BARCELONA - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího o konkurenceschopnosti vozů vypovídá pohled na nejlepší sektory a maximální rychlosti dosažené během kvalifikace na Velkou cenu Španělska?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou musí piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Rosberg na pátý pokus konečně zdolal svého týmového kolegu, když byl po celý víkend o něco rychlejší. Hamilton si stěžoval na to, že se mu nepodařilo najít tak dobré nastavení a svůj vůz lépe vyvážit. V Q3 ubral o jednu otáčku z přítlaku na svém předním křídlo, ani to mu však moc nepomohlo.
Ani jeden z nich nedokázal zajet čisté kolo, Lewisovi mírně uskočila záď v nájezdu do třetí zatáčky, jinak mohl být o 0,162 s rychlejší. Nico se také nevyhnul chybce, ztratil při ní 0,129 s. Předvedl absolutně nejrychlejší první a třetí sektor, druhý patřil jeho týmovému kolegovi.
Mercedesu se podařilo vylepšit vůz a Ferrari jejich náskok přes velké novinky moc nestáhlo. Podle Vettela se jejich ztráta dokonce zvětšila - dnes se pohybovala kolem 8 desetin na kolo. Hořekoval zejména nad tím, že se jím nepodařilo z pneumatik dostat tolik, co lídrům šampionátu. I tak doufá, že jim zítra v závodním režimu budou blíže. Z časů to však nevypadá na to, že by mohl narušit závod Mercedesů tak, jako tomu bylo v Malajsii.
Vettel do kvalifikace nastoupil na rozdíl od Räikkönena se všemi novinkami, jeho týmový kolega měl vůz ve starší konfiguraci jen s několika vylepšeními (např. si nechal nové zadní křídlo). K tomu došlo na jeho přání: "Změnili jsme auto na starý balík, protože jsem si jím nebyl jistý, jelikož to byl včera těžký den... s riskem jsem spokojený."
Přesto předvedl svůj klasický sobotní bídný výkon, když na svého týmového kolegu ztratil skoro sekundu. K dispozici měl v Q3 o jednu středně-tvrdou sadu méně, protože jedna se mu připekla ve vadné zahřívací dečce, a svůj deficit vysvětloval tím, že jeho poslední sada pneumatik zkrátka neměla tolik potřebné přilnavosti.
Nejlepší sektory a jejich součet
Na rovinkách kraloval Massa s Williamsem, který dosáhl maximální rychlosti 334,2 km/h. Stáj z Grove se trápí se zahříváním pneumatik do správného provozního rámce. Dnes v kvalifikaci se ale přesně trefili, což zejména Bottasovi pomohlo k tomu, aby se mohl postavit do druhé řady.
Jeho brazilský týmový kolega v Q3 ztratil přes sekundu, což sváděl na vítr: "Dostal jsem se do třetí zatáčky a vítr mě odsunul trochu na bok. Nechtěl jsem ubírat a ztrácet čas, jenže pak jsem se dotkl zelené části na vnější straně zatáčky a to mě vytlačilo ještě více z dráhy. Ztratil jsem tím asi osm desetin." V poslední části se kromě něj nezlepšili už jen Ricciardo a Räikkönen.
Za ním se seřadily oba Lotusy, které vsadily na nižší přítlak, čtvrtá a pátá příčka patří pohonné jednotce Ferrari. Zbylých pět míst v první desítce obsadily Mercedesy, které potvrzují svou nadřazenost.
McLaren udělal další krůček vpřed, když s oběma vozy postoupil do Q2, na rovinkách předčil vozy poháněné Renaulty. Na nejrychlejší Mercedes Honda ztrácela kolem 8 km/h. Pozitivní je, že novinky fungují, tým ale potřebuje udělat větší skok kupředu, pokud si chce dělat zálusk na body. Pokud zítra nějaký získají, bude to velký úspěch.
Toro Rosso šlo v nastavení opačnou cestou než Lotus: vsadilo na vyšší přítlak a nižší maximální rychlosti, o čemž svědčí 17. a 19. pozice na rovinkách, v čase na kolo jsou však na opačném konci: 5. a 6. místo.
Pro Red Bull je to průšvih - přivezl velký balík vylepšení (společně s Ferrari vůbec největší) včetně nového nosu, přesto byl přibližně o půl sekundy pomalejší než jeho B-tým. A motorem to nebylo: všechny čtyři vozy pohání Renault, jenž obě stáje provozují stejným způsobem.
"Těžko říct něco pozitivního o balíku vylepšení, když ztrácíte dvě sekundu [na nejlepší]. Loni nám také scházel výkon, ale dokázali jsme to kompenzovat naší aerodynamikou. Letos ale neexistuje oblast, ve které bychom vyhrávali," uznává Ricciardo, že rakouský tým ztrácí i v jejich obvykle silné stránce - v aerodynamice. Možná potřebuje více času na to, aby novému balíku lépe porozuměl, jak tvrdí - sekundu tím ale nezíská.
Renault musí omezovat výkonu a kvůli spolehlivosti k nastavení přistupovat konzervativně, protože tři jeho piloti už museli nasadit poslední ze čtyř pohonných jednotek. Na rovince na Mercedes ztrácí přes 11,9 km/h, na Hondu 4,6 km/h. Kvjat na otázku týkající se výkonu motoru odpověděl diplomaticky: "Řekněme to takhle: Nejde o nic, co by mi zrovna nahánělo hrůzu."
Maximální rychlosti na konci sektorů a speed trapu (v km/h)
Pneumatiky a strategie
Teploty dráhy vyšplhaly k 49 °C, středně-tvrdá i tvrdá směs poskytovaly konzistentní výkonnost. Očekává se, že měkčí ze dvou nabízených směsí, která dnes byla o více než sekundu rychlejší, bude zítra tou hlavní pneumatikou.
Nemusí to být však tak jednoznačné, jak ukázal Hamilton svým velmi rychlým časem v Q1. Oba piloti Mercedesu a Vettel si v této části vystačili pouze s tvrdou směsí. První pětice vyjela v Q2 pouze jednou opět se stejným cílem - ušetřit co nejvíce středně-tvrdých pneumatik pro závod.
Opotřebení a degradace se pohybuje v rozmezí, který Pirelli očekávalo, proto můžeme v závodě počítat nejpravděpodobněji se dvěma zastávkami. Třízastávková strategie je sice o něco rychlejší, ale v Barceloně se předjíždí i přes dlouhou rovinku s DRS zónou velmi obtížně.
Nejlepší strategie tedy počítá se startem na středně-tvrdé směsi s přezutím na středně-tvrdou v 23. kole a na tvrdou v 50. kole. V případě papírově rychlejší třízastávková strategie by po startu na středně-tvrdých pneumatikách piloti přezouvali opět na středně-tvrdou v 17. a v 35. kole, do posledního stintu na tvrdých by šli v 55. kole. Velká cena Španělska je přitom vypsána na 66 okruhů.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.