Nový motorový partner McLarenu - Honda - vyhrál svou bitvu o to, aby moohl své pohonné jednotky vyvíjet v průběhu sezóny 2015 stejně jako jeho soupeři: Ferrari, Mercedes a Renault.
Honda dala několikrát jasně najevo svou nespokojenost s novým výkladem pravidel Mezinárodní automobilové federace, která umožnila jejím soupeřům vývoj v průběhu sezóny kvůli chybějícímu datu homologace v pravidlech. Původním záměrem bylo, aby motory byly zmrazeny. Svou stížnost projednala přímo s Charliem Whitingem (psali jsme zde).
FIA nyní povolila japonskému výrobci vývoj svého nového motoru v rámci daných pravidel. Mercedes, Renault a Ferrari mohou před letošním ročníkem změnit 48 % svých loňských motorů - tyto změny jsou určeny počtem bodů (žetonů), které mohou na jejich vývoj použít. Z celkových 66 jich během roku mohou využít 32.
To se na Hondu podle výkladu FIA nevztahovalo: svůj motor měla homologovat do 28. února, aniž by jej pak dále mohla letos upravovat. Podle pátečního rozhodnutí jí bude umožněno použít tolik žetonů, kolik průměrně její soupeři nevyužijí do prvního závodu v Austrálii.
Závodní ředitel FIA, Charlie Whiting, o tom včera týmům napsal: "Pokud tři loňští výrobci mají na začátku sezóny osm, sedm a pět nevyužitých žetonů, pak jich nový výrobce bude moci během sezóny využít šest (průměr zaokrouhlený na celé číslo dolů)."
Honda dosáhla svého: pokud se soupeři rozhodnou pro pozdější nasazení nových motorů, bude moci ten svůj v průběhu sezóny vyvíjet také (foto: McLaren)
Očekává se, že nikdo ze tří loňských výrobců motorů (tj. Ferrari, Mercedes ani Renault) nezačne s motorem, na jehož vývoj by využili všech 32 žetonů pro vývoj. Renault i Ferrari chtějí největší změny podniknout v průběhu sezóny, protože ve vývoji nestíhají, Mercedes po loňské dominantní sezóně také zvažuje, že by novou pohonnou jednotku představil později, byť by si homologaci před prvním závodem mohl vzhledem ke svému náskoku také dovolit.
Není tedy jasné, nakolik bude Honda moci během sezóny svůj motor vyvíjet (kolik žetonů ostatní nevyužijí na začátku), ale podle posledního výkladu FIA a výroků jejich soupeřů je velmi pravděpodobné, že pro vývoj dostane poměrně velký prostor.
AktualizaceZ posledních informací FIA a rozhovorů se zástupci týmů také vyplývá, že výrobci motorů budou nyní moci vylepšení nasazovat postupně, dokud během sezóny nevyčerpají všech 32 bodů (žetonů).
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.