BARCELONA - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího o konkurenceschopnosti vozů vypovídá pohled na nejlepší sektory a maximální rychlosti dosažené během kvalifikace na Velkou cenu Španělska?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou musí piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Rosberg na pátý pokus konečně zdolal svého týmového kolegu, když byl po celý víkend o něco rychlejší. Hamilton si stěžoval na to, že se mu nepodařilo najít tak dobré nastavení a svůj vůz lépe vyvážit. V Q3 ubral o jednu otáčku z přítlaku na svém předním křídlo, ani to mu však moc nepomohlo.
Ani jeden z nich nedokázal zajet čisté kolo, Lewisovi mírně uskočila záď v nájezdu do třetí zatáčky, jinak mohl být o 0,162 s rychlejší. Nico se také nevyhnul chybce, ztratil při ní 0,129 s. Předvedl absolutně nejrychlejší první a třetí sektor, druhý patřil jeho týmovému kolegovi.
Mercedesu se podařilo vylepšit vůz a Ferrari jejich náskok přes velké novinky moc nestáhlo. Podle Vettela se jejich ztráta dokonce zvětšila - dnes se pohybovala kolem 8 desetin na kolo. Hořekoval zejména nad tím, že se jím nepodařilo z pneumatik dostat tolik, co lídrům šampionátu. I tak doufá, že jim zítra v závodním režimu budou blíže. Z časů to však nevypadá na to, že by mohl narušit závod Mercedesů tak, jako tomu bylo v Malajsii.
Vettel do kvalifikace nastoupil na rozdíl od Räikkönena se všemi novinkami, jeho týmový kolega měl vůz ve starší konfiguraci jen s několika vylepšeními (např. si nechal nové zadní křídlo). K tomu došlo na jeho přání: "Změnili jsme auto na starý balík, protože jsem si jím nebyl jistý, jelikož to byl včera těžký den... s riskem jsem spokojený."
Přesto předvedl svůj klasický sobotní bídný výkon, když na svého týmového kolegu ztratil skoro sekundu. K dispozici měl v Q3 o jednu středně-tvrdou sadu méně, protože jedna se mu připekla ve vadné zahřívací dečce, a svůj deficit vysvětloval tím, že jeho poslední sada pneumatik zkrátka neměla tolik potřebné přilnavosti.
Nejlepší sektory a jejich součet
Na rovinkách kraloval Massa s Williamsem, který dosáhl maximální rychlosti 334,2 km/h. Stáj z Grove se trápí se zahříváním pneumatik do správného provozního rámce. Dnes v kvalifikaci se ale přesně trefili, což zejména Bottasovi pomohlo k tomu, aby se mohl postavit do druhé řady.
Jeho brazilský týmový kolega v Q3 ztratil přes sekundu, což sváděl na vítr: "Dostal jsem se do třetí zatáčky a vítr mě odsunul trochu na bok. Nechtěl jsem ubírat a ztrácet čas, jenže pak jsem se dotkl zelené části na vnější straně zatáčky a to mě vytlačilo ještě více z dráhy. Ztratil jsem tím asi osm desetin." V poslední části se kromě něj nezlepšili už jen Ricciardo a Räikkönen.
Za ním se seřadily oba Lotusy, které vsadily na nižší přítlak, čtvrtá a pátá příčka patří pohonné jednotce Ferrari. Zbylých pět míst v první desítce obsadily Mercedesy, které potvrzují svou nadřazenost.
McLaren udělal další krůček vpřed, když s oběma vozy postoupil do Q2, na rovinkách předčil vozy poháněné Renaulty. Na nejrychlejší Mercedes Honda ztrácela kolem 8 km/h. Pozitivní je, že novinky fungují, tým ale potřebuje udělat větší skok kupředu, pokud si chce dělat zálusk na body. Pokud zítra nějaký získají, bude to velký úspěch.
Toro Rosso šlo v nastavení opačnou cestou než Lotus: vsadilo na vyšší přítlak a nižší maximální rychlosti, o čemž svědčí 17. a 19. pozice na rovinkách, v čase na kolo jsou však na opačném konci: 5. a 6. místo.
Pro Red Bull je to průšvih - přivezl velký balík vylepšení (společně s Ferrari vůbec největší) včetně nového nosu, přesto byl přibližně o půl sekundy pomalejší než jeho B-tým. A motorem to nebylo: všechny čtyři vozy pohání Renault, jenž obě stáje provozují stejným způsobem.
"Těžko říct něco pozitivního o balíku vylepšení, když ztrácíte dvě sekundu [na nejlepší]. Loni nám také scházel výkon, ale dokázali jsme to kompenzovat naší aerodynamikou. Letos ale neexistuje oblast, ve které bychom vyhrávali," uznává Ricciardo, že rakouský tým ztrácí i v jejich obvykle silné stránce - v aerodynamice. Možná potřebuje více času na to, aby novému balíku lépe porozuměl, jak tvrdí - sekundu tím ale nezíská.
Renault musí omezovat výkonu a kvůli spolehlivosti k nastavení přistupovat konzervativně, protože tři jeho piloti už museli nasadit poslední ze čtyř pohonných jednotek. Na rovince na Mercedes ztrácí přes 11,9 km/h, na Hondu 4,6 km/h. Kvjat na otázku týkající se výkonu motoru odpověděl diplomaticky: "Řekněme to takhle: Nejde o nic, co by mi zrovna nahánělo hrůzu."
Maximální rychlosti na konci sektorů a speed trapu (v km/h)
Pneumatiky a strategie
Teploty dráhy vyšplhaly k 49 °C, středně-tvrdá i tvrdá směs poskytovaly konzistentní výkonnost. Očekává se, že měkčí ze dvou nabízených směsí, která dnes byla o více než sekundu rychlejší, bude zítra tou hlavní pneumatikou.
Nemusí to být však tak jednoznačné, jak ukázal Hamilton svým velmi rychlým časem v Q1. Oba piloti Mercedesu a Vettel si v této části vystačili pouze s tvrdou směsí. První pětice vyjela v Q2 pouze jednou opět se stejným cílem - ušetřit co nejvíce středně-tvrdých pneumatik pro závod.
Opotřebení a degradace se pohybuje v rozmezí, který Pirelli očekávalo, proto můžeme v závodě počítat nejpravděpodobněji se dvěma zastávkami. Třízastávková strategie je sice o něco rychlejší, ale v Barceloně se předjíždí i přes dlouhou rovinku s DRS zónou velmi obtížně.
Nejlepší strategie tedy počítá se startem na středně-tvrdé směsi s přezutím na středně-tvrdou v 23. kole a na tvrdou v 50. kole. V případě papírově rychlejší třízastávková strategie by po startu na středně-tvrdých pneumatikách piloti přezouvali opět na středně-tvrdou v 17. a v 35. kole, do posledního stintu na tvrdých by šli v 55. kole. Velká cena Španělska je přitom vypsána na 66 okruhů.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.