BAHRAJN - KVALIFIKACE ; Pole position na Velkou cenu Bahrajnu si vybojoval Lewis Hamilton, který opět nenašel přemožitele. Druhé místo patří Sebastianovi Vettelovi.
Připomeňme si loňské kvalifikační časy: během první části byl nejrychlejší Hülkenberg (1:34,874), ve druhé části Rosberg (1:33,708s), který nakonec získal s časem 1:33,185s získal pole position.
Světla nad bahrajnským okruhem svítí a čeká nás kvalifikace. Letos se zatím vždy radoval z pole position Lewis Hamilton. Nicméně v posledních dvou letech v Bahrajnu kvalifikaci vyhrál Nico Rosberg.
A co se Ferrari týče, ti zde naposledy z první řady startovaly v roce 2007 (Felipe Massa). A také poslední pole position italského týmu je již staršího data - Velká cena Německa v roce 2012. Kdo se bude radovat dnes?
První část kvalifikace:
Teplota vzduchu v Bahrajnu je nyní 26°C, trať má 31°C. Jako první na trať vyráží Kimi Räikkönen. Připojuje se k němu Bottas a Rosberg. Fin zajíždí čas 1:36,731s, avšak stěžuje si na vibrace a míří k mechanikům. Rosberg zajíždí 1:35,6, Bottas 1:36,2s. Hamilton ztrácí na Rosberga 0,3s.
Všichni zmínění na středně-tvrdé sadě pneumatik. Jediní na měkké sadě jsou oba Manory a Hülkenberg s Nasrem.
Po deseti minutách první desítka vypadá následovně: Rosberg, Hülkenberg, Pérez, Nasr, Hamilton, Bottas, Massa, Ricciardo, Räikkönen, Grosjean.
Alonso, Ericsson, Button a Vettel zatím nezajeli čas. Hülkenberg na měkké sadě zajel čas 1:35,7s. Problém pro McLaren! Button zaparkoval vůz a končí tak opět v první části. Na trať vyráží znovu Räikkönen a Rosberg i Hamilton přezuli na měkkou sadu. Vyjíždí také Vettel (měkká sada) a řadí se na první místo s časem 1:34,919, avšak vzápětí jej odsunuje jeho týmový kolega Räikkönen s časem 1:34,568s.
Mercedes si to však nenechává líbit - oba jejich piloti se brzy řadí do čela - Hamilton 1:33, 928s, Rosberg 1:34,398. Slušné kolo se daří i Bottasovi či Massovi, kteří odsunují Ferrari. Zlepšuje se Ricciardo, Kvjatovi se to naopak nepodařilo a jeho čas mu nezaručuje postup.
Alonso zajíždí 1:35,2s a McLaren tak postupuje do Q2! Problém s motorem má Maldonado s Lotusem a kvalifikace pro něj končí v Q1. A co vyřadilo Buttona? "Nevím, co se stalo, vypadalo to na elektrický problém podobně jako v pátek ráno, vše se vyplo a bylo to. Snad náš problém do zítra vyřešíme a budeme mít dobrý závod," uvedl Brit.
Nepostupující: Maldonado, Kvjat, Stevens, Merhi, Button (nezajel čas).
Druhá část kvalifikace:
Nikdo se nežene na trať. Nejméně kol zatím ujel Vettel - má na svém kontě pouze tři, zatímco ostatní piloti najeli 6-8 kol. Prvním vozem na okruhu je Force India, nejprve Pérez, chvíli poté i Hülkenberg. Vyrážejí na použité sadě. To Rosberg, Hamilton či Bottas obuli novou sadu měkké směsi.
Verstappen si stěžuje, že nemá žádný výkon. Force India s časy 1:36s. Rosberg zajíždí 1:33,878s. Nicméně perfektní kolo si vystřihl Hamilton - čas 1:32,699, čili náskok 1,2s. To se Rosbergovi líbit nebude. "On snad našel zkratku," komentuje Britovo kolo Martin Brundle na SkySports.
Na druhé a čtvrté místo se řadí Williamsy v pořadí Massa, Bottas. Na trať vyráží také Ferrari - rudé vozy jsou aktuálně jediní na trati. Vettel a Räikkönen mají k dispozici novou sadu měkkých pneumatik.
A porovnání těchto šampionů? V prvním sektoru - Vettel 29,8s, 29,789s Räikkönen. Ve druhém sektoru 40,5s pro Vettela, Räikkönen 40,478s. A Fin se řadí na druhé místo, čas Vettela stačí "až" na čtvrté. Časy (Němec) 1:33,623s, (Fin) 1:3,540s.
Pořadí minutu před koncem této části: Hamilton, Räikkönen, Massa, Vettel, Rosberg, Bottas, Grosjean, Ricciardo.
Red Bull stojí v garáží, stejně tak prvních šest pilotů. Dobré kolo zajíždí Nico Hülkenberg a posouvá se do první desítky! Dobrý výsledek pro Force Indii. Kvalifikace končí pro Sauber i Alonsa. Raduje se Sainz, který odsunul mimo první desítku Péreze.
Nepostupující: Pérez, Nasr, Ericsson, Alonso, Verstappen.
Třetí část kvalifikace:
První z boxů vyrážejí Ferrari - oba vozy na použité měkké sadě pneumatik. Následuje je Ricciardo (na měkké sadě) a Grosjean či oba Williamsy a Mercedesy (na použité). Sainz vyjel, ale nezajíždí měřený čas.
Nových gum využívá Ricciardo, zajíždí nejrychlejší čas 1:33,850s. To však platí než čáru protnou Mercedes Lewise Hamiltona - 1:33,522. Mezi Ferrari je to těsné - Vettel 1:34,522s., Räikkönen 1:34,535s.
Pořadí po prvních kolech: Hamilton, Ricciardo, Rosberg, Bottas, Vettel, Räikkönen, Massa, Grosjean, Sainz (bez času), Hülkenberg (bez času).
Podle Hamiltona to nebylo extra dobré kolo. I tak však zatím stačí. V dalším kole zajíždí opět perfektní kolo a suverenně si vyjíždí pole position. Špatný den má Rosberg - je opět poražen týmovým kolegou a také jedním Ferrari - Sebastian Vettel se řadí na druhou příčku. Navíc je mu blízko také Räikkönen.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.