Oficiální web Formule 1 nabízí pro předplatitelé internetové aplikace F1 Access hodnocení průjezdu zatáček (cornering rating). Podle něj byl Jenson Button v Austrálii celkově čtvrtým nejrychlejším pilotem.
Aplikace z telemetrie vyhodnocuje pět klíčových parametrů: agresivitu, brzdění, rychlost v zatáčkách, zatáčení a používání plynového pedálu. Z prvotních dat telemetrie každé kategorii přiřazuje hodnocení od 1 do 10 v závislosti na tom, jak si pilot vede v relativním srovnání se svými soupeři.
My se dnes zaměříme na hodnocení průjezdu zatáček. To vychází z průměrování bočního přetížení, které působí na monopost v každé zatáčce v průběhu velké ceny. Přetížení ve voze ukazuje, jak rychle vůz projíždí zatáčkou - rychlejší auto v ní dosahuje vyšších přetížení. Auto, kterému jsou naměřena nejvyšší "géčka," dostává skóre 10.
Z grafu můžeme vidět, že Lewis Hamilton položil základ ke svému vítězství v úvodních kolech, kdy na po zajetí safety caru do boxů ve 3. kole tlačil více než jeho týmový kolega Nico Rosberg. Největší rozdíl mezi nimi byl zaznamenán ve čtvrtém kole, kdy Brit zajel čas 1:33,493 - o 1,2 sekundy rychleji než Němec s druhým Mercedesem.
Hodnocení průjezdu zatáček dle telemetrických dat o přetížení (zdroj: Formula1.com)
Nejzajímavější na tomto grafu je ale výkonnost McLarenu, jehož pohonnou jednotku Honda kvůli spolehlivosti přiškrtila o zhruba 200 koní. I když byl Button kvůli nižšímu výkonu motoru na rovinkách nejpomalejší, v zatáčkách si vedl více než dobře - v hodnocení rychlosti průjezdu zatáček vycházejícím z dat o přetížení skončil celkově čtvrtý: lepší byly pouze oba Mercedesy a Massa.
Ve 23. kole se téměř vyrovnal Hamiltonovi a byl i před Rosbergem. McLarenu byl v tomto okamžiku ale naměřen čas 1:35,643 min, tedy o 2 sekundy méně než Nicovi (1:32,948). Tento dobrý výsledek McLarenu má několik důvodů - zejména o Buttonův jemný styl řízení. Do zatáček přenáší obvykle více rychlosti než ostatní piloti.
I tak je tento výsledek dokladem, že vůz MP4-30 není vůbec špatný. Byť je celkově nekonkurenceschopný a výrazně zaostává v maximálních rychlostech, tak v zatáčkách oproti ostatním moc neztrácí. Přítlak zjevně není špatný, piloti si letos navíc pochvalují jeho konstantní úrovně. Pokud se Hondě podaří zvýšit spolehlivost své pohonné jednotky, odstranit potíže se spolehlivostí a vysokou spotřebou, pak se stáj z Wokingu může posune mnohem více dopředu.
Druhý graf s vyznačením ostatních závodníků - všimněte si snahy Felipeho Massy dostat se na pódium v závěrečné části závodu (zdroj: Formula1.com)
Yuki Tsunoda zaznamenal v Rakousku svůj nejhorší závod, kdy ho výrazně zpomalila degradace pneumatik a nedokázal najít příčinu propadu. Tým Red Bull i Christian Horner varují, že je potřeba rychle situaci řešit kvůli velkému rozdílu v tempu oproti Verstappenovi.
Ačkoliv má Max Verstappen platný kontrakt s Red Bullem až do roku 2028, jeho jméno se v souvislosti s Mercedesem objevuje stále častěji. Opakované náznaky i zákulisní debaty znovu rozdmýchaly otázku, zda by čtyřnásobný šampion mohl změnit barvy dříve, než by kdokoli čekal.
Lewis Hamilton usiluje o rekordní osmý titul mistra světa. Podle Bernieho Ecclestona však nemá v letošní sezóně příliš velké šance.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.