Nový motorový partner McLarenu - Honda - vyhrál svou bitvu o to, aby moohl své pohonné jednotky vyvíjet v průběhu sezóny 2015 stejně jako jeho soupeři: Ferrari, Mercedes a Renault.
Honda dala několikrát jasně najevo svou nespokojenost s novým výkladem pravidel Mezinárodní automobilové federace, která umožnila jejím soupeřům vývoj v průběhu sezóny kvůli chybějícímu datu homologace v pravidlech. Původním záměrem bylo, aby motory byly zmrazeny. Svou stížnost projednala přímo s Charliem Whitingem (psali jsme zde).
FIA nyní povolila japonskému výrobci vývoj svého nového motoru v rámci daných pravidel. Mercedes, Renault a Ferrari mohou před letošním ročníkem změnit 48 % svých loňských motorů - tyto změny jsou určeny počtem bodů (žetonů), které mohou na jejich vývoj použít. Z celkových 66 jich během roku mohou využít 32.
To se na Hondu podle výkladu FIA nevztahovalo: svůj motor měla homologovat do 28. února, aniž by jej pak dále mohla letos upravovat. Podle pátečního rozhodnutí jí bude umožněno použít tolik žetonů, kolik průměrně její soupeři nevyužijí do prvního závodu v Austrálii.
Závodní ředitel FIA, Charlie Whiting, o tom včera týmům napsal: "Pokud tři loňští výrobci mají na začátku sezóny osm, sedm a pět nevyužitých žetonů, pak jich nový výrobce bude moci během sezóny využít šest (průměr zaokrouhlený na celé číslo dolů)."
Honda dosáhla svého: pokud se soupeři rozhodnou pro pozdější nasazení nových motorů, bude moci ten svůj v průběhu sezóny vyvíjet také (foto: McLaren)
Očekává se, že nikdo ze tří loňských výrobců motorů (tj. Ferrari, Mercedes ani Renault) nezačne s motorem, na jehož vývoj by využili všech 32 žetonů pro vývoj. Renault i Ferrari chtějí největší změny podniknout v průběhu sezóny, protože ve vývoji nestíhají, Mercedes po loňské dominantní sezóně také zvažuje, že by novou pohonnou jednotku představil později, byť by si homologaci před prvním závodem mohl vzhledem ke svému náskoku také dovolit.
Není tedy jasné, nakolik bude Honda moci během sezóny svůj motor vyvíjet (kolik žetonů ostatní nevyužijí na začátku), ale podle posledního výkladu FIA a výroků jejich soupeřů je velmi pravděpodobné, že pro vývoj dostane poměrně velký prostor.
AktualizaceZ posledních informací FIA a rozhovorů se zástupci týmů také vyplývá, že výrobci motorů budou nyní moci vylepšení nasazovat postupně, dokud během sezóny nevyčerpají všech 32 bodů (žetonů).
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.