Vrcholná disciplína motorsportu - Formule 1 - je v poslední době kritizována kvůli tomu, že je příliš pomalá a jízda s jejími monoposty moc jednoduchá. Podíváme se na to, jak se v poslední době vyvíjely časy, a na některé závěry Strategické skupiny F1, které ji mají pomoci zrychlit.
Strategická skupina F1 navrhla zavedení tankování od roku 2017, které by mělo pomoci snížit hmotnost vozů a tím je také zrychlit. Vozy dnes sice kvůli nižšímu přítlaku s novými motory, pokročilými systémy pro rekuperaci energie (ERS) a systému pro snížení přítlaku (DRS) na rovinkách rychlejší než v minulosti, časy na kolo ale stouply.
To by samo o sobě až tolik nevadilo, protože divák nepozná, zda monopost projíždí o 10 km/h rychleji či pomaleji nebo zda se po rovince řítí 330 či 340 km/h, horší je srovnání s ostatními sériemi - zejména s GP2. Mladíci nemají žádný problém s adaptací a pochvalují si, jak je řízení vozu F1 snadné - ne-li dokonce jednodušší kvůli většímu množství inženýrů či posilovači řízení - viz například vyjádření Nicka Yellolyho po testu v Barceloně minulý týden (najdete zde).
Srovnání časů z kvalifikace GP2 a F1
Níže proto přikládám srovnání s GP2, rozdíl mezi oběma sériemi klesl z 9,5 sekundy v roce 2011 na 4,6 sekundy v letošním roce, což je alarmující nejen kvůli astronomickým rozdílům v rozpočtech týmů z obou sérií. Není divu, že si na pomalost současné generace vozů F1 stěžují i mnozí piloti.
Návrat tankování by na jedné straně vyžadoval vyšší množství personálu, náklady, riziko i delší časy zastávek, na druhou stranu by vozy mohly startovat s 50 místo se 100 kg paliva. Dalších 50 kg by bylo možné ušetřit na hmotnosti vozů (menší palivová nádrž, menší rozměry a nároky na vnitřní prostor), což by samo o sobě mohlo časy zrychlit o 3 sekundy na kolo.
Rekordy z vybraných závodních okruhů F1
Ve spojení se snahou o agresivnější vzhled a nová aerodynamická pravidla, s vyšším přítlakem, výkonem pohonných jednotek a širšími pneumatikami, jež by díky nižší hmotnosti byly vystavovány nižší zátěži, by pilot mohli jezdit více na limitu, čímž by se získaly další zhruba 3 sekundy. Pak bychom se mohli dočkat opět překonávání traťových rekordů.
Lando Norris má v plánu bojovat o titul mistra světa v roce 2025 a vyzvat Maxe Verstappena o sesazení z trůnu. Pokud se mu to podaří, nejen že překazí Verstappenovu snahu o pátý titul v řadě, ale také zhatí jeho ambice vyrovnat historický rekord Michaela Schumachera.
Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.