To, že Force India nastoupila v posledním zimním testu s novým vozem byl malý zázrak. Ještě čtyři dny před zahájením testů v Barceloně byla VJM08 rozložená pouze na jednotlivé díly. Poté tým postavil auto za rekordně krátký čas.
Všechno bylo na poslední chvíli - až 11. února dorazilo první šasi do fabriky týmu. Přitom termín byl 6. ledna. Jenže původní dodavatel poškodil při stěhování do nové továrny výrobní stroj. Po opravě se mu to povedlo ještě jednou. Už jen tím tým ztratil dva týdny.
Force India proto musela vyhledat náhradního dodavatele. Jenže ten měl plno a navíc chtěl zaplatit předem. Jenže tým neměl hotovost, z čehož vyústily další dva týdny zpoždění. Proto bylo šasi nakonec dodáno se zpožděním 36 dnů.
Proto tým nestihl testování v Jerezu ani první test v Barceloně. Navíc nechybělo málo, aby tým přišel i o poslední testování, opět v Barceloně. Časový plán byl extrémně napnutý.
Nárazové testy zvládnuty napoprvéV pátek 13. února měl tým termín pro crash testy, kterými prošel na první pokus. Stejně tak hladce proběhlo devět zátěžových testů šasi. Pak přišel nový motor a převodovka. "Je naším štěstím, že převodovku odebíráme od Mercedesu. Nemusíme se tak o to starat. A víme, že funguje," říká technický šéf, Andy Green.
22. února tak bylo VJM08 ve fabrice kompletní, tedy ve smyslu tom, že tým měl k dispozici všechny díly, ovšem rozebrané jako puzzle. O tři dny později stálo už na kolech. V Barceloně už začínaly poslední předsezonní testy, když se dal truck s ceněným nákladem v Silverstone do pohybu. V sedm hodin ráno druhého dne testů v Barceloně kamion dojel konečně na okruh. O 5 hodin a 13 minut později Nico Hülkenberg s vozem objel první kolo.
Ve 2,5 testovacích dnech tým zvládl najet 365 katalánských okruhů, což je ekvivalent 1 699 kilometrů. To je skoro tolik, co zvládl McLaren za 12 dní testů, o čemž jsme vás informovali už ve shrnutí testů. Ve svém omezeném testovacím programu se tým zajímal hlavně o tři body: spolehlivost, porozumění pneumatikám a práce na nastavení auta pro závody.
"Kvalifikaci si vyzkoušíme v Melbourne. Jakmile bude naše auto kompletní, tak se musíme začít soustředit na závody. Bude pro nás těžké projít do Q2, ale v neděli jsou pro nás body možné, protože gumám dobře rozumíme a v závodě můžeme profitovat z motoru," pokračuje Green.
V následujících dvou týdnech, které nás dělí od úvodního závodu v Melbourne, chtějí u Force India nakrmit jejich simulátor daty získanými v Barceloně. "Pracujeme na finálním doladění nastavení, což bylo původně v plánu na dobu mezi Jerezem a prvním testem v Barceloně. Ostatní týmy jsou v tomto o krok dále než my. Není to ideální, ale musíme to zvládnout."
B-verze monopostu Force India v plánu pro SilverstoneV Barceloně prezentovaná Force India VJM08 je v podstatě jen z poloviny nové auto, které bude postupně vylepšováno. Například do GP Číny by měla být hotová aerodynamika přední části - to znamená přední křídlo, aerodynamická křidélka, chlazení brzd anebo nějaké novinky na podlaze auta. Při GP Španělska by mělo následovat hydromechanické zavěšení na zadní nápravě a chlazení. "V této oblasti jsme byli hodně konzervativní a máme tam ještě hodně prostoru pro zlepšení."
Zlepšení plánovaná do GP Španělska by měla Force Indii dostat na úroveň týmů jako Lotus, Toro Rosso nebo Sauber. Velká očekávání má tým od B-verze vozu, která by se měla objevit nejpozději na GP Velké Británie. Termín se však může měnit v závislosti na tom, jak tým projde crash testy se zcela novou přídí, která by měla být kratší.
Tahle příď vydrží jen do Silverstone (foto: Sahara Force India)
Celý aerodynamický balíček už byl testován v aerodynamickém tunelu. "Kompletně jiný svět," žasne Nico Hülkenberg. Technický ředitel týmu, Andy Green, jeho slova potvrzuje: "Otevřel nám oči a ukázal, jak daleko od optima ještě jsme."
Force India vyjela v kompletně novém designu. Zodpovědný je za něj aerodynamik, který byl dříve u Red Bullu na pozici dvojky. Kolem nového krátkého nosu vzniká také nová zadní partie. Sportovní ředitel týmu, Otmar Szafnauer, bilancuje: "Dříve jsme vždy bývali na začátku sezony silní a postupně se trošku propadali dozadu. Tentokrát to vezme opačně."
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.