Bývalý šampion Formule 1, Jacques Villeneuve, ostře kritizuje rozhodnutí Red Bullu posadit do vozu F1 nejmladšího pilota v historii - teprve sedmnáctiletého Maxe Verstappena.
Mladého Holanďana čeká v Austrálii za necelé tři měsíce závodní debut s Toro Rosso, Villeneuve to ale nemůže strávit: "Mám vám říci pravdu? Myslím, že Max je urážkou. Uvědomuje si Red Bull, že do F1 dávají dítě?"
Nepochybuji o tom, že je rychlý, nemá však žádné zkušenosti. Já jsem do F1 vstupoval v 25letech poté, co jsem vyhrál v IndyCar. Než začnete bojovat proti životům druhých, musíte se učit - a vyučování není účelem Formule 1," zlobí se Kanaďan.
FIA si problém příliš mladých pilotů ve vrcholné disciplíně motorsportu uvědomuje, proto do nových pravidel zakotvila dovršení minimálně 18 let jako podmínku pro získání superlicence. To ale podle Villeneuva nestačí.
"Mělo by to být 21 let. Do Formule 1 byste měli dorazit jako vítěz s bohatými zkušenostmi. F1 není místem, kam byste přišli a jako pilot se rozvíjeli," pokračuje mistr světa F1 z roku 1997, který před svým vstupem do F1 získal v sezóně 1995 titul v americké sérii IndyCar.
Ani Red Bull podle něj nebyl připraven na kontroverzi, kterou jeho rozhodnutí vyvolalo: "Debut 17letého [mladíka] je pro F1 negativní zprávou a já si myslím, že dopad zatím nebyl tak pozitivní, jak Red Bull očekával."
Max Verstappen při tréninku s Toro Rosso STR9 v Austinu (foto: Scuderia Toro Rosso)
Problém hledá ještě někde jinde: v příliš snadné ovladatelnosti současných monopostů: "Verstappen si přijede, udělá 10 kol a okamžitě vypadá silný. Zdá se, že vůz F1 může řídit kdokoliv, zatímco ve dnech mého otce byli jezdci považování jako hrdinové za volantem téměř neuvěřitelných monster."
"F1 na mě zapůsobila, když jsem přišel, i když jsem jezdil v IndyCar. Ala takováto F1 není vzrušující. Auta se zdají být pomalá," dodává v rozhovoru pro Sky Jacques Villeneuve, jehož otec Gill zahynul ve voze F1 při kvalifikaci na Velkou cenu Belgie 1982.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.