Honda, nový motorový partner McLarenu, zpochybňuje regulérnost soutěže poté, co Mezinárodní automobilová federace (FIA) dodatečně změnila výklad pravidel pro sezónu 2015.
Jak jsme vás minulý týden informovali, FIA nakonec uznala mezeru v pravidlech, na kterou v závěru loňského ročníku poukázalo Ferrari, a povolilo vývoj pohonných jednotek během sezóny. Ten měl být původně zmrazený, své motory mohli výrobci v omezené míře vylepšovat pouze po skončení a před jejich začátkem.
Letošní výjimka, která vznikla kvůli uvedení chybějícího data homologace v pravidlech, se ale netýká Hondy - pouze Ferrari, Mercedesu a Renaultu, kteří mohou začít s loňskými pohonnými jednotkami a dále se vesele věnovat vývoji i po začátku šampionátu. Původní záměr byl takový, že výrobci své pohonné jednotky homologují do 28. února s tím, že po tomto datu už žádný další vývoj nebude možný - nejen u Hondy, ale u všech výrobců.
Mluvčí japonské automobilky včera uvedl: "Honda věří ve férové soutěžení, které je v zájmu sportu a našich fanoušků. McLaren a Honda kontaktovali v této záležitosti FIA, ale momentálně nemůžeme hovořit o podrobnostech."
Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj z náhlé změny názoru FIA radost nemá(foto: Honda Racing)
Šéfové Hondy se příští pondělí (12. ledna) sejdou se závodním ředitelem FIA, s Charliem Whitingem, aby si o tomto problému společně pohovořili. Upozornili na to již v úterý, kdy v Ženevě proběhla schůzka mezi výrobci motorů a FIA.
Jeden z šéfů konkurenční stáje pro BBC uvedl, že je současná situace "pro Hondu sotva férová" a že má právo na to podat oficiální protest. "Kdybych byl v kůži Hondy, požádal bych Japonskou federaci motorsportu o to, aby tuto záležitost předložila Odvolacímu soudu FIA. Pak by si na to právníci pořádně posvítili.
Nevypadá to správně - je to spíše k Hondě nefér. Měli by mít stejnou příležitost, jako všichni ostatní. Neměli by být znevýhodněni pouze pro to, že vstupují o rok později. Přikláněl bych se k tomu, aby se to otevřelo a Honda měla stejnou volnost vyvíjet svůj motor během sezóny tak, jako ostatní tři. Povolil bych jim to všem," dodává nejmenovaný zástupce týmu.
Povolit vývoj během sezóny pouze konkurenci, to podle Hondy není fér(foto: Honda Racing F1)
Podle Whitinga musí Honda jako jediná homologovat svůj motor do 28. února, stejně jako loni ostatní výrobci. Ti mají homologované motory z loňska, a Honda se bez homologovaného motoru nesmí zúčastnit testování.
Honda se bude potřebovat rychle učit a případně odstraňovat potíže za přísnějších pravidel, než platily loni (pouze 4 motory na auto místo pěti), jenže své pohonné jednotky bude moci volně upravovat pouze konkurence.
Poslední vysvětlení FIA ohledně motorů však není definitivním pravidlem, pouze vyjádření jejich současného názoru. Týmy a výrobci se ho obvykle drží, u závodních komisařů ale mohou usilovat o zrušení takového výkladu formou oficiálního protestu.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.