Italský monopolní dodavatel pneumatik do Formule 1 reaguje na kritiku, návrhy ze strany týmů i snahu přivést zpět francouzský Michelin.
O pneumatikách se opět po Španělsku nahlas hovoří. Ani ne tak kvůli jejich záměrně nižší výdrži, spíše je to výsledek návrhu Force Indie, která přišla s tím, aby si týmy samy pro závody volně vybíraly dvě směsi z nabídky Pirelli, a pak také Michelinem, jenž opět připomněl, že by se do F1 rád vrátil - a tentokrát již ani netrvá na vzájemném soutěžení s jiným dodavatelem. Francouzský výrobce poprvé naznačil, že by byl za určitých podmínek ochoten působit v podobné roli, jako nyní jeho italský konkurent (více zde).
Návrh Force IndiePirelli dodává 4 hladké směsi pneumatik, do dějiště velkých cen vždy pro všechny přiveze 2 druhy. Force India by ale chtěla, aby jejich volba byla na týmech, nikoliv na jejich výrobci. Kdo pak ale ponese zodpovědnost za špatné rozhodnutí?
"Fakt, že rozhodnutí děláte na základě vlastních schopností - a co je důležitější, že rozhodnutí z Pirelli berete na sebe, znamená, že pokud si zvolíte špatně, je to vaše chyba, nikoliv chyba Pirelli. Mohlo by to být docela zajímavé," tvrdí Bob Fernley z Force Indie.
"Vytváří to potenciální nahodilý prvek - můžete to velmi správně trefit, hodně se splést nebo se můžete rozhodnout pro bezpečnou volbu. Lidé by byli dobrodružnější s tím, jak by si více věřili. Jde o další proměnnou - a nic vás nestojí. Můžeme to hrát všichni bezpečně, ale pokud chcete, aby to bylo zajímavé, mohli bychom někdy zajít na hranici," pokračuje zástupce šéfa indické stáje.
Pirelli má v nabídce čtyři směsi hladkých pneumatik pro suché podmínky (foto: Pirelli)
Pirelli: Nerealizovatelné, máme jiná řešeníItalský výrobce však tento návrh smetává ze stolu. "Myslím, že když lépe pochopíme, čeho má být dosaženo, pak přijdeme s některými dobrými nápady. Pomalu začínáme chápat, co by chtěli. Pokud je to například větší nepředvídatelnost nebo vytvoření určitých otazníků či náročných situací, pak máme nějaké nápady," říká Paul Hembery pro Motorsport.
Volbu směsí však rozhodně nenechají na týmech: "Tohle se nestane. Logistické a nákladové problémy jsou obrovské a my plánujeme dopředu, obzvlášť pro zámořské závody. V Evropě je vše blíže, ale věci do zámoří míří na lodích, takže se zaváděcí čas pohybuje kolem tří měsíců."
Ale nejde jen o logistiku. Z chybného rozhodnutí týmu by nakonec stejně mělo ostudu Pirelli: "Pokud necháte lidi, ať si vybírají, špičkové týmy stejně skončí u toho stejného, protože budou chtít to stejné, aby se neocitli mimo. Dramatické výběry bychom tedy měli u lidí uprostřed pole nebo z chvostu. A řekněme, že byste v Barceloně měli super-měkké pneumatiky. Ujeli byste na nich pět kol a nebyl by to tým, kdo by si špatně vybral - stále by se jednalo o problém Pirelli.
A řekněme, že by si museli vybírat na celý rok dopředu. Představte si, že jste uprostřed sezóny a zjistíte, že jste kvůli vlastní volbě v pytli - opět by tady bylo: 'Pneumatiky Pirelli nefungují.' Tohle jsme už několikrát zažili. Máme tedy dobré zkušenosti s tím, co bychom jim měli dovolit a co ne," vzpomíná Hembery na aféru z roku 2013, kdy týmy nerespektovaly pokyny k provozování pneumatik týkající se tlaků, odklonu kol či nasazování pouze na tu stranu, pro niž jsou určeny, a následné defekty sváděly na výrobce.
Volbu pneumatik Pirelli na týmech nenechá - myslí si, že vina za špatná rozhodnutíby stejně byla svalována na ně (foto: Pirelli)
Změnám se nebrání: pokud si přejete něco změnit, uděláme toPirelli je přesto ochotné se návrhy týmů zabývat: "Jsme nápadům hodně otevření. Pokud si přejete vytvořit něco trochu jiného, a my tato pravidla už nějakou dobu máme, možná bychom mohli mít šest směsí, možná bychom mohli vynutit více změn v tomto směru.
Dostali jsme trochu více náznaku vzhledem k tomu, po čem touží, a můžeme se na to podívat. Dáme dohromady nějaké návrhy, které by k tomu přidali trochu nepředvídatelnosti," naznačuje Hembery. Je však otázkou, jestli by se to líbilo i větším týmům, než je Force India. Ty mají rády svou jistotu a obvykle vetují každý návrh, který by mohl vést k jejich ohrožení.
Italský výrobce chtěl již dávněji přejít na širší a větší kola, týmy zatím byly proti. Dnes se o nich na schůzce strategické skupiny znovu hovoří: "Říkali jsme, že bychom šli rádi do širších pneumatik - do 420 mm místo současných 360 mm, aby se záď trochu rozšířila."
Upřednostnili by i úzkoprofilové pneumatiky na větších ráfcích: "Mám z týmů pocit, že u 13" chtějí zůstat. Zahrnuje to tolik změn. Z inženýrského pohledu nám to dává větší prostor - rádi bychom vyzkoušeli 18" a 19" pneumatiky. Věnovali jsme se tomu už ve svém vývoji a těšíme se na tento druh pneumatik. Ale nevypadá to, že by se sport chtěl momentálně ubírat tímto směrem. Zdá se, že u 13" chtějí zůstat."
Pirelli současná smlouva s F1 vyprší na konci sezóny 2016 a o zájmu Michelinu ví: "Můžeme a nemusíme tady pak být. Myslím, že v určité fázi tento rok či začátkem toho příštího budeme mít představu."
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.