Konsultační společnost McKinsey prozkoumala na popud FIA finance 9 týmů a na základě této studie vypracovala návrhy na úsporu nákladů. Americká společnost došla k závěru, že by náklady mohly poklesnout až o 50 % bez toho, aby na tom sport nějak tratil.
Caterham je pohřben, Marussia se tomu blíží, i když její zástupci stále bojují o přežití stáje. Avšak i přes odchod dvou nejmenších stájí se finanční krize F1 nevyřeší. Lotus, Sauber nebo Force India mohou následovat. Tyto týmy investují do svých aktivit v F1 ročně (každý) kolem 80-130 milionů GBP [2 960 - 4 810 milionů CZK]. I tak to ale, zdá se, nestačí.
McKinsey provedl průzkum financíAž doposud končily veškeré snahy o úspory nezdarem, především proto, že je velké týmy blokovaly. Jenže teď si vzal náklady na mušku prezident FIA, Jean Todt. FIA si proto najala renomovanou poradenskou společnost McKinsey.
Američané v posledních měsících zkontrolovali příjmy a náklady všech 9 týmů. Poté vypracovali návrh úspory nákladů. Překvapivý závěr jejich zprávy je takový, že náklady díky bankám v posledních sezonách rostly o 5 až 15 %, ročně. A to bez toho, aby se stal sport lepším. Nejnákladnější položkou je, nepřekvapivě, motor.
19 milionů GBP [703 milionů CZK] za motor, 28 milionů GBP [1 036 milionů CZK] za autoJádrem průzkumu se staly tři týmy, které po odchodu Caterhamu a Marussie bojují o přežití. A to přesto, že jsou jejich rozpočty 80-130 milionů GBP. Upotřebení těchto peněz je ale jiné. Lotus chce stejně jako v roce 2012 a 2013 bojovat na čele. Force India a Sauber každý rok bojují o čelní pozici mezi týmy ze středu pole. Zarážející je, že na to nestačí 80 milionů GBP.
McKinsey vypracoval studii týmu s rozpočtem 80 milionů GBP. Podlé ní tým rozdělí svůj rozpočet mezi tyto náklady: 19 milionů GBP na motor, 28 milionů GBP za auto, 5 milionů GBP [185 milionů CZK] za provoz auta na závodech, 12 milionů GBP [444 milionů CZK] za testovací účely (aerodynamický tunel, simulátor, testy na dráze), 11 milionů GBP [407 milionů CZK] za transport a 5 milionů GBP za správu. Do jednotlivých položek jsou započteny náklady na odpovídající personál.
F1 by dle McKinsey mohla být mnohem levnější? (foto: Pirelli)
F1 za 37 milionů GBP [1 369 milionů CZK] namísto 80 milionů GBPStudie také prezentuje oblasti, kde by se dalo ušetřit, aniž by to F1 ubralo na atraktivitě. Veškeré úspory by se totiž týkaly oblastí, které fanoušek nepozoruje. Podle studie se dají náklady na motory snížit o 25 %. V designu a výrobě auta tkví potenciál na 35% úspory. V nasazování aut by se dalo ušetřit 15 %, na testech 20 % a v režijních nákladech 5 %.
Tým jako Force India by byl schopný ušetřit při uplatnění této politiky 43 milionů GBP [1 591 milionů CZK] z rozpočtu čítajícího 80 milionů GBP. Zpráva však doporučuje zavést úspory pouze ve výši 20 - 30 %. Týmy jako Sauber, Force India, Lotus nebo Williams by se tak mohly plně financovat z příjmů, které dostávají od majitelů komerčních práv na F1.
Vzhledem k zamítavému postoji velkých týmů však zpráva brzdí přehnaný optimismus. Shodnout by se však týmy mohly, dle návrhu, alespoň na úsporách ve výši 15 %. I to by mohlo být pro sport velkým vysvobozením.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.