Na začátku února se bude znovu jednat o budoucím formátu motorů, které budou od roku 2017 pohánět vozy F1. Jaké jsou návrhy?
Ke schůzce FIA zastupovanou prezidentem Jeanem Todtem a ředitelem závodů Charliem Whitingem s výrobci motorů má dojít 6. února 2015. Cílem je zvýšit výkon na 1000 koní, zlepšit jejich zvuk a zlevnit je.
Návrhy Mercedesu, Hondy a FerrariMercedes by v budoucnosti rád stavěl na současných pohonných jednotkách, což je vzhledem k jejich technologickému náskoku logické. Změny by s sebou přinesly další zvýšení nákladů, hybridní motory podle nich mají budoucnost. Německý výrobce je ochoten přistoupit na zvýšení limitu průtoku i množství paliva pro závod, což by umožnilo dostat se s výkonem přes 1000 koní.
Honda je připravená k novým jednáním a navrhuje ještě extrémnější řešení - například čtyři elektromotory v každém náboji kola.
Ferrari by se ale dle Auto Motor und Sport raději vrátilo zpět k 2,2litrovým bi-turbo V8 motorům, které by točili 17 tisíc otáček za minutu. Nechce v nich MGU-H, naopak je pro standardní KERS a turbo. Tento směr by spíše vyhovoval také Red Bullu s Renaultem. Podle Mercedesu by si měl ale každý turbo dělat sám, je to ostatně oblast, ve které mají v Brixworthu náskok.
CenaCena motorů by neměla překročit 280 milionů korun (10 mil. Euro) ročně - nad tím zase kroutí nosem všichni výrobci, protože na nich chtějí pochopitelně vydělávat, jenže při takovém limitu by pro to moc prostoru neměli. Ecclestone jim ale hrozí, že pokud se nedohodnou na rozumné ceně, pak si prosadí vlastní představu.
F1 diskutuje o další změně motorů, ale jejich výrobci a Ecclestone majírozdílné představy (foto: Petr Hlawiczka)
Změny se mají dotknout i samotných monopostů, které by měly mít kromě vyššího výkonu díky širším pneumatikám také vyšší přilnavost, aby jejich řízení bylo opět náročnější. "Piloti by při jízdě měli znovu zadržovat dech," zdůrazňuje Lauda (více zde).
Problémem jsou ale opět náklady. Velké týmy mají odlišné představy než malé stáje, na jejichž stranu se FIA přiklání. Charlie Whiting má za úkol dát do 6. února 2015 dohromady plán o devíti bodech.
Některé z nich se ale větším týmům vůbec nezamlouvají, například návrh na společné IT, omezení počtu vylepšení na čtyři ročně, omezení přepravovaného nákladu na závody, více společných dílů nebo externí aerodynamické tunely, které by si mohli pronajímat pouze na 10hodinové bloky.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.