Honda, nový motorový partner McLarenu, zpochybňuje regulérnost soutěže poté, co Mezinárodní automobilová federace (FIA) dodatečně změnila výklad pravidel pro sezónu 2015.
Jak jsme vás minulý týden informovali, FIA nakonec uznala mezeru v pravidlech, na kterou v závěru loňského ročníku poukázalo Ferrari, a povolilo vývoj pohonných jednotek během sezóny. Ten měl být původně zmrazený, své motory mohli výrobci v omezené míře vylepšovat pouze po skončení a před jejich začátkem.
Letošní výjimka, která vznikla kvůli uvedení chybějícího data homologace v pravidlech, se ale netýká Hondy - pouze Ferrari, Mercedesu a Renaultu, kteří mohou začít s loňskými pohonnými jednotkami a dále se vesele věnovat vývoji i po začátku šampionátu. Původní záměr byl takový, že výrobci své pohonné jednotky homologují do 28. února s tím, že po tomto datu už žádný další vývoj nebude možný - nejen u Hondy, ale u všech výrobců.
Mluvčí japonské automobilky včera uvedl: "Honda věří ve férové soutěžení, které je v zájmu sportu a našich fanoušků. McLaren a Honda kontaktovali v této záležitosti FIA, ale momentálně nemůžeme hovořit o podrobnostech."
Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj z náhlé změny názoru FIA radost nemá(foto: Honda Racing)
Šéfové Hondy se příští pondělí (12. ledna) sejdou se závodním ředitelem FIA, s Charliem Whitingem, aby si o tomto problému společně pohovořili. Upozornili na to již v úterý, kdy v Ženevě proběhla schůzka mezi výrobci motorů a FIA.
Jeden z šéfů konkurenční stáje pro BBC uvedl, že je současná situace "pro Hondu sotva férová" a že má právo na to podat oficiální protest. "Kdybych byl v kůži Hondy, požádal bych Japonskou federaci motorsportu o to, aby tuto záležitost předložila Odvolacímu soudu FIA. Pak by si na to právníci pořádně posvítili.
Nevypadá to správně - je to spíše k Hondě nefér. Měli by mít stejnou příležitost, jako všichni ostatní. Neměli by být znevýhodněni pouze pro to, že vstupují o rok později. Přikláněl bych se k tomu, aby se to otevřelo a Honda měla stejnou volnost vyvíjet svůj motor během sezóny tak, jako ostatní tři. Povolil bych jim to všem," dodává nejmenovaný zástupce týmu.
Povolit vývoj během sezóny pouze konkurenci, to podle Hondy není fér(foto: Honda Racing F1)
Podle Whitinga musí Honda jako jediná homologovat svůj motor do 28. února, stejně jako loni ostatní výrobci. Ti mají homologované motory z loňska, a Honda se bez homologovaného motoru nesmí zúčastnit testování.
Honda se bude potřebovat rychle učit a případně odstraňovat potíže za přísnějších pravidel, než platily loni (pouze 4 motory na auto místo pěti), jenže své pohonné jednotky bude moci volně upravovat pouze konkurence.
Poslední vysvětlení FIA ohledně motorů však není definitivním pravidlem, pouze vyjádření jejich současného názoru. Týmy a výrobci se ho obvykle drží, u závodních komisařů ale mohou usilovat o zrušení takového výkladu formou oficiálního protestu.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.