Vrcholná disciplína motorsportu - Formule 1 - je v poslední době kritizována kvůli tomu, že je příliš pomalá a jízda s jejími monoposty moc jednoduchá. Podíváme se na to, jak se v poslední době vyvíjely časy, a na některé závěry Strategické skupiny F1, které ji mají pomoci zrychlit.
Strategická skupina F1 navrhla zavedení tankování od roku 2017, které by mělo pomoci snížit hmotnost vozů a tím je také zrychlit. Vozy dnes sice kvůli nižšímu přítlaku s novými motory, pokročilými systémy pro rekuperaci energie (ERS) a systému pro snížení přítlaku (DRS) na rovinkách rychlejší než v minulosti, časy na kolo ale stouply.
To by samo o sobě až tolik nevadilo, protože divák nepozná, zda monopost projíždí o 10 km/h rychleji či pomaleji nebo zda se po rovince řítí 330 či 340 km/h, horší je srovnání s ostatními sériemi - zejména s GP2. Mladíci nemají žádný problém s adaptací a pochvalují si, jak je řízení vozu F1 snadné - ne-li dokonce jednodušší kvůli většímu množství inženýrů či posilovači řízení - viz například vyjádření Nicka Yellolyho po testu v Barceloně minulý týden (najdete zde).
Srovnání časů z kvalifikace GP2 a F1
Níže proto přikládám srovnání s GP2, rozdíl mezi oběma sériemi klesl z 9,5 sekundy v roce 2011 na 4,6 sekundy v letošním roce, což je alarmující nejen kvůli astronomickým rozdílům v rozpočtech týmů z obou sérií. Není divu, že si na pomalost současné generace vozů F1 stěžují i mnozí piloti.
Návrat tankování by na jedné straně vyžadoval vyšší množství personálu, náklady, riziko i delší časy zastávek, na druhou stranu by vozy mohly startovat s 50 místo se 100 kg paliva. Dalších 50 kg by bylo možné ušetřit na hmotnosti vozů (menší palivová nádrž, menší rozměry a nároky na vnitřní prostor), což by samo o sobě mohlo časy zrychlit o 3 sekundy na kolo.
Rekordy z vybraných závodních okruhů F1
Ve spojení se snahou o agresivnější vzhled a nová aerodynamická pravidla, s vyšším přítlakem, výkonem pohonných jednotek a širšími pneumatikami, jež by díky nižší hmotnosti byly vystavovány nižší zátěži, by pilot mohli jezdit více na limitu, čímž by se získaly další zhruba 3 sekundy. Pak bychom se mohli dočkat opět překonávání traťových rekordů.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.