Jak si vedli piloti dle oficiálního hodnocení výkonnosti (tzv. performance ratingu) založeného na telemetrických datech v Malajsii?
Po Austrálii jsme se podívali na hodnocení rychlosti průjezdu zatáčkami, kde byly McLareny čtvrté nejrychlejší (více zde), po Velké ceně Malajsie se zaměříme na údaje o brzdění tak, jak je v průběhu přenosů poskytuje oficiální web Formule 1.
Co je to hodnocení výkonnosti (performance rating)?V průběhu závodu se na základě hrubých telemetrických údajů vyhodnocuje pět klíčových kategorií: agresivita (aggression), brzdění (braking), přetížení v zatáčkách (cornering), zatáčení (steering) a práce s plynem (throttle).
Hodnocení dílčích oblastí výkonností po Velké ceně Malajsie
Pokud má například jezdec nejvíce vstupů přes volant (korekce při průjezdu zatáčkami), dostává desítku, zatímco pilot pracující s volantem nejméně dostává jedničku. Ostatní jezdci dostávají relativní známky mezi tím. Tyto údaje jsou během závodu aktualizovány každých pět sekund, jejich průměr poté dává celkový výkonnostní rating jezdce v závodu.
Brzdění: Ricciardo s Maldonadem v Sepangu na špiciSkóre při brzdění odráží to, jak tvrdě pilot zpomaluje do zatáček. Toto číslo je počítáno z rozdílu v rychlosti od zmáčknutí pedálu po jeho uvolnění, rozdíl je poté vydělen časem stráveným na brzdě. Stejně jako u ostatních kategorií jsou porovnávány hrubé údaje pro každý vůz a jezdci jsou dle toho hodnoceni od 1 do 10. Pilot s nejvyšším skóre při brzdění je ten, kdo nejrychleji zpomalil, a tedy nejtvrději brzdil.
Srovnání nejtvrději brzdících pilotů v Sepangu (zdroj: formula1.com)
Jak vidíte z grafu, Ricciardo byl nejprudčeji brzdícím jezdcem Velké ceny Sepangu po většinu závodu, což je zřejmě výsledkem toho, že tvrdě bojoval s jinými piloty, který se ho snažil předjet. Z televizních záběrů bylo ostatně dobře zřejmé, jak jeho brzdy dostávaly zabrat - na konci cílové rovinky se z nich linula oblaka černého kouře.
V závěru se v této oblasti zlepšili Nasr, jenž se snažil dostihnout Grosjeanův Lotus, a Verstappen útočící na svého týmového kolegu Sainze, což se mu v 48. kole také povedlo.
Boj o pódiumZajímavé bylo, že se vítězný Vettel nikdy v tomto hodnocení nedostal mezi nejlepší, přesto si dokázal vybudovat a udržet potřebné vedení nad dvojicí Mercedesu. K tomu přispěly okolnosti závodu: jízda na čistém vzduchu a jízdní styl. Ke konci mírně polevoval, naopak Rosberg přidával poté, co se na začátku zdržel v boxech během safety car fáze.
Brzdění v Malajsii - Vettel proti Mercedesům (zdroj: Formula1.com)
Merhi a McLareny při brzdění zaostávaliMezi nejhorší při hodnocení brzdění patři s Marussia (nastoupila pouze s jedním vozem) a McLareny. Merhi začínal jako nejhorší, protože s vozem moc kilometrů letos neujel, jeho důvěra však během závodu rostla a skóre rostlo.
Horší výsledek u McLarenů byl dán nízkými maximálními rychlostmi (Alonso byl na rovinkách druhý a Button čtvrtý nejpomalejší - více zde), proto do zatáček nemuseli tak prudce zpomalovat. Ani jeden z jejich vozů však do cíle nedojel. V zatáčkách i tentokrát patřili mezi špičku, což potvrzuje kvality šasi a jeho dobrou aerodynamickou výkonnost v rychlých zatáčkách.
McLareny se v brzdění mohly měřit leda tak s Marussií (zdroj: Formula1.com)
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.