Po měsících hádání se a různých "politických" manévrů dosáhli rivalové Mercedesu toho, co chtěli. FIA jim dala zelenou pro vývoj motoru v průběhu sezony. FIA uznala, že v pravidlech bylo až příliš mnoho nejednoznačností na to, aby donutila značky homologovat nové motory již před startem sezony.
Ferrari a Renault dostaly tímto rozhodnutím, které dle samotné FIA nebylo moc "logické a odolné", naději na to, aby přišly s vylepšeními svých pohonných jednotek, o kterých soudí, že jim pomohou stáhnout ztrátu na Mercedes. Avšak v F1 není nikdy nic jednoduché.
Zatímco prvotní reakce byla taková, že rivalové Mercedesu dostali prostor na zlikvidování ztráty, tak nikdo nemůže zaručit, že to nakonec nebude Mercedes, který svůj náskok ještě navýší. Navíc někteří naznačují, že Mercedes ani v roce 2014 nevyužíval svoje pohonné jednotky na maximum.
Podle mnohých tak nakonec ve Španělsku nakonec přijde zlepšení, které posune Mercedes ještě víc dopředu, než by tomu bylo, kdyby homologace proběhla na začátku roku (o dalších dopadech posunu termínu homologace si přečtěte také v tomto článku).
Je jasné, že toto rozhodnutí nebylo přijato s cílem pomoci jednomu nebo druhému výrobci. Přišlo z daleko pragmatičtějších důvodů - FIA nechce riskovat řešení nejasně stanovených pravidel před soudem. Zřejmě na této změně mohla tratit Honda - která by se výkonnostně relativně ve srovnání s ostaními propadala, i když i v této otázce dochází k diskuzi.
Výrazné zvýšení efektivnosti nových pohonných jednotek zůstává nedoceněno(foto: Red Bull Racing)
Rozmrazení vývoje motorů však může být dobré pro všechny v F1 - jednou z nejvíce promarněných příležitostí vloni byla skutečnost, že sport jako celek nedokázal dostatečně dobře využít výhody a genialitu nových technologií v F1. Zlepšení v otázce efektivity spotřeby paliva a komplexnost a dopad větších hybridních systémů byly překryty negativy v podobě zvuku.
Navíc fakt, že jeden výrobce dokázal postavit výrazně lepší motor, kterému ostatní nedokázali konkurovat i v důsledku zmražených pravidel, vrhl na oblast motorů spíše mrzutost, než že by byla obdivována. To se teď ale změnilo - lhůta pro homologaci byla změněna a možná dokonce dojde i k přehodnocení rozsahu povolených úprav.
To by mělo vést ke zvýšení konkurence. Fanoušci budou moci lépe pochopit změny, které se udály. Navíc se zde otevírá prostor pro souboj mezi týmy na poli pohonné jednotky. Hlavním důvodem, proč F1 po léta udivovala fanoušky, byla technická inovace.
Výkonnostní výhodu tvoří nejlepší designeři, kteří mají nejlepší nápady a nejlépe porozumí pravidlům, což pak aplikují na svoje vozy. Šéfové F1 by si určitě nepřáli absolutní rozmrazení aerodynamických pravidel, protože sport jako celek vždy dobře chápal, že je zde potenciál pro změnu v relativní konkurenceschopnosti.
Mercedes může svůj náskok ještě navýšit nebo může konkurence jeho náskok snížit - každopádně do F1 se vrací soutěžení (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Mercedes si zaslouží uznání za to, jakou pohonnou jednotku postavil. 16 vítězství "stříbných šípů" ukázalo, jak to vypadá, když někdo postaví dominantní auto, na jehož rychlost soupeři nedokáží odpovědět. I kdyby ale letos Mercedes zjistil, že se jeho náskok zmenšil, protože ostatní využili lépe dosdatečný vývoj, tak by pořád mohli těžit z rozmrazení vývoje motorů.
Rivalové navíc už nemůžou stále naříkat na to, že jim pravidla svázala ruce a nemohou se svojí ztrátou nic dělat. Ferrari a Renault dostali vše, co chtěli. Takže teď je řada na nich, aby ukázali, co v nich je. Rozmražení motorů by také mohlo poskytnout zajímavé informace ohledně toho, které části jsou opravdu důležité a dělají rozdíl.
Mercedesu by se tak mohlo dostat většího uznání za práci, kterou odvedl. Změna v pravidlech sice nemusí budit na první pohled sympatie, avšak jde o změnu s dalekosáhlými dopady - a to nejenom pro továrny v Maranellu nebo Viry-Chatillon.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.
McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Toto Wolff je přesvědčen, že Lewis Hamilton neztratil své schopnosti, i když se zatím ve Ferrari trápí.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari provází zatím rozpačitý začátek, jelikož vůz týmu neodpovídá jeho jezdeckému stylu. Podle analytika Jolyona Palmera spočívá problém v samotném konceptu monopostu, nikoliv ve strategii nebo týmu.
Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.