trati, všechny týmy nasadily pouze závodní jezdce, ke slovu se tedy nedostal nikdo z nováčků. Dráha byla oproti minulému roku na mnoha místech přeasfaltována a zatáčka Tabac byla posunuta o 2,7 m blíže k moři, proto je jedno kolo o 3 metry kratší než minulý rok (více o okruhu zde). Pirelli přivezlo vůbec poprvé zcela novou super-měkkou pneumatiku, ta se však ke slovu dostane až odpoledne.
V 10 hod našeho času vyrazili do ulic Monte Carla na přechodných pneumatikách jako první Skandinávci: Ericsson (Sauber) následovaný Räikkönenem (Ferrari) a Bottasem (Williams). Potíže měl McLarenu na Buttonově voze, kde nefungoval ERS, proto přišel o první hodinu jízd.
První čas už po 4 min předvedli piloti Mercedesu: Hamilton 1:27,848 a Rosberg 1:33,180 min. Nico se přitom ptal inženýra: "Tunel jsem neprojel naplno - mám to udělat v příštím kole?" Z boxové zídky se mu dostalo odpovědi: "Ehm, jestli můžeš, tak to prosím udělej."
V úvodu tréninku fungovala pouze polovina garáže, McLaren na Buttonově vozeřešil potíže s ERS (foto: McLaren)
Ferrari se snaží dohnat svou ztrátu z pomalého třetího sektoru v Barceloně a být Mercedesu blíže. Oba piloti používají odlišnou konfiguraci brzd (Kimi tu ze Španělska, Sebastian novou). Fin si stěžoval na to, že žádným vůbec nedokáže zahřát přední pneumatiky, o které se svým jízdním stylem více opírá. Podle inženýrů je měl o 10 °C chladnější než ty zadní. Není divu - v Monaku je po ránu pouze 14 °C.
Hamilton po 11 min opouští garáž na hladkých pneumatikách a zlepšuje se na 1:23,992 min, Ericsson se zapisuje časem 1:36,150 min. Na druhou příčku se za Lewise posunul Ricciardo 1:23,789 min, zatímco Sainz si stěžoval na blokování zadních kol. Rosberg se mezitím dotkl svodidel na výjezdu z Tabacu a musel k mechanikům na kontrolu, auto naštěstí bylo v pořádku.
Po 25 min se Hamilton dostal na 1:21,622, za ním byli Räikkönen (1:22,238), Ricciardo (1:23,049), Vettel (1:23,201) a Maldonado (1:23,236). Alonso využil únikovou zónu v první zatáčce, s časem 1:23,744 mu patřila 11. pozice - zaznamenal však nejlepší první sektor.
Patnáctý Massa si stěžuje na nulovou přilnavost na přední nápravě, Hamiltonovi se zdá přední část při jízdě přes obrubníky stále moc tuhá. Po půl hodině musí piloti zamířit do boxů, aby Pirelli vrátili úvodní sadu měkkých pneumatik.
Sebastian Vettel na měkkých pneumatikách u svých mechaniků (foto: Scuderia Ferrari)
Po nasazení čerstvé směsi a se zlepšujícími se podmínkami na dráze časy razantně klesají: Hamilton (1:19,196) i Rosberg (1:19,762) se dostávají pod hranici 80 vteřin. Lewis se táže na to, jak projel první zatáčku, což mu inženýr nesmí říct.
Proto využívají okatou kódovanou paralelu s počasím. "Jaká byla první zatáčka?" ptá se Hamilton. "Nejsem si jistý, že zatáčku č. 1 můžu komentovat," reaguje jeho inženýr Peter Bonnington. "Ok, jaké je počasí?" nenechává se odbýt jezdec. "Počasí vypadá dobře," zní odpověď.
"Stále je v některých místech trochu mokro, ale celkem rychle to vysychá. Pokud nebude pršet, pak se časy budou dále rychle zlepšovat. Myslím, že pokud tady dáme víkend dohromady, pak bychom se měli dočkat našeho nejlepšího výsledku," hodnotí Ricciardo vyhlídky Red Bullu.
Po 45 min se před třetího Räikkönen posouvá Verstappen s Toro Rosso, kterému zatím seděly spíše rychlé zatáčky (1:20,906 min). Piloti Mercedesu, i když bojují s blokováním kol (Rosberg opět v Mirabeau jako loni), jsou však stále o více než 2 sekundy napřed, protože Hamilton posunul laťku na 1:18,750 min.
Jenson Button poprvé vyjel až po 55 minutách, instaloval na přechodných pneumatikách(foto: Honda Racing F1)
Button se na dráhu k instalačnímu kolu dostává až po 55 minutách, kdy se mezi piloty Mercedesu dostávají obě Ferrari: Vettel (1:19,134) a Räikkönen (1:19,679 min). Sebastianovi dvakrát uskočila záď, ale vždy to dokázal zachytit a vyhnout se kontaktu se svodidly.
Jensonovi "připadalo, jako by omezovač otáček zasahoval na čtvrtém, pátém a šestém rychlostním stupni." Honda zní oproti jemnému Mercedesu stále dost hrubě. Britovi po jeho prvním pokusu (1:25,890) patřila 18. příčka, zatímco se Alonso posunul na šestou (1:20,262 min). "Zůstaneme na dráze a budeme na to tlačit, dokud se pneumatiky budou zlepšovat," dostává rádiem instrukci. To se mu daří, záhy se posouvá o jedno místo vpřed (1:19,791 min).
Mercedesy vypadají před Velkou cenou Monaka opět nejlépe, o 0,149 s zpět skončil Verstappen před Ricicardem, kteří se v závěru zlepšili. Ferrari bylo celou dobu za Mercedesy - Vettel ztrácel necelé 4 desetiny, ale nejlepších podmínek na dráze nakonec využili piloti Red Bullu a Toro Rosso, kteří se propracovali mezi nejlepších sedm jezdců.
Maximimální rychlosti: 1. Massa 287,8 km/h; 2. Nasr 287,7 km/h; 3. Pérez 287,6 km/h; 4. Grosjean 287,5 km/h; 5. Ericsson 287,4 km/h; 6. Maldonado 287,3 km/h; 7. Hülkenberg 287,1 km/h; 8. Bottas 287,1 km/h; 9. Vettel 286,8 km/h; 10. Hamilton 286,4 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.