Konsultační společnost McKinsey prozkoumala na popud FIA finance 9 týmů a na základě této studie vypracovala návrhy na úsporu nákladů. Americká společnost došla k závěru, že by náklady mohly poklesnout až o 50 % bez toho, aby na tom sport nějak tratil.
Caterham je pohřben, Marussia se tomu blíží, i když její zástupci stále bojují o přežití stáje. Avšak i přes odchod dvou nejmenších stájí se finanční krize F1 nevyřeší. Lotus, Sauber nebo Force India mohou následovat. Tyto týmy investují do svých aktivit v F1 ročně (každý) kolem 80-130 milionů GBP [2 960 - 4 810 milionů CZK]. I tak to ale, zdá se, nestačí.
McKinsey provedl průzkum financíAž doposud končily veškeré snahy o úspory nezdarem, především proto, že je velké týmy blokovaly. Jenže teď si vzal náklady na mušku prezident FIA, Jean Todt. FIA si proto najala renomovanou poradenskou společnost McKinsey.
Američané v posledních měsících zkontrolovali příjmy a náklady všech 9 týmů. Poté vypracovali návrh úspory nákladů. Překvapivý závěr jejich zprávy je takový, že náklady díky bankám v posledních sezonách rostly o 5 až 15 %, ročně. A to bez toho, aby se stal sport lepším. Nejnákladnější položkou je, nepřekvapivě, motor.
19 milionů GBP [703 milionů CZK] za motor, 28 milionů GBP [1 036 milionů CZK] za autoJádrem průzkumu se staly tři týmy, které po odchodu Caterhamu a Marussie bojují o přežití. A to přesto, že jsou jejich rozpočty 80-130 milionů GBP. Upotřebení těchto peněz je ale jiné. Lotus chce stejně jako v roce 2012 a 2013 bojovat na čele. Force India a Sauber každý rok bojují o čelní pozici mezi týmy ze středu pole. Zarážející je, že na to nestačí 80 milionů GBP.
McKinsey vypracoval studii týmu s rozpočtem 80 milionů GBP. Podlé ní tým rozdělí svůj rozpočet mezi tyto náklady: 19 milionů GBP na motor, 28 milionů GBP za auto, 5 milionů GBP [185 milionů CZK] za provoz auta na závodech, 12 milionů GBP [444 milionů CZK] za testovací účely (aerodynamický tunel, simulátor, testy na dráze), 11 milionů GBP [407 milionů CZK] za transport a 5 milionů GBP za správu. Do jednotlivých položek jsou započteny náklady na odpovídající personál.
F1 by dle McKinsey mohla být mnohem levnější? (foto: Pirelli)
F1 za 37 milionů GBP [1 369 milionů CZK] namísto 80 milionů GBPStudie také prezentuje oblasti, kde by se dalo ušetřit, aniž by to F1 ubralo na atraktivitě. Veškeré úspory by se totiž týkaly oblastí, které fanoušek nepozoruje. Podle studie se dají náklady na motory snížit o 25 %. V designu a výrobě auta tkví potenciál na 35% úspory. V nasazování aut by se dalo ušetřit 15 %, na testech 20 % a v režijních nákladech 5 %.
Tým jako Force India by byl schopný ušetřit při uplatnění této politiky 43 milionů GBP [1 591 milionů CZK] z rozpočtu čítajícího 80 milionů GBP. Zpráva však doporučuje zavést úspory pouze ve výši 20 - 30 %. Týmy jako Sauber, Force India, Lotus nebo Williams by se tak mohly plně financovat z příjmů, které dostávají od majitelů komerčních práv na F1.
Vzhledem k zamítavému postoji velkých týmů však zpráva brzdí přehnaný optimismus. Shodnout by se však týmy mohly, dle návrhu, alespoň na úsporách ve výši 15 %. I to by mohlo být pro sport velkým vysvobozením.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.