BARCELONA - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího o konkurenceschopnosti vozů vypovídá pohled na nejlepší sektory a maximální rychlosti dosažené během kvalifikace na Velkou cenu Španělska?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou musí piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Rosberg na pátý pokus konečně zdolal svého týmového kolegu, když byl po celý víkend o něco rychlejší. Hamilton si stěžoval na to, že se mu nepodařilo najít tak dobré nastavení a svůj vůz lépe vyvážit. V Q3 ubral o jednu otáčku z přítlaku na svém předním křídlo, ani to mu však moc nepomohlo.
Ani jeden z nich nedokázal zajet čisté kolo, Lewisovi mírně uskočila záď v nájezdu do třetí zatáčky, jinak mohl být o 0,162 s rychlejší. Nico se také nevyhnul chybce, ztratil při ní 0,129 s. Předvedl absolutně nejrychlejší první a třetí sektor, druhý patřil jeho týmovému kolegovi.
Mercedesu se podařilo vylepšit vůz a Ferrari jejich náskok přes velké novinky moc nestáhlo. Podle Vettela se jejich ztráta dokonce zvětšila - dnes se pohybovala kolem 8 desetin na kolo. Hořekoval zejména nad tím, že se jím nepodařilo z pneumatik dostat tolik, co lídrům šampionátu. I tak doufá, že jim zítra v závodním režimu budou blíže. Z časů to však nevypadá na to, že by mohl narušit závod Mercedesů tak, jako tomu bylo v Malajsii.
Vettel do kvalifikace nastoupil na rozdíl od Räikkönena se všemi novinkami, jeho týmový kolega měl vůz ve starší konfiguraci jen s několika vylepšeními (např. si nechal nové zadní křídlo). K tomu došlo na jeho přání: "Změnili jsme auto na starý balík, protože jsem si jím nebyl jistý, jelikož to byl včera těžký den... s riskem jsem spokojený."
Přesto předvedl svůj klasický sobotní bídný výkon, když na svého týmového kolegu ztratil skoro sekundu. K dispozici měl v Q3 o jednu středně-tvrdou sadu méně, protože jedna se mu připekla ve vadné zahřívací dečce, a svůj deficit vysvětloval tím, že jeho poslední sada pneumatik zkrátka neměla tolik potřebné přilnavosti.
Nejlepší sektory a jejich součet
Na rovinkách kraloval Massa s Williamsem, který dosáhl maximální rychlosti 334,2 km/h. Stáj z Grove se trápí se zahříváním pneumatik do správného provozního rámce. Dnes v kvalifikaci se ale přesně trefili, což zejména Bottasovi pomohlo k tomu, aby se mohl postavit do druhé řady.
Jeho brazilský týmový kolega v Q3 ztratil přes sekundu, což sváděl na vítr: "Dostal jsem se do třetí zatáčky a vítr mě odsunul trochu na bok. Nechtěl jsem ubírat a ztrácet čas, jenže pak jsem se dotkl zelené části na vnější straně zatáčky a to mě vytlačilo ještě více z dráhy. Ztratil jsem tím asi osm desetin." V poslední části se kromě něj nezlepšili už jen Ricciardo a Räikkönen.
Za ním se seřadily oba Lotusy, které vsadily na nižší přítlak, čtvrtá a pátá příčka patří pohonné jednotce Ferrari. Zbylých pět míst v první desítce obsadily Mercedesy, které potvrzují svou nadřazenost.
McLaren udělal další krůček vpřed, když s oběma vozy postoupil do Q2, na rovinkách předčil vozy poháněné Renaulty. Na nejrychlejší Mercedes Honda ztrácela kolem 8 km/h. Pozitivní je, že novinky fungují, tým ale potřebuje udělat větší skok kupředu, pokud si chce dělat zálusk na body. Pokud zítra nějaký získají, bude to velký úspěch.
Toro Rosso šlo v nastavení opačnou cestou než Lotus: vsadilo na vyšší přítlak a nižší maximální rychlosti, o čemž svědčí 17. a 19. pozice na rovinkách, v čase na kolo jsou však na opačném konci: 5. a 6. místo.
Pro Red Bull je to průšvih - přivezl velký balík vylepšení (společně s Ferrari vůbec největší) včetně nového nosu, přesto byl přibližně o půl sekundy pomalejší než jeho B-tým. A motorem to nebylo: všechny čtyři vozy pohání Renault, jenž obě stáje provozují stejným způsobem.
"Těžko říct něco pozitivního o balíku vylepšení, když ztrácíte dvě sekundu [na nejlepší]. Loni nám také scházel výkon, ale dokázali jsme to kompenzovat naší aerodynamikou. Letos ale neexistuje oblast, ve které bychom vyhrávali," uznává Ricciardo, že rakouský tým ztrácí i v jejich obvykle silné stránce - v aerodynamice. Možná potřebuje více času na to, aby novému balíku lépe porozuměl, jak tvrdí - sekundu tím ale nezíská.
Renault musí omezovat výkonu a kvůli spolehlivosti k nastavení přistupovat konzervativně, protože tři jeho piloti už museli nasadit poslední ze čtyř pohonných jednotek. Na rovince na Mercedes ztrácí přes 11,9 km/h, na Hondu 4,6 km/h. Kvjat na otázku týkající se výkonu motoru odpověděl diplomaticky: "Řekněme to takhle: Nejde o nic, co by mi zrovna nahánělo hrůzu."
Maximální rychlosti na konci sektorů a speed trapu (v km/h)
Pneumatiky a strategie
Teploty dráhy vyšplhaly k 49 °C, středně-tvrdá i tvrdá směs poskytovaly konzistentní výkonnost. Očekává se, že měkčí ze dvou nabízených směsí, která dnes byla o více než sekundu rychlejší, bude zítra tou hlavní pneumatikou.
Nemusí to být však tak jednoznačné, jak ukázal Hamilton svým velmi rychlým časem v Q1. Oba piloti Mercedesu a Vettel si v této části vystačili pouze s tvrdou směsí. První pětice vyjela v Q2 pouze jednou opět se stejným cílem - ušetřit co nejvíce středně-tvrdých pneumatik pro závod.
Opotřebení a degradace se pohybuje v rozmezí, který Pirelli očekávalo, proto můžeme v závodě počítat nejpravděpodobněji se dvěma zastávkami. Třízastávková strategie je sice o něco rychlejší, ale v Barceloně se předjíždí i přes dlouhou rovinku s DRS zónou velmi obtížně.
Nejlepší strategie tedy počítá se startem na středně-tvrdé směsi s přezutím na středně-tvrdou v 23. kole a na tvrdou v 50. kole. V případě papírově rychlejší třízastávková strategie by po startu na středně-tvrdých pneumatikách piloti přezouvali opět na středně-tvrdou v 17. a v 35. kole, do posledního stintu na tvrdých by šli v 55. kole. Velká cena Španělska je přitom vypsána na 66 okruhů.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.