BAHRAJN - KVALIFIKACE ; Pole position na Velkou cenu Bahrajnu si vybojoval Lewis Hamilton, který opět nenašel přemožitele. Druhé místo patří Sebastianovi Vettelovi.
Připomeňme si loňské kvalifikační časy: během první části byl nejrychlejší Hülkenberg (1:34,874), ve druhé části Rosberg (1:33,708s), který nakonec získal s časem 1:33,185s získal pole position.
Světla nad bahrajnským okruhem svítí a čeká nás kvalifikace. Letos se zatím vždy radoval z pole position Lewis Hamilton. Nicméně v posledních dvou letech v Bahrajnu kvalifikaci vyhrál Nico Rosberg.
A co se Ferrari týče, ti zde naposledy z první řady startovaly v roce 2007 (Felipe Massa). A také poslední pole position italského týmu je již staršího data - Velká cena Německa v roce 2012. Kdo se bude radovat dnes?
První část kvalifikace:
Teplota vzduchu v Bahrajnu je nyní 26°C, trať má 31°C. Jako první na trať vyráží Kimi Räikkönen. Připojuje se k němu Bottas a Rosberg. Fin zajíždí čas 1:36,731s, avšak stěžuje si na vibrace a míří k mechanikům. Rosberg zajíždí 1:35,6, Bottas 1:36,2s. Hamilton ztrácí na Rosberga 0,3s.
Všichni zmínění na středně-tvrdé sadě pneumatik. Jediní na měkké sadě jsou oba Manory a Hülkenberg s Nasrem.
Po deseti minutách první desítka vypadá následovně: Rosberg, Hülkenberg, Pérez, Nasr, Hamilton, Bottas, Massa, Ricciardo, Räikkönen, Grosjean.
Alonso, Ericsson, Button a Vettel zatím nezajeli čas. Hülkenberg na měkké sadě zajel čas 1:35,7s. Problém pro McLaren! Button zaparkoval vůz a končí tak opět v první části. Na trať vyráží znovu Räikkönen a Rosberg i Hamilton přezuli na měkkou sadu. Vyjíždí také Vettel (měkká sada) a řadí se na první místo s časem 1:34,919, avšak vzápětí jej odsunuje jeho týmový kolega Räikkönen s časem 1:34,568s.
Mercedes si to však nenechává líbit - oba jejich piloti se brzy řadí do čela - Hamilton 1:33, 928s, Rosberg 1:34,398. Slušné kolo se daří i Bottasovi či Massovi, kteří odsunují Ferrari. Zlepšuje se Ricciardo, Kvjatovi se to naopak nepodařilo a jeho čas mu nezaručuje postup.
Alonso zajíždí 1:35,2s a McLaren tak postupuje do Q2! Problém s motorem má Maldonado s Lotusem a kvalifikace pro něj končí v Q1. A co vyřadilo Buttona? "Nevím, co se stalo, vypadalo to na elektrický problém podobně jako v pátek ráno, vše se vyplo a bylo to. Snad náš problém do zítra vyřešíme a budeme mít dobrý závod," uvedl Brit.
Nepostupující: Maldonado, Kvjat, Stevens, Merhi, Button (nezajel čas).
Druhá část kvalifikace:
Nikdo se nežene na trať. Nejméně kol zatím ujel Vettel - má na svém kontě pouze tři, zatímco ostatní piloti najeli 6-8 kol. Prvním vozem na okruhu je Force India, nejprve Pérez, chvíli poté i Hülkenberg. Vyrážejí na použité sadě. To Rosberg, Hamilton či Bottas obuli novou sadu měkké směsi.
Verstappen si stěžuje, že nemá žádný výkon. Force India s časy 1:36s. Rosberg zajíždí 1:33,878s. Nicméně perfektní kolo si vystřihl Hamilton - čas 1:32,699, čili náskok 1,2s. To se Rosbergovi líbit nebude. "On snad našel zkratku," komentuje Britovo kolo Martin Brundle na SkySports.
Na druhé a čtvrté místo se řadí Williamsy v pořadí Massa, Bottas. Na trať vyráží také Ferrari - rudé vozy jsou aktuálně jediní na trati. Vettel a Räikkönen mají k dispozici novou sadu měkkých pneumatik.
A porovnání těchto šampionů? V prvním sektoru - Vettel 29,8s, 29,789s Räikkönen. Ve druhém sektoru 40,5s pro Vettela, Räikkönen 40,478s. A Fin se řadí na druhé místo, čas Vettela stačí "až" na čtvrté. Časy (Němec) 1:33,623s, (Fin) 1:3,540s.
Pořadí minutu před koncem této části: Hamilton, Räikkönen, Massa, Vettel, Rosberg, Bottas, Grosjean, Ricciardo.
Red Bull stojí v garáží, stejně tak prvních šest pilotů. Dobré kolo zajíždí Nico Hülkenberg a posouvá se do první desítky! Dobrý výsledek pro Force Indii. Kvalifikace končí pro Sauber i Alonsa. Raduje se Sainz, který odsunul mimo první desítku Péreze.
Nepostupující: Pérez, Nasr, Ericsson, Alonso, Verstappen.
Třetí část kvalifikace:
První z boxů vyrážejí Ferrari - oba vozy na použité měkké sadě pneumatik. Následuje je Ricciardo (na měkké sadě) a Grosjean či oba Williamsy a Mercedesy (na použité). Sainz vyjel, ale nezajíždí měřený čas.
Nových gum využívá Ricciardo, zajíždí nejrychlejší čas 1:33,850s. To však platí než čáru protnou Mercedes Lewise Hamiltona - 1:33,522. Mezi Ferrari je to těsné - Vettel 1:34,522s., Räikkönen 1:34,535s.
Pořadí po prvních kolech: Hamilton, Ricciardo, Rosberg, Bottas, Vettel, Räikkönen, Massa, Grosjean, Sainz (bez času), Hülkenberg (bez času).
Podle Hamiltona to nebylo extra dobré kolo. I tak však zatím stačí. V dalším kole zajíždí opět perfektní kolo a suverenně si vyjíždí pole position. Špatný den má Rosberg - je opět poražen týmovým kolegou a také jedním Ferrari - Sebastian Vettel se řadí na druhou příčku. Navíc je mu blízko také Räikkönen.
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.