Původně avizované zpřísnění v počtu pohonných jednotek na jezdce se zřejmě neuskuteční nekoná. Místo čtyř kusů jich budou moci během sezóny využít pět, stejně jako loni - pokud budou souhlasit všechny týmy.
V sezóně 2014, kdy byly zavedeny 1,6 V6 pohonné jednotky s pokročilým ERS systémem, týmy pro každý vůz mohly použít 5 kusů. Kvůli snižování nákladů mělo letos dojít k zpřísnění na 4 kusy na rok, což např. zákaznickým týmům Mercedesu mělo ušetřit 1 milion Eur.
Na první pohled užitečný krok, na druhý však s tímto přišly další problémy, na které Mezinárodní automobilová federace dříve nemyslela. Zpočátku se hovořilo o tom, že pokud bude počet závodů převyšovat 20 na rok, tak k omezení zřejmě nedojde. Letos je po vypadnutí Velké ceny Německa v plánu jen 19 podniků, přesto týmům bude nakonec umožněno beztrestně nasadit pátou pohonnou jednotku. Proč?
Hybridní motory totiž stále nejsou plně rozvinuté, a tak McLaren a Red Bull již v Melbourne přišli o jeden kus. Týmy se proto v rámci Strategické skupiny sešly s Ecclestonem, s nímž se dohodly na tom, že počet motorů stoupne opět na pět. Musí být ale splněna jedna podmínka: jednomyslný souhlas všech stájí.
Obavy panovaly o to, zda kývne dominantní Mercedes. Jeho ředitel Niki Lauda ale nejspíše bude souhlasit: "Dává to smysl, pokud se také bude více jezdit. Jinak stoupnou pouze náklady, aniž by z toho diváci měli nějaký přínos."
Christian Horner dodává: "Já jsem to navrhnul. Cílem je opravdu zajistit, aby auta byla na trati, jinak to bude v průběhu roku čím dá tím těžší a týmy budou restriktivnější. Zdá se, že v tomto panuje jednomyslná shoda, což je dobré znamení."
Týmy však budou muset zaplatit více. V případě zákazníků Mercedesu, tj. Force Indie, Lotusu a Williamsu, půjde podle AMuS o 750 tisíc Euro. Pokud na to všichni přistoupí, zavede se změna okamžitě do letošních pravidel.
Stav pohonných jednotek po čtvtečních opravách
Jak na tom byly dnes ráno před tréninky týmy s jednotlivými součástmi pohonných jednotek?
Po druhém motoru s vnitřním spalováním (ICE) kromě obou Red Bullů musel sáhnout také McLaren v případě Alonsa.Hamilton již nasadil druhou řídicí elektroniku (CE), stejně jako obě Tora Rossa, která navíc využívají i druhé úložiště energie (ES). Ricciardo jezdil také s druhými motorgenerátory pro rekuperaci kinetické (MGU-K) i tepelné (MGU-H) energie a s novým turbem (TC).
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.