Vedení formule 1 hovoří o novém počátku. Cílem jsou obtížněji ovladatelná auta s výkonem převyšujícím 1000 koní a s agresivnějším vzhledem. Od sezóny 2016 se ale vše zavést zřejmě nestihne.
Budoucnost vrcholné disciplíny motorsportu se bude rozebírat v úterý 6. ledna 2015 v Ženevě. Na přetřes přijdou i motory a přání Bernieho Ecclestonea, aby byly silnější, hlučnější a levnější. Konkrétní návrh chce mít na stole do konce ledna. Cílem je 1000 koní a hlasitější zvukový projev, vycházet se má ze současných zdrojů výkonu.
Kromě toho se bude hovořit o mnoha dalších věcech. Podle Auto Motor und Sport je jisté, že bude prolomen současný limit průtoku paliva (100 kg/hod), možností je i zvýšení spotřeby ze současných 100 kg paliva na závod.
Jednat se bude také o pozici obtokového ventilu ve výfukovém potrubí, o průměru výfuku a počtu turbodmychadel - místo jednoho by mohly být dva (bi-turbo). Kvůli úspoře nákladů se zvažuje standardizace baterií a elektromotorů.
Od kdy? Rok 2016 je na změny příliš brzyMonoposty doznají také vizuální úpravy: pneumatiky mají být širší, vzhled agresivnější a výkon vzroste, takže závodění bude pro piloty více vzrušující. Dojít by mělo také k redukci aerodynamiky, aby poklesl přítlak, který vozy vytvářejí.
Williams FW11 z roku 1986 řízený Nelsonem Piquetem (foto: Williams F1 Team)
Nevýkonný ředitel Niki Lauda vybízí: "Musíme vymyslet auto budoucnosti, ne vyhrabat nějaké z minulosti. Formule 1 musí poskytovat nejagresivnější sportovní stroje ve spojení s výkonem 1200 koní. Když to dobře půjde, musí mít auta také širší pneumatiky, zrychlit a stát se obtížněji ovladatelnými."
To bude náročným úkolem. I když Ecclestone usiluje o rychlou změnu, Lauda varuje před zbrklými činy: "Nemá cenu lámat přes koleno nic, co by se pak opět ukázalo, že je špatné. Do roku 2016 to je téměř nemožné."
"Něco rozumného může vzniknout pouze tehdy, pokud si dáme čas do roku 2017. Pak se výrobcům více vyplatí investice do pohonných jednotek. Honda nepostavila svůj motor pouze pro jednu sezónu. Potřebujete určitou stabilitu. Jinak bude všechno šíleně drahé," dodává Lauda.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.