Honda, nový motorový partner McLarenu, zpochybňuje regulérnost soutěže poté, co Mezinárodní automobilová federace (FIA) dodatečně změnila výklad pravidel pro sezónu 2015.
Jak jsme vás minulý týden informovali, FIA nakonec uznala mezeru v pravidlech, na kterou v závěru loňského ročníku poukázalo Ferrari, a povolilo vývoj pohonných jednotek během sezóny. Ten měl být původně zmrazený, své motory mohli výrobci v omezené míře vylepšovat pouze po skončení a před jejich začátkem.
Letošní výjimka, která vznikla kvůli uvedení chybějícího data homologace v pravidlech, se ale netýká Hondy - pouze Ferrari, Mercedesu a Renaultu, kteří mohou začít s loňskými pohonnými jednotkami a dále se vesele věnovat vývoji i po začátku šampionátu. Původní záměr byl takový, že výrobci své pohonné jednotky homologují do 28. února s tím, že po tomto datu už žádný další vývoj nebude možný - nejen u Hondy, ale u všech výrobců.
Mluvčí japonské automobilky včera uvedl: "Honda věří ve férové soutěžení, které je v zájmu sportu a našich fanoušků. McLaren a Honda kontaktovali v této záležitosti FIA, ale momentálně nemůžeme hovořit o podrobnostech."
Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj z náhlé změny názoru FIA radost nemá(foto: Honda Racing)
Šéfové Hondy se příští pondělí (12. ledna) sejdou se závodním ředitelem FIA, s Charliem Whitingem, aby si o tomto problému společně pohovořili. Upozornili na to již v úterý, kdy v Ženevě proběhla schůzka mezi výrobci motorů a FIA.
Jeden z šéfů konkurenční stáje pro BBC uvedl, že je současná situace "pro Hondu sotva férová" a že má právo na to podat oficiální protest. "Kdybych byl v kůži Hondy, požádal bych Japonskou federaci motorsportu o to, aby tuto záležitost předložila Odvolacímu soudu FIA. Pak by si na to právníci pořádně posvítili.
Nevypadá to správně - je to spíše k Hondě nefér. Měli by mít stejnou příležitost, jako všichni ostatní. Neměli by být znevýhodněni pouze pro to, že vstupují o rok později. Přikláněl bych se k tomu, aby se to otevřelo a Honda měla stejnou volnost vyvíjet svůj motor během sezóny tak, jako ostatní tři. Povolil bych jim to všem," dodává nejmenovaný zástupce týmu.
Povolit vývoj během sezóny pouze konkurenci, to podle Hondy není fér(foto: Honda Racing F1)
Podle Whitinga musí Honda jako jediná homologovat svůj motor do 28. února, stejně jako loni ostatní výrobci. Ti mají homologované motory z loňska, a Honda se bez homologovaného motoru nesmí zúčastnit testování.
Honda se bude potřebovat rychle učit a případně odstraňovat potíže za přísnějších pravidel, než platily loni (pouze 4 motory na auto místo pěti), jenže své pohonné jednotky bude moci volně upravovat pouze konkurence.
Poslední vysvětlení FIA ohledně motorů však není definitivním pravidlem, pouze vyjádření jejich současného názoru. Týmy a výrobci se ho obvykle drží, u závodních komisařů ale mohou usilovat o zrušení takového výkladu formou oficiálního protestu.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.