Vrcholná disciplína motorsportu - Formule 1 - je v poslední době kritizována kvůli tomu, že je příliš pomalá a jízda s jejími monoposty moc jednoduchá. Podíváme se na to, jak se v poslední době vyvíjely časy, a na některé závěry Strategické skupiny F1, které ji mají pomoci zrychlit.
Strategická skupina F1 navrhla zavedení tankování od roku 2017, které by mělo pomoci snížit hmotnost vozů a tím je také zrychlit. Vozy dnes sice kvůli nižšímu přítlaku s novými motory, pokročilými systémy pro rekuperaci energie (ERS) a systému pro snížení přítlaku (DRS) na rovinkách rychlejší než v minulosti, časy na kolo ale stouply.
To by samo o sobě až tolik nevadilo, protože divák nepozná, zda monopost projíždí o 10 km/h rychleji či pomaleji nebo zda se po rovince řítí 330 či 340 km/h, horší je srovnání s ostatními sériemi - zejména s GP2. Mladíci nemají žádný problém s adaptací a pochvalují si, jak je řízení vozu F1 snadné - ne-li dokonce jednodušší kvůli většímu množství inženýrů či posilovači řízení - viz například vyjádření Nicka Yellolyho po testu v Barceloně minulý týden (najdete zde).
Srovnání časů z kvalifikace GP2 a F1
Níže proto přikládám srovnání s GP2, rozdíl mezi oběma sériemi klesl z 9,5 sekundy v roce 2011 na 4,6 sekundy v letošním roce, což je alarmující nejen kvůli astronomickým rozdílům v rozpočtech týmů z obou sérií. Není divu, že si na pomalost současné generace vozů F1 stěžují i mnozí piloti.
Návrat tankování by na jedné straně vyžadoval vyšší množství personálu, náklady, riziko i delší časy zastávek, na druhou stranu by vozy mohly startovat s 50 místo se 100 kg paliva. Dalších 50 kg by bylo možné ušetřit na hmotnosti vozů (menší palivová nádrž, menší rozměry a nároky na vnitřní prostor), což by samo o sobě mohlo časy zrychlit o 3 sekundy na kolo.
Rekordy z vybraných závodních okruhů F1
Ve spojení se snahou o agresivnější vzhled a nová aerodynamická pravidla, s vyšším přítlakem, výkonem pohonných jednotek a širšími pneumatikami, jež by díky nižší hmotnosti byly vystavovány nižší zátěži, by pilot mohli jezdit více na limitu, čímž by se získaly další zhruba 3 sekundy. Pak bychom se mohli dočkat opět překonávání traťových rekordů.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.