Italský monopolní dodavatel pneumatik do Formule 1 reaguje na kritiku, návrhy ze strany týmů i snahu přivést zpět francouzský Michelin.
O pneumatikách se opět po Španělsku nahlas hovoří. Ani ne tak kvůli jejich záměrně nižší výdrži, spíše je to výsledek návrhu Force Indie, která přišla s tím, aby si týmy samy pro závody volně vybíraly dvě směsi z nabídky Pirelli, a pak také Michelinem, jenž opět připomněl, že by se do F1 rád vrátil - a tentokrát již ani netrvá na vzájemném soutěžení s jiným dodavatelem. Francouzský výrobce poprvé naznačil, že by byl za určitých podmínek ochoten působit v podobné roli, jako nyní jeho italský konkurent (více zde).
Návrh Force IndiePirelli dodává 4 hladké směsi pneumatik, do dějiště velkých cen vždy pro všechny přiveze 2 druhy. Force India by ale chtěla, aby jejich volba byla na týmech, nikoliv na jejich výrobci. Kdo pak ale ponese zodpovědnost za špatné rozhodnutí?
"Fakt, že rozhodnutí děláte na základě vlastních schopností - a co je důležitější, že rozhodnutí z Pirelli berete na sebe, znamená, že pokud si zvolíte špatně, je to vaše chyba, nikoliv chyba Pirelli. Mohlo by to být docela zajímavé," tvrdí Bob Fernley z Force Indie.
"Vytváří to potenciální nahodilý prvek - můžete to velmi správně trefit, hodně se splést nebo se můžete rozhodnout pro bezpečnou volbu. Lidé by byli dobrodružnější s tím, jak by si více věřili. Jde o další proměnnou - a nic vás nestojí. Můžeme to hrát všichni bezpečně, ale pokud chcete, aby to bylo zajímavé, mohli bychom někdy zajít na hranici," pokračuje zástupce šéfa indické stáje.
Pirelli má v nabídce čtyři směsi hladkých pneumatik pro suché podmínky (foto: Pirelli)
Pirelli: Nerealizovatelné, máme jiná řešeníItalský výrobce však tento návrh smetává ze stolu. "Myslím, že když lépe pochopíme, čeho má být dosaženo, pak přijdeme s některými dobrými nápady. Pomalu začínáme chápat, co by chtěli. Pokud je to například větší nepředvídatelnost nebo vytvoření určitých otazníků či náročných situací, pak máme nějaké nápady," říká Paul Hembery pro Motorsport.
Volbu směsí však rozhodně nenechají na týmech: "Tohle se nestane. Logistické a nákladové problémy jsou obrovské a my plánujeme dopředu, obzvlášť pro zámořské závody. V Evropě je vše blíže, ale věci do zámoří míří na lodích, takže se zaváděcí čas pohybuje kolem tří měsíců."
Ale nejde jen o logistiku. Z chybného rozhodnutí týmu by nakonec stejně mělo ostudu Pirelli: "Pokud necháte lidi, ať si vybírají, špičkové týmy stejně skončí u toho stejného, protože budou chtít to stejné, aby se neocitli mimo. Dramatické výběry bychom tedy měli u lidí uprostřed pole nebo z chvostu. A řekněme, že byste v Barceloně měli super-měkké pneumatiky. Ujeli byste na nich pět kol a nebyl by to tým, kdo by si špatně vybral - stále by se jednalo o problém Pirelli.
A řekněme, že by si museli vybírat na celý rok dopředu. Představte si, že jste uprostřed sezóny a zjistíte, že jste kvůli vlastní volbě v pytli - opět by tady bylo: 'Pneumatiky Pirelli nefungují.' Tohle jsme už několikrát zažili. Máme tedy dobré zkušenosti s tím, co bychom jim měli dovolit a co ne," vzpomíná Hembery na aféru z roku 2013, kdy týmy nerespektovaly pokyny k provozování pneumatik týkající se tlaků, odklonu kol či nasazování pouze na tu stranu, pro niž jsou určeny, a následné defekty sváděly na výrobce.
Volbu pneumatik Pirelli na týmech nenechá - myslí si, že vina za špatná rozhodnutíby stejně byla svalována na ně (foto: Pirelli)
Změnám se nebrání: pokud si přejete něco změnit, uděláme toPirelli je přesto ochotné se návrhy týmů zabývat: "Jsme nápadům hodně otevření. Pokud si přejete vytvořit něco trochu jiného, a my tato pravidla už nějakou dobu máme, možná bychom mohli mít šest směsí, možná bychom mohli vynutit více změn v tomto směru.
Dostali jsme trochu více náznaku vzhledem k tomu, po čem touží, a můžeme se na to podívat. Dáme dohromady nějaké návrhy, které by k tomu přidali trochu nepředvídatelnosti," naznačuje Hembery. Je však otázkou, jestli by se to líbilo i větším týmům, než je Force India. Ty mají rády svou jistotu a obvykle vetují každý návrh, který by mohl vést k jejich ohrožení.
Italský výrobce chtěl již dávněji přejít na širší a větší kola, týmy zatím byly proti. Dnes se o nich na schůzce strategické skupiny znovu hovoří: "Říkali jsme, že bychom šli rádi do širších pneumatik - do 420 mm místo současných 360 mm, aby se záď trochu rozšířila."
Upřednostnili by i úzkoprofilové pneumatiky na větších ráfcích: "Mám z týmů pocit, že u 13" chtějí zůstat. Zahrnuje to tolik změn. Z inženýrského pohledu nám to dává větší prostor - rádi bychom vyzkoušeli 18" a 19" pneumatiky. Věnovali jsme se tomu už ve svém vývoji a těšíme se na tento druh pneumatik. Ale nevypadá to, že by se sport chtěl momentálně ubírat tímto směrem. Zdá se, že u 13" chtějí zůstat."
Pirelli současná smlouva s F1 vyprší na konci sezóny 2016 a o zájmu Michelinu ví: "Můžeme a nemusíme tady pak být. Myslím, že v určité fázi tento rok či začátkem toho příštího budeme mít představu."
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.