Red Bull na sebe hned při představení nového monopostu strhl pozornost především díky černobílému zbarvení určenému pro předsezónní testy. Takový design využívají například automobilky, když chtějí maskovat detaily vozu. Okamžitě tak vyvstala otázka - co se snaží skrýt?
Maskovací zbarvení RB11 vzbudilo velkou pozornost. Faktem je, že Red Bull se nikdy nebál dělat věci trochu jinak, což je také jediné vysvětlení, které poskytl šéf týmu, Christian Horner. Jedná se však o čtyřnásobné mistry světa a tým, který patří v aerodynamice a designu k naprosté špičce. Ani loni neztráceli na Mercedes ani tak kvůli samotnému šasi jako spíše kvůli motoru Renault.
Jejich nové maskovací zbarvení má podle všeho jediný účel - zabránit fotografům získat kvalitní obrázek nového RB11. Ale proč? BBC se snažilo najít odpovědi.
Poznej rozdíly - RB10 a RB11 (foto: Red Bull)
1) NosNová pravidla pokračují ve snaze o co největší bezpečnost díky nízkým nosům. A týmy se tak snaží přijít s řešením, které by snížilo zhoršení aerodynamiky kvůli nízkým nosům.
Nos Red Bullu má širokou (aktuálně) černou špičku. Karoserie má však na spodní straně Venturiho tvar (tzn. je hodně nízko a směrem vzůhu se rozšiřuje) a tím se zvyšuje přítlak, zatímco na straně je prostor pro další proudění vzduchu směrem k zadní části vozu.
2) S-kanálV posledních letech Red Bull využíval průduchy (ducts) v nose, aby pomohl proudění vzduchu a tím redukoval tlak, zvýšil přítlak a tím pádem byl vůz rychlejší. Loni byl průduch na spodní straně nosu, letos je rozšířen kolem dvou stran kraje šasi, kde se poté mění z horizontální polohy na vertikální.
S kanál v praxi (foto: Red Bull)
3) Foukaná přední poloosaAerodynamický design v přední části vozu se zaměřuje na vytvoření účinného víru vzduchu, který začíná u předního křídla, proudí předním kolem a poté kolem bočnic do zadní části vozu mezi karoserii a zadní kola. Čím větší vír, tím vyšší přítlak a díky tomu vyšší rychlost v zatáčkách.
Důležitý je správný vztah mezi předním křídlem a koly. Kola vytvářejí efektivní zeď a produkují takzvaný špinavý vzduch, který může narušit hladký proud vzduchu kolem vozu. Aby se tomu zabránilo, využívá se vzduch z brzdových průduchů. Pokud je tento proud vzduchu dostatečně silný, brání tak narušení víru.
Foukaná přední poloosa (foto: Red Bull)
4) BočniceDosáhnutí co nejlepšího toku vzduchu kolem bočnic je klíčové pro celkový přítlak vozu. Součástí bočnic jsou například i chladiče včetně příslušenství. Tyto části podle Adriana Neweyho zůstaly od loňska stejné.
Nicméně i tak si Red Bull s bočnicemi pohrál a přestože se to snaží skrýt, letošní vůz má bočnice s obzvlášť velkým podseknutím. Nesahají k zemi, ale jsou zahnuté dovnitř, aby mohl nad podlahou proudit vzduch. To by jim mělo pomoci získat větší přítlak zadní části vozu.
Co dalšího zatím Red Bull dokázal skrýt? Na to si budeme muset počkat až představí vůz ve svých tradičních barvách.
Bočnice Red Bullu jsou výrazně podseknuté (foto: Red Bull)
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.