Před 21 lety na okruhu v Imole tragicky zahynul Ayrton Senna. Osobnosti Formule 1 jej stále mají živě v mysli. Co po sobě zanechal jako dědictví?
Fyzioterapeut slavného Brazilce, Jo Leberer, uvádí: "Pracoval jsem s ním 7 let, takže je toho hodně co vyprávět. Mohl bych o něm hovořit hodiny. Hodně síly čerpal od své rodiny, která jej velmi podporovala, což bylo velmi důležité. Pro mě byl jedním z největších sportovců v historii.
Jeho přechod od tvrdé práce, tvrdého boje, sobectví a sebedůvěry mladého jezdce ke skvělé osobnosti byl celkem významný. Poté pochopil, co život skutečně znamená. Zastával se hodnot, zodpovědnosti, síly, naděje, upřímnosti a individuální svobody. Touto cestou se musíme ubírat i v těchto dnech. Brazílii toho dal tolik, byl národním hrdinou. Lidé stále vyhlížejí po někom, jako byl on."
Bývalý ředitel Marketingu Williamsu, Richard West, vzpomíná: "Ayrton byl nejlepším člověkem, se kterým jsem kdy pracoval. Je touha po dokonalosti, způsob vyjednávání komerčních požadavků, odhodlanost při jízdě a způsob vedení našich jednání o přestupu k Williamsu byl dokonalý. Pozorností vůči detailům překonal i svého bývalého šéfa týmu Rona Dennise.
Ayrton byl perfekcionistou ve všem, co dělal, a totéž očekával od všech, kdo s ním pracovali. Ale v soukromí byl mnohem jemnější, lidštější, což jste museli zažít, abyste to pochopili. Jednoduše hořel vášní, odhodláním, láskou k mateřské zemi, k přátelům a k rodině. Pro mě byl inspirací a sotva projde den, kdy bych si na něj a na naše poslední společné hodiny v Imole nevzpomněl."
Ayrton Senna s McLarenem MP4/5 poháněným Hondou ve Velké ceně Austrálie 1989(foto: Honda Racing F1)
Zakladatel a šéf týmu, za který Senna naposledy nastupoval, Frank Williams, uvádí: "Ayrton byl okouzlující osobností, velmi inteligentní a hluboko uvnitř byl tvrdý. Věděl, co chce, kdo ve společnosti dokáže podávat výkony, chodil za nimi a dostával je na svou stranu. Dostával to nejlepší ze všech, v tomhle byl dobrý.
Na závodní dráze byl výjimečně zvláštní. Už jsem to říkal dříve: určitě měl našlápnuto k tomu, aby se stal prezidentem Brazílie. Myslím, že dokázal politicky přemýšlet a zřejmě by se touto cestou, stát se prezidentem, vydal. Opakuji: ohromně inteligentní, okouzlující, charismatický a odhodlaný, jak byste tomu ani nevěřili. Všechny tyto věci z něj udělaly skutečného mistra světa."
Tehdejší konstruktér Williamsu Adrian Newey přidává své dojmy: "Myslím, že to, čím mohl nejvíce přispět, leželo stále před ním. Fakt, že se o něm stále nejvíce hovoří a vrací se po 21 letech, hovoří samo za sebe."
Při oslavách v Mexiku čtyři roky před svou tragickou smrtí (foto: Honda Racing F1)
Novinář a bývalý manažer Williamsu Peter Windsor dodává: "Ayrton byl nejen rychlejší než všichni kolem něj, ale byl také rychlejší než auto, které řídil... Kromě toho dobře pracoval s přeplňovanými motory. Miloval naslouchání při změnách převodů, obzvlášť při podřazování. Vždy přesně trefoval otáčky a spojku, trochu jako Michele Alboreto či Carlos Reutemann.
Jednou jsem se ho zeptal, proč prochází od šestky po jedničku při brzdění do vlásenky La Source ve Spa všemi stupni. Řekl, že vynechání jednoho, například ze čtyřky přejít na dvojku, jak to v té době dělalo mnoho jezdců, ho děsilo: 'Jako kdyby pianista zahrál špatný tón. Chci být plnou součástí auta, naprosto v harmonii s vozem.'
Ayrton se nikdy nezajímal o to, aby byl cool nebo držel krok z módou, nikdy se nezajímal o kouzlo krásy spojené se sportem. Jednoduše a čistě ho fascinovala jízda se závodními vozy. Myslím, že se tím velmi liší od mnoha dnešních mladých pilotů."
Fotogalerii najdete pod článekm.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.