Před 21 lety na okruhu v Imole tragicky zahynul Ayrton Senna. Osobnosti Formule 1 jej stále mají živě v mysli. Co po sobě zanechal jako dědictví?
Fyzioterapeut slavného Brazilce, Jo Leberer, uvádí: "Pracoval jsem s ním 7 let, takže je toho hodně co vyprávět. Mohl bych o něm hovořit hodiny. Hodně síly čerpal od své rodiny, která jej velmi podporovala, což bylo velmi důležité. Pro mě byl jedním z největších sportovců v historii.
Jeho přechod od tvrdé práce, tvrdého boje, sobectví a sebedůvěry mladého jezdce ke skvělé osobnosti byl celkem významný. Poté pochopil, co život skutečně znamená. Zastával se hodnot, zodpovědnosti, síly, naděje, upřímnosti a individuální svobody. Touto cestou se musíme ubírat i v těchto dnech. Brazílii toho dal tolik, byl národním hrdinou. Lidé stále vyhlížejí po někom, jako byl on."
Bývalý ředitel Marketingu Williamsu, Richard West, vzpomíná: "Ayrton byl nejlepším člověkem, se kterým jsem kdy pracoval. Je touha po dokonalosti, způsob vyjednávání komerčních požadavků, odhodlanost při jízdě a způsob vedení našich jednání o přestupu k Williamsu byl dokonalý. Pozorností vůči detailům překonal i svého bývalého šéfa týmu Rona Dennise.
Ayrton byl perfekcionistou ve všem, co dělal, a totéž očekával od všech, kdo s ním pracovali. Ale v soukromí byl mnohem jemnější, lidštější, což jste museli zažít, abyste to pochopili. Jednoduše hořel vášní, odhodláním, láskou k mateřské zemi, k přátelům a k rodině. Pro mě byl inspirací a sotva projde den, kdy bych si na něj a na naše poslední společné hodiny v Imole nevzpomněl."
Ayrton Senna s McLarenem MP4/5 poháněným Hondou ve Velké ceně Austrálie 1989(foto: Honda Racing F1)
Zakladatel a šéf týmu, za který Senna naposledy nastupoval, Frank Williams, uvádí: "Ayrton byl okouzlující osobností, velmi inteligentní a hluboko uvnitř byl tvrdý. Věděl, co chce, kdo ve společnosti dokáže podávat výkony, chodil za nimi a dostával je na svou stranu. Dostával to nejlepší ze všech, v tomhle byl dobrý.
Na závodní dráze byl výjimečně zvláštní. Už jsem to říkal dříve: určitě měl našlápnuto k tomu, aby se stal prezidentem Brazílie. Myslím, že dokázal politicky přemýšlet a zřejmě by se touto cestou, stát se prezidentem, vydal. Opakuji: ohromně inteligentní, okouzlující, charismatický a odhodlaný, jak byste tomu ani nevěřili. Všechny tyto věci z něj udělaly skutečného mistra světa."
Tehdejší konstruktér Williamsu Adrian Newey přidává své dojmy: "Myslím, že to, čím mohl nejvíce přispět, leželo stále před ním. Fakt, že se o něm stále nejvíce hovoří a vrací se po 21 letech, hovoří samo za sebe."
Při oslavách v Mexiku čtyři roky před svou tragickou smrtí (foto: Honda Racing F1)
Novinář a bývalý manažer Williamsu Peter Windsor dodává: "Ayrton byl nejen rychlejší než všichni kolem něj, ale byl také rychlejší než auto, které řídil... Kromě toho dobře pracoval s přeplňovanými motory. Miloval naslouchání při změnách převodů, obzvlášť při podřazování. Vždy přesně trefoval otáčky a spojku, trochu jako Michele Alboreto či Carlos Reutemann.
Jednou jsem se ho zeptal, proč prochází od šestky po jedničku při brzdění do vlásenky La Source ve Spa všemi stupni. Řekl, že vynechání jednoho, například ze čtyřky přejít na dvojku, jak to v té době dělalo mnoho jezdců, ho děsilo: 'Jako kdyby pianista zahrál špatný tón. Chci být plnou součástí auta, naprosto v harmonii s vozem.'
Ayrton se nikdy nezajímal o to, aby byl cool nebo držel krok z módou, nikdy se nezajímal o kouzlo krásy spojené se sportem. Jednoduše a čistě ho fascinovala jízda se závodními vozy. Myslím, že se tím velmi liší od mnoha dnešních mladých pilotů."
Fotogalerii najdete pod článekm.
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.