Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky, které dokáže v F1 nabídnout, a co během Velké ceny Malajsie očekává?
V Austrálii si většina vozů vystačila pouze s jednou zastávkou a Pirelli čelilo kritice, že ve své volbě pneumatik příliš konzervativní. Do Malajsie přiveze o víkendu středně-tvrdou a tvrdou směs, což vysvětluje velmi drsným povrchem, vysokými teplotami a rychlými zatáčkami.
"Velká cena Austrálie před 2 týdny potvrdila to, co jsme viděli během testování - časy na kolo které byly v každé části na kolo o dvě sekundy nebo více rychlejší než minulý rok. Tím exponenciálně narůstá pracovní zatížení pneumatik, což bude obzvlášť patrné v Sepangu, který má jeden z nejdrsnějších asfaltů, na kterých během roku závodíme, a několik rychlých zatáček, které pneumatikám ubírají hodně energie. Vše navíc doplňují vysoké teploty - proto jsme se rozhodli pro dva nejtvrdší druhy pneumatik z naší nabídky" vysvětluje sportovní ředitel Pirelli, Paul Hembery.
Podle něj se nejedná o nikterak konzervativní volbu, což potvrdí i vyšší počet zastávek než v prvním závodě sezóny: "V Malajsii bychom se měli vrátit nejméně k dvěma zastávkám na auto, možná ještě více, pokud do toho zasáhne počasí. V Austrálii brzký výjezd safety caru znamenal, že většina jezdců stavěla neobvykle pouze jednou. V Sepangu je opotřebení a degradace tradičně velmi vysoká, proto bude strategie a péče o pneumatiky klíčem k úspěchu."
Nejvíce namáhanou je levá přední pneumatika, piloti si budou muset v úvoduVelké ceny Malajsie dávat pozor na její probržďování (foto: Pirelli)
Charakteristika dráhyTrať v Malajsii obsahuje rychlé zatáčky s vysokým bočním přetížením, drsný a hrbolatý asfalt (důsledek stavby okruhu v místě bývalé bažiny) a vysoké teploty. Mechanická a teplotní degradace jsou proto důležitými faktory. Týmy zde navíc volí vysoký přítlak, což zvyšuje vertikální zátěž na pneumatiky.
V Sepangu také téměř každý den prší. To vede k tomu, že voda smývá pogumování dráhy. Týmům se proto těžko předvídá vývoj povrchu a zrychlování časů na kolo. Také to zvyšuje pravděpodobnost výjezdu safety caru. Na okruhu je problém také s odvodněním dráhy, na které se často objevují kaluže stojící vody.
V deštivém závodě může rozhodnout správný odhad toho, kdy přejít z mokrých na přechodné a na hladké pneumatiky. Týmy toho letos za mokra ujely velmi málo, data z tréninků ovlivněných deštěm podle Pirelli proto mohou být klíčová.
#F1 Early week weather forecast for #MalaysianGP via Accuweather: pic.twitter.com/ebp0kHmyJT
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 23, 2015
Nejvíce namáhanou pneumatikou je v Malajsii ta, jež je umístěna na levém předním kole. Piloti si ji budou proto muset hlídat zejména na začátku závodu s těžkým vozem. Velmi snadno totiž dochází k jejímu zablokování a snižování životnosti.
Podle italského výrobce se bude rozdíl mezi středně-tvrdou a tvrdou pneumatikou pohybovat mezi 1 až 1,2 sekundy na kolo. Očekávají se teploty v rozmezí 24 - 34 °C, 80% vlhkost a odpoledne silné přeháňky.
Toto Wolff přiznal, že vede rozhovory s Maxem Verstappenem, a ujistil, že George Russell o všem ví. Šéf Mercedesu tak otevřeně připustil, že kontakt s nizozemským šampionem není tajemstvím uvnitř týmu.
Red Bull nadále řeší bolestivou otázku druhé sedačky, protože Yuki Tsunoda stále nezískal jediný bod. Jeho neefektivní výkony oslabují nejen sesterský tým, ale i jeho vlastní šance na budoucnost v rámci programu.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.
Yuki Tsunoda sice dojel v Maďarsku až sedmnáctý, přesto víkend hodnotil pozitivně. I bez bodů cítil, že udělal krok vpřed a získal cenné poznatky o voze.
George Russell si po Velké ceně Maďarska vystřelil z jezdců McLarenu kvůli momentu, který je v závodě polekal. Mercedes jeho vtípek podpořil na sociálních sítích.
Bernie Ecclestone se domnívá, že Lewis Hamilton by ve Formuli 1 dál pokračovat neměl a tvrdí, že měl odejít už dávno. Podle něj Brit „klame sám sebe“ a jeho čas na vrcholu už pominul.
Šéf Sauberu Jonathan Wheatley ocenil vyspělost a pracovní morálku Gabriela Bortoleta po jeho dosud nejlepším výsledku ve Formuli 1. Podle něj brazilský nováček ukazuje, že má potenciál růst v každém závodě.
Po těžkém víkendu v Maďarsku Lewis Hamilton přislíbil, že se po letní přestávce vrátí silnější. Sedminásobný šampion tak naznačil, že boj rozhodně nevzdává.