FIA uznala mezeru v pravidlech, a tak umožňuje výrobcům vyvíjet v průběhu sezóny 2015 své pohonné jednotky.
O uvolnění motorových pravidel se po dominantní sezóně Mercedesu snažili jeho soupeři Ferrari a Renault. FIA sice měla za to, že motory musí být homologovány před prvním závodem, to však v pravidlech nebylo přesně definováno.
Její mluvčí uvedl: "Vždy jsme předpokládali - byť to nebylo v pravidlech explicitně uvedeno, že výrobci své motory budou moci upravovat v rámci pravidel, a pak [před prvním závodem] předložit své motory pro rok 2015. Je to jednoduché, ale když si je [pravidla] přečtete, tak to tam žel není uvedeno."
Tuto věc během Velké ceny Abú Zabí zdůraznil technický ředitel Ferrari James Allison při schůzce skupiny, která má na starosti technická pravidla, s FIA. Dále se to probíralo během zasedání Strategické skupiny před vánocemi.
FIA připouští, že pravidla umožňují různý výklad, proto týmům sdělila, že "nejlogičtější a nejrobustnější" cestou bude nestanovovat žádné datum pro homologaci pohonných jednotek určených pro sezónu 2015.
To znamená, že výrobci budou mít možnost vylepšovat své pohonné jednotky v průběhu sezóny nejen za účelem zvýšení spolehlivosti či snížení nákladů, pokud nevyčerpají limit 32 bodů (tokenů) stanovených v pravidlech a 4 pohonných jednotek na auto.
Charlie Whiting během Vánoc všem týmům napsal, že svá vylepšení budou moci nasadit kdykoliv: "Protože to není specificky uvedeno, kdy může být pohonná jednotka v souladu s přílohou 4 [technických pravidel] upravována, cítíme, že vážené body [32 tokenů] mohou být čerpány kdykoliv během sezóny 2015. Základní homologovanou pohonnou jednotkou zůstává ta, která byla homologována před sezónou 2014, včetně změn v souladu s odstavcem 1 (c) přílohy 4 [sportovních pravidel]."
Pohonná jednotka Hondy (foto: Honda Racing F1)
Problém pro HonduTo ale znamená, že své motory budou moci v sezóně 2015 volně vyvíjet pouze Ferrari, Mercedes a Renault - nikoliv Honda, protože je novým výrobcem. Ačkoliv pravidla nestanovují pro japonskou automobilu žádné datum homologace, FIA trvá na tom, aby se držela 28. února - stejně jako ostatní dodavatelé loni.
Whiting dodává: "Protože současní výrobci museli své pohonné jednotky homologovat do 28. února 2014, zdá se to fér a spravedlivé požádat nového výrobce o to, aby svou pohonnou jednotku homologoval před 28. únorem 2015. Proto zvažujeme, aby tohle byl požadavek pro nového výrobce pohonných jednotek."
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.