Italský monopolní dodavatel pneumatik do Formule 1 reaguje na kritiku, návrhy ze strany týmů i snahu přivést zpět francouzský Michelin.
O pneumatikách se opět po Španělsku nahlas hovoří. Ani ne tak kvůli jejich záměrně nižší výdrži, spíše je to výsledek návrhu Force Indie, která přišla s tím, aby si týmy samy pro závody volně vybíraly dvě směsi z nabídky Pirelli, a pak také Michelinem, jenž opět připomněl, že by se do F1 rád vrátil - a tentokrát již ani netrvá na vzájemném soutěžení s jiným dodavatelem. Francouzský výrobce poprvé naznačil, že by byl za určitých podmínek ochoten působit v podobné roli, jako nyní jeho italský konkurent (více zde).
Návrh Force IndiePirelli dodává 4 hladké směsi pneumatik, do dějiště velkých cen vždy pro všechny přiveze 2 druhy. Force India by ale chtěla, aby jejich volba byla na týmech, nikoliv na jejich výrobci. Kdo pak ale ponese zodpovědnost za špatné rozhodnutí?
"Fakt, že rozhodnutí děláte na základě vlastních schopností - a co je důležitější, že rozhodnutí z Pirelli berete na sebe, znamená, že pokud si zvolíte špatně, je to vaše chyba, nikoliv chyba Pirelli. Mohlo by to být docela zajímavé," tvrdí Bob Fernley z Force Indie.
"Vytváří to potenciální nahodilý prvek - můžete to velmi správně trefit, hodně se splést nebo se můžete rozhodnout pro bezpečnou volbu. Lidé by byli dobrodružnější s tím, jak by si více věřili. Jde o další proměnnou - a nic vás nestojí. Můžeme to hrát všichni bezpečně, ale pokud chcete, aby to bylo zajímavé, mohli bychom někdy zajít na hranici," pokračuje zástupce šéfa indické stáje.
Pirelli má v nabídce čtyři směsi hladkých pneumatik pro suché podmínky (foto: Pirelli)
Pirelli: Nerealizovatelné, máme jiná řešeníItalský výrobce však tento návrh smetává ze stolu. "Myslím, že když lépe pochopíme, čeho má být dosaženo, pak přijdeme s některými dobrými nápady. Pomalu začínáme chápat, co by chtěli. Pokud je to například větší nepředvídatelnost nebo vytvoření určitých otazníků či náročných situací, pak máme nějaké nápady," říká Paul Hembery pro Motorsport.
Volbu směsí však rozhodně nenechají na týmech: "Tohle se nestane. Logistické a nákladové problémy jsou obrovské a my plánujeme dopředu, obzvlášť pro zámořské závody. V Evropě je vše blíže, ale věci do zámoří míří na lodích, takže se zaváděcí čas pohybuje kolem tří měsíců."
Ale nejde jen o logistiku. Z chybného rozhodnutí týmu by nakonec stejně mělo ostudu Pirelli: "Pokud necháte lidi, ať si vybírají, špičkové týmy stejně skončí u toho stejného, protože budou chtít to stejné, aby se neocitli mimo. Dramatické výběry bychom tedy měli u lidí uprostřed pole nebo z chvostu. A řekněme, že byste v Barceloně měli super-měkké pneumatiky. Ujeli byste na nich pět kol a nebyl by to tým, kdo by si špatně vybral - stále by se jednalo o problém Pirelli.
A řekněme, že by si museli vybírat na celý rok dopředu. Představte si, že jste uprostřed sezóny a zjistíte, že jste kvůli vlastní volbě v pytli - opět by tady bylo: 'Pneumatiky Pirelli nefungují.' Tohle jsme už několikrát zažili. Máme tedy dobré zkušenosti s tím, co bychom jim měli dovolit a co ne," vzpomíná Hembery na aféru z roku 2013, kdy týmy nerespektovaly pokyny k provozování pneumatik týkající se tlaků, odklonu kol či nasazování pouze na tu stranu, pro niž jsou určeny, a následné defekty sváděly na výrobce.
Volbu pneumatik Pirelli na týmech nenechá - myslí si, že vina za špatná rozhodnutíby stejně byla svalována na ně (foto: Pirelli)
Změnám se nebrání: pokud si přejete něco změnit, uděláme toPirelli je přesto ochotné se návrhy týmů zabývat: "Jsme nápadům hodně otevření. Pokud si přejete vytvořit něco trochu jiného, a my tato pravidla už nějakou dobu máme, možná bychom mohli mít šest směsí, možná bychom mohli vynutit více změn v tomto směru.
Dostali jsme trochu více náznaku vzhledem k tomu, po čem touží, a můžeme se na to podívat. Dáme dohromady nějaké návrhy, které by k tomu přidali trochu nepředvídatelnosti," naznačuje Hembery. Je však otázkou, jestli by se to líbilo i větším týmům, než je Force India. Ty mají rády svou jistotu a obvykle vetují každý návrh, který by mohl vést k jejich ohrožení.
Italský výrobce chtěl již dávněji přejít na širší a větší kola, týmy zatím byly proti. Dnes se o nich na schůzce strategické skupiny znovu hovoří: "Říkali jsme, že bychom šli rádi do širších pneumatik - do 420 mm místo současných 360 mm, aby se záď trochu rozšířila."
Upřednostnili by i úzkoprofilové pneumatiky na větších ráfcích: "Mám z týmů pocit, že u 13" chtějí zůstat. Zahrnuje to tolik změn. Z inženýrského pohledu nám to dává větší prostor - rádi bychom vyzkoušeli 18" a 19" pneumatiky. Věnovali jsme se tomu už ve svém vývoji a těšíme se na tento druh pneumatik. Ale nevypadá to, že by se sport chtěl momentálně ubírat tímto směrem. Zdá se, že u 13" chtějí zůstat."
Pirelli současná smlouva s F1 vyprší na konci sezóny 2016 a o zájmu Michelinu ví: "Můžeme a nemusíme tady pak být. Myslím, že v určité fázi tento rok či začátkem toho příštího budeme mít představu."
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.