FIA v nových pravidlech potvrzuje zavedení virtuálního safety caru. Jak bude novinka fungovat?
S tímto nápadem přišla po nehodě Julese Bianchiho, který jel i za žlutých vlajek velmi rychle, ztratil kontrolu nad svým vozem a narazil do bagru odtahujícího monopost Adriana Sutila, který ve stejném místě havaroval o kolo dříve.
Během pátečních tréninků si jej v závěru loňské sezóny také několikrát vyzkoušela, a tak se virtuální safety car stal formální součástí sportovních pravidel. Ta v článku 41 popisují, jak bude fungovat - kompletní znění nových pravidel najdete zde.
Na jeho použití dojde tehdy, když bude zapotřebí dvojitých žlutých vlajek v kterékoliv části dráhy a když budou soupeři či komisaři v ohrožení, ale podmínky nebudou takové, aby oprávnili samotné využití safety caru."
Když bude "povolán" virtuální safety car, na světelných panelech kolem dráhy bude svítit nápis VSC. Piloti nebudou moci zajíždět do boxů z jiného důvodu než kvůli výměně pneumatik, navíc budou muset jezdit pomaleji, než jim FIA stanoví pomocí minimálního času stanoveného pro každý sektor trati.
Nejde však o klasické tři sektory, na které jsou okruhy rozděleny, ale o sektor "komisařský," kterých bývá kolem 20 (v závislosti na okruhu, viz příklad Melbourne níže). Pokud někdo v daném úseku zajede čas rychlejší, bude závodními komisaři FIA potrestán.
Oficiální mapa australského okruhu v Melbourne a členění na tři klasické sektory a19 "komisařských" sektorů, které jsou důležité z pohledu virtuálního safety caru- odpovídají stanovištím komisařů (zdroj: FIA)
Pokud bude ředitelství závodu spokojeno s opětovným nastolením bezpečných podmínek, bude se v závodění pokračovat. Týmy o blížícím se ukončení této fáze budou informovány pomocí oficiálního systému pro zobrazování zpráv, pak "do 10 až 15 sekund zmizne z panelů podél trati nápis VSC, místo toho se zobrazí zelená. Po 30 sekundách nato zelená barva zhasne."
Závod bude normálně pokračovat, na žádné pevné restarty nedojde. Ty byly koncem minulého roku společně s dvojnásobně bodovaným posledním závodem sezóny nakonec zrušeny.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.