MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejlepší čas úvodního tréninku předvedl domácí Lewis Hamilton, jenž byl téměř 2 desetiny rychlejší než překvapivě druhý Max Verstappen s Toro Rosso, Sebastian Vettel s Ferrari skončil čtvrtý. Technické problémy opět postihly McLaren s Hondou, slibný čas však předvedl Fernando Alonso.
Dopoledne se začínalo na mokré trati, všechny týmy nasadily pouze závodní jezdce, ke slovu se tedy nedostal nikdo z nováčků. Dráha byla oproti minulému roku na mnoha místech přeasfaltována a zatáčka Tabac byla posunuta o 2,7 m blíže k moři, proto je jedno kolo o 3 metry kratší než minulý rok (více o okruhu zde). Pirelli přivezlo vůbec poprvé zcela novou super-měkkou pneumatiku, ta se však ke slovu dostane až odpoledne.
V 10 hod našeho času vyrazili do ulic Monte Carla na přechodných pneumatikách jako první Skandinávci: Ericsson (Sauber) následovaný Räikkönenem (Ferrari) a Bottasem (Williams). Potíže měl McLarenu na Buttonově voze, kde nefungoval ERS, proto přišel o první hodinu jízd.
První čas už po 4 min předvedli piloti Mercedesu: Hamilton 1:27,848 a Rosberg 1:33,180 min. Nico se přitom ptal inženýra: "Tunel jsem neprojel naplno - mám to udělat v příštím kole?" Z boxové zídky se mu dostalo odpovědi: "Ehm, jestli můžeš, tak to prosím udělej."
V úvodu tréninku fungovala pouze polovina garáže, McLaren na Buttonově vozeřešil potíže s ERS (foto: McLaren)
Ferrari se snaží dohnat svou ztrátu z pomalého třetího sektoru v Barceloně a být Mercedesu blíže. Oba piloti používají odlišnou konfiguraci brzd (Kimi tu ze Španělska, Sebastian novou). Fin si stěžoval na to, že žádným vůbec nedokáže zahřát přední pneumatiky, o které se svým jízdním stylem více opírá. Podle inženýrů je měl o 10 °C chladnější než ty zadní. Není divu - v Monaku je po ránu pouze 14 °C.
Hamilton po 11 min opouští garáž na hladkých pneumatikách a zlepšuje se na 1:23,992 min, Ericsson se zapisuje časem 1:36,150 min. Na druhou příčku se za Lewise posunul Ricciardo 1:23,789 min, zatímco Sainz si stěžoval na blokování zadních kol. Rosberg se mezitím dotkl svodidel na výjezdu z Tabacu a musel k mechanikům na kontrolu, auto naštěstí bylo v pořádku.
Po 25 min se Hamilton dostal na 1:21,622, za ním byli Räikkönen (1:22,238), Ricciardo (1:23,049), Vettel (1:23,201) a Maldonado (1:23,236). Alonso využil únikovou zónu v první zatáčce, s časem 1:23,744 mu patřila 11. pozice - zaznamenal však nejlepší první sektor.
Patnáctý Massa si stěžuje na nulovou přilnavost na přední nápravě, Hamiltonovi se zdá přední část při jízdě přes obrubníky stále moc tuhá. Po půl hodině musí piloti zamířit do boxů, aby Pirelli vrátili úvodní sadu měkkých pneumatik.
Sebastian Vettel na měkkých pneumatikách u svých mechaniků (foto: Scuderia Ferrari)
Po nasazení čerstvé směsi a se zlepšujícími se podmínkami na dráze časy razantně klesají: Hamilton (1:19,196) i Rosberg (1:19,762) se dostávají pod hranici 80 vteřin. Lewis se táže na to, jak projel první zatáčku, což mu inženýr nesmí říct.
Proto využívají okatou kódovanou paralelu s počasím. "Jaká byla první zatáčka?" ptá se Hamilton. "Nejsem si jistý, že zatáčku č. 1 můžu komentovat," reaguje jeho inženýr Peter Bonnington. "Ok, jaké je počasí?" nenechává se odbýt jezdec. "Počasí vypadá dobře," zní odpověď.
"Stále je v některých místech trochu mokro, ale celkem rychle to vysychá. Pokud nebude pršet, pak se časy budou dále rychle zlepšovat. Myslím, že pokud tady dáme víkend dohromady, pak bychom se měli dočkat našeho nejlepšího výsledku," hodnotí Ricciardo vyhlídky Red Bullu.
Po 45 min se před třetího Räikkönen posouvá Verstappen s Toro Rosso, kterému zatím seděly spíše rychlé zatáčky (1:20,906 min). Piloti Mercedesu, i když bojují s blokováním kol (Rosberg opět v Mirabeau jako loni), jsou však stále o více než 2 sekundy napřed, protože Hamilton posunul laťku na 1:18,750 min.
Jenson Button poprvé vyjel až po 55 minutách, instaloval na přechodných pneumatikách(foto: Honda Racing F1)
Button se na dráhu k instalačnímu kolu dostává až po 55 minutách, kdy se mezi piloty Mercedesu dostávají obě Ferrari: Vettel (1:19,134) a Räikkönen (1:19,679 min). Sebastianovi dvakrát uskočila záď, ale vždy to dokázal zachytit a vyhnout se kontaktu se svodidly.
Jensonovi "připadalo, jako by omezovač otáček zasahoval na čtvrtém, pátém a šestém rychlostním stupni." Honda zní oproti jemnému Mercedesu stále dost hrubě. Britovi po jeho prvním pokusu (1:25,890) patřila 18. příčka, zatímco se Alonso posunul na šestou (1:20,262 min). "Zůstaneme na dráze a budeme na to tlačit, dokud se pneumatiky budou zlepšovat," dostává rádiem instrukci. To se mu daří, záhy se posouvá o jedno místo vpřed (1:19,791 min).
Mercedesy vypadají před Velkou cenou Monaka opět nejlépe, o 0,149 s zpět skončil Verstappen před Ricicardem, kteří se v závěru zlepšili. Ferrari bylo celou dobu za Mercedesy - Vettel ztrácel necelé 4 desetiny, ale nejlepších podmínek na dráze nakonec využili piloti Red Bullu a Toro Rosso, kteří se propracovali mezi nejlepších sedm jezdců.
Maximimální rychlosti: 1. Massa 287,8 km/h; 2. Nasr 287,7 km/h; 3. Pérez 287,6 km/h; 4. Grosjean 287,5 km/h; 5. Ericsson 287,4 km/h; 6. Maldonado 287,3 km/h; 7. Hülkenberg 287,1 km/h; 8. Bottas 287,1 km/h; 9. Vettel 286,8 km/h; 10. Hamilton 286,4 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.