BAHRAJN - KVALIFIKACE ; Pole position na Velkou cenu Bahrajnu si vybojoval Lewis Hamilton, který opět nenašel přemožitele. Druhé místo patří Sebastianovi Vettelovi.
Připomeňme si loňské kvalifikační časy: během první části byl nejrychlejší Hülkenberg (1:34,874), ve druhé části Rosberg (1:33,708s), který nakonec získal s časem 1:33,185s získal pole position.
Světla nad bahrajnským okruhem svítí a čeká nás kvalifikace. Letos se zatím vždy radoval z pole position Lewis Hamilton. Nicméně v posledních dvou letech v Bahrajnu kvalifikaci vyhrál Nico Rosberg.
A co se Ferrari týče, ti zde naposledy z první řady startovaly v roce 2007 (Felipe Massa). A také poslední pole position italského týmu je již staršího data - Velká cena Německa v roce 2012. Kdo se bude radovat dnes?
První část kvalifikace:
Teplota vzduchu v Bahrajnu je nyní 26°C, trať má 31°C. Jako první na trať vyráží Kimi Räikkönen. Připojuje se k němu Bottas a Rosberg. Fin zajíždí čas 1:36,731s, avšak stěžuje si na vibrace a míří k mechanikům. Rosberg zajíždí 1:35,6, Bottas 1:36,2s. Hamilton ztrácí na Rosberga 0,3s.
Všichni zmínění na středně-tvrdé sadě pneumatik. Jediní na měkké sadě jsou oba Manory a Hülkenberg s Nasrem.
Po deseti minutách první desítka vypadá následovně: Rosberg, Hülkenberg, Pérez, Nasr, Hamilton, Bottas, Massa, Ricciardo, Räikkönen, Grosjean.
Alonso, Ericsson, Button a Vettel zatím nezajeli čas. Hülkenberg na měkké sadě zajel čas 1:35,7s. Problém pro McLaren! Button zaparkoval vůz a končí tak opět v první části. Na trať vyráží znovu Räikkönen a Rosberg i Hamilton přezuli na měkkou sadu. Vyjíždí také Vettel (měkká sada) a řadí se na první místo s časem 1:34,919, avšak vzápětí jej odsunuje jeho týmový kolega Räikkönen s časem 1:34,568s.
Mercedes si to však nenechává líbit - oba jejich piloti se brzy řadí do čela - Hamilton 1:33, 928s, Rosberg 1:34,398. Slušné kolo se daří i Bottasovi či Massovi, kteří odsunují Ferrari. Zlepšuje se Ricciardo, Kvjatovi se to naopak nepodařilo a jeho čas mu nezaručuje postup.
Alonso zajíždí 1:35,2s a McLaren tak postupuje do Q2! Problém s motorem má Maldonado s Lotusem a kvalifikace pro něj končí v Q1. A co vyřadilo Buttona? "Nevím, co se stalo, vypadalo to na elektrický problém podobně jako v pátek ráno, vše se vyplo a bylo to. Snad náš problém do zítra vyřešíme a budeme mít dobrý závod," uvedl Brit.
Nepostupující: Maldonado, Kvjat, Stevens, Merhi, Button (nezajel čas).
Druhá část kvalifikace:
Nikdo se nežene na trať. Nejméně kol zatím ujel Vettel - má na svém kontě pouze tři, zatímco ostatní piloti najeli 6-8 kol. Prvním vozem na okruhu je Force India, nejprve Pérez, chvíli poté i Hülkenberg. Vyrážejí na použité sadě. To Rosberg, Hamilton či Bottas obuli novou sadu měkké směsi.
Verstappen si stěžuje, že nemá žádný výkon. Force India s časy 1:36s. Rosberg zajíždí 1:33,878s. Nicméně perfektní kolo si vystřihl Hamilton - čas 1:32,699, čili náskok 1,2s. To se Rosbergovi líbit nebude. "On snad našel zkratku," komentuje Britovo kolo Martin Brundle na SkySports.
Na druhé a čtvrté místo se řadí Williamsy v pořadí Massa, Bottas. Na trať vyráží také Ferrari - rudé vozy jsou aktuálně jediní na trati. Vettel a Räikkönen mají k dispozici novou sadu měkkých pneumatik.
A porovnání těchto šampionů? V prvním sektoru - Vettel 29,8s, 29,789s Räikkönen. Ve druhém sektoru 40,5s pro Vettela, Räikkönen 40,478s. A Fin se řadí na druhé místo, čas Vettela stačí "až" na čtvrté. Časy (Němec) 1:33,623s, (Fin) 1:3,540s.
Pořadí minutu před koncem této části: Hamilton, Räikkönen, Massa, Vettel, Rosberg, Bottas, Grosjean, Ricciardo.
Red Bull stojí v garáží, stejně tak prvních šest pilotů. Dobré kolo zajíždí Nico Hülkenberg a posouvá se do první desítky! Dobrý výsledek pro Force Indii. Kvalifikace končí pro Sauber i Alonsa. Raduje se Sainz, který odsunul mimo první desítku Péreze.
Nepostupující: Pérez, Nasr, Ericsson, Alonso, Verstappen.
Třetí část kvalifikace:
První z boxů vyrážejí Ferrari - oba vozy na použité měkké sadě pneumatik. Následuje je Ricciardo (na měkké sadě) a Grosjean či oba Williamsy a Mercedesy (na použité). Sainz vyjel, ale nezajíždí měřený čas.
Nových gum využívá Ricciardo, zajíždí nejrychlejší čas 1:33,850s. To však platí než čáru protnou Mercedes Lewise Hamiltona - 1:33,522. Mezi Ferrari je to těsné - Vettel 1:34,522s., Räikkönen 1:34,535s.
Pořadí po prvních kolech: Hamilton, Ricciardo, Rosberg, Bottas, Vettel, Räikkönen, Massa, Grosjean, Sainz (bez času), Hülkenberg (bez času).
Podle Hamiltona to nebylo extra dobré kolo. I tak však zatím stačí. V dalším kole zajíždí opět perfektní kolo a suverenně si vyjíždí pole position. Špatný den má Rosberg - je opět poražen týmovým kolegou a také jedním Ferrari - Sebastian Vettel se řadí na druhou příčku. Navíc je mu blízko také Räikkönen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.