Konsultační společnost McKinsey prozkoumala na popud FIA finance 9 týmů a na základě této studie vypracovala návrhy na úsporu nákladů. Americká společnost došla k závěru, že by náklady mohly poklesnout až o 50 % bez toho, aby na tom sport nějak tratil.
Caterham je pohřben, Marussia se tomu blíží, i když její zástupci stále bojují o přežití stáje. Avšak i přes odchod dvou nejmenších stájí se finanční krize F1 nevyřeší. Lotus, Sauber nebo Force India mohou následovat. Tyto týmy investují do svých aktivit v F1 ročně (každý) kolem 80-130 milionů GBP [2 960 - 4 810 milionů CZK]. I tak to ale, zdá se, nestačí.
McKinsey provedl průzkum financíAž doposud končily veškeré snahy o úspory nezdarem, především proto, že je velké týmy blokovaly. Jenže teď si vzal náklady na mušku prezident FIA, Jean Todt. FIA si proto najala renomovanou poradenskou společnost McKinsey.
Američané v posledních měsících zkontrolovali příjmy a náklady všech 9 týmů. Poté vypracovali návrh úspory nákladů. Překvapivý závěr jejich zprávy je takový, že náklady díky bankám v posledních sezonách rostly o 5 až 15 %, ročně. A to bez toho, aby se stal sport lepším. Nejnákladnější položkou je, nepřekvapivě, motor.
19 milionů GBP [703 milionů CZK] za motor, 28 milionů GBP [1 036 milionů CZK] za autoJádrem průzkumu se staly tři týmy, které po odchodu Caterhamu a Marussie bojují o přežití. A to přesto, že jsou jejich rozpočty 80-130 milionů GBP. Upotřebení těchto peněz je ale jiné. Lotus chce stejně jako v roce 2012 a 2013 bojovat na čele. Force India a Sauber každý rok bojují o čelní pozici mezi týmy ze středu pole. Zarážející je, že na to nestačí 80 milionů GBP.
McKinsey vypracoval studii týmu s rozpočtem 80 milionů GBP. Podlé ní tým rozdělí svůj rozpočet mezi tyto náklady: 19 milionů GBP na motor, 28 milionů GBP za auto, 5 milionů GBP [185 milionů CZK] za provoz auta na závodech, 12 milionů GBP [444 milionů CZK] za testovací účely (aerodynamický tunel, simulátor, testy na dráze), 11 milionů GBP [407 milionů CZK] za transport a 5 milionů GBP za správu. Do jednotlivých položek jsou započteny náklady na odpovídající personál.
F1 by dle McKinsey mohla být mnohem levnější? (foto: Pirelli)
F1 za 37 milionů GBP [1 369 milionů CZK] namísto 80 milionů GBPStudie také prezentuje oblasti, kde by se dalo ušetřit, aniž by to F1 ubralo na atraktivitě. Veškeré úspory by se totiž týkaly oblastí, které fanoušek nepozoruje. Podle studie se dají náklady na motory snížit o 25 %. V designu a výrobě auta tkví potenciál na 35% úspory. V nasazování aut by se dalo ušetřit 15 %, na testech 20 % a v režijních nákladech 5 %.
Tým jako Force India by byl schopný ušetřit při uplatnění této politiky 43 milionů GBP [1 591 milionů CZK] z rozpočtu čítajícího 80 milionů GBP. Zpráva však doporučuje zavést úspory pouze ve výši 20 - 30 %. Týmy jako Sauber, Force India, Lotus nebo Williams by se tak mohly plně financovat z příjmů, které dostávají od majitelů komerčních práv na F1.
Vzhledem k zamítavému postoji velkých týmů však zpráva brzdí přehnaný optimismus. Shodnout by se však týmy mohly, dle návrhu, alespoň na úsporách ve výši 15 %. I to by mohlo být pro sport velkým vysvobozením.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.