Bývalý prezident Ferrari Luca di Montezemolo kritizuje svého nástupce Sergia Marchionneho za bezdůvodná a ničím nepodložená obvinění na adresu toho, jak vedl závodní tým.
Montezemolo byl v září odvolán po 23letém působení jako prezident stáje z Maranella v důsledku špatných výsledků. Ferrari letos poprvé od roku 1993 nevyhrálo ani jediný závod a na pódium se probojovalo pouze dvakrát.
Nový prezident Marchionne tento týden prohlásil, že Ferrari doplácí na chyby předchozího vedení. Zkritizoval jeho špatná strategická rozhodnutí, vlivem kterých začaly práce na monopostu pro rok 2015 s velkým zpožděním.
To se dotklo Montezemola, který naznačil, že si za svou předchozí práci zaslouží více respektu: "Neměl jsem v úmyslu přidávat k tomuto argumentu kvůli hluboké lásce, kterou chovám vůči Ferrari, kvůli respektu, který si zaslouží ti, kteří tam nyní pracují a kteří tam pracovali a vyhrávali na trzích a okruzích. V těchto posledních týdnech jsem ale slyšel opakované, bezdůvodné a někdy zcela nepodložená obvinění. Nechci se chytat takových provokací.
Sportovní úspěchy, kterých je více než u jiných týmů, síla a prestiž, kterou si značka ve světě vybudovala, a finanční výsledky, které byly základem skupiny FCA a které byly letos nejlepší v historii společnosti, hovoří samy za sebe. Věřím, že vánoce zchladí takového ducha a přinesou lepší posouzení," cituje reakci Montezemola tisková agentura ANSA.
Nové vedení Ferrari: šéf závodního týmu Maurizio Arrivabene aprezident Sergio Marchionne (foto: Scuderia Ferrari)
Minulý týden byl jmenován jako nevýkonný ředitel skupiny Formule 1 - zastává v ní tedy podobnou roli, kterou měl u Ferrari. Výkonným ředitelem této skupiny byl jmenován Bernie Ecclestone. Nový prezident Ferrari Marchionne řekl, že by neschválil nahrazení Ecclestonea Montezemolem.
"Výkonným ředitelem je znovu Ecclestone, ale kdyby se nás zeptali na názor na Montezemola, řekli bychom kvůli dobrému vkusu ne. Při vší úctě k ostatním, nemůžete tlačit vašeho bývalého prezidenta do takové role. Určité věci kvůli vládnutí udělat nemůžete. A já, jakožto šéf Ferrari, bych byl přes jeho úspěchy a schopnosti proti Todtovi u kormidla FIA, kdybych se tady pohyboval v té době," dodává Marchionne pro italskou La Gazzetta dello Sport.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.