Bývalý šampion Formule 1, Jacques Villeneuve, ostře kritizuje rozhodnutí Red Bullu posadit do vozu F1 nejmladšího pilota v historii - teprve sedmnáctiletého Maxe Verstappena.
Mladého Holanďana čeká v Austrálii za necelé tři měsíce závodní debut s Toro Rosso, Villeneuve to ale nemůže strávit: "Mám vám říci pravdu? Myslím, že Max je urážkou. Uvědomuje si Red Bull, že do F1 dávají dítě?"
Nepochybuji o tom, že je rychlý, nemá však žádné zkušenosti. Já jsem do F1 vstupoval v 25letech poté, co jsem vyhrál v IndyCar. Než začnete bojovat proti životům druhých, musíte se učit - a vyučování není účelem Formule 1," zlobí se Kanaďan.
FIA si problém příliš mladých pilotů ve vrcholné disciplíně motorsportu uvědomuje, proto do nových pravidel zakotvila dovršení minimálně 18 let jako podmínku pro získání superlicence. To ale podle Villeneuva nestačí.
"Mělo by to být 21 let. Do Formule 1 byste měli dorazit jako vítěz s bohatými zkušenostmi. F1 není místem, kam byste přišli a jako pilot se rozvíjeli," pokračuje mistr světa F1 z roku 1997, který před svým vstupem do F1 získal v sezóně 1995 titul v americké sérii IndyCar.
Ani Red Bull podle něj nebyl připraven na kontroverzi, kterou jeho rozhodnutí vyvolalo: "Debut 17letého [mladíka] je pro F1 negativní zprávou a já si myslím, že dopad zatím nebyl tak pozitivní, jak Red Bull očekával."
Max Verstappen při tréninku s Toro Rosso STR9 v Austinu (foto: Scuderia Toro Rosso)
Problém hledá ještě někde jinde: v příliš snadné ovladatelnosti současných monopostů: "Verstappen si přijede, udělá 10 kol a okamžitě vypadá silný. Zdá se, že vůz F1 může řídit kdokoliv, zatímco ve dnech mého otce byli jezdci považování jako hrdinové za volantem téměř neuvěřitelných monster."
"F1 na mě zapůsobila, když jsem přišel, i když jsem jezdil v IndyCar. Ala takováto F1 není vzrušující. Auta se zdají být pomalá," dodává v rozhovoru pro Sky Jacques Villeneuve, jehož otec Gill zahynul ve voze F1 při kvalifikaci na Velkou cenu Belgie 1982.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.