Bývalý šampion Formule 1, Jacques Villeneuve, ostře kritizuje rozhodnutí Red Bullu posadit do vozu F1 nejmladšího pilota v historii - teprve sedmnáctiletého Maxe Verstappena.
Mladého Holanďana čeká v Austrálii za necelé tři měsíce závodní debut s Toro Rosso, Villeneuve to ale nemůže strávit: "Mám vám říci pravdu? Myslím, že Max je urážkou. Uvědomuje si Red Bull, že do F1 dávají dítě?"
Nepochybuji o tom, že je rychlý, nemá však žádné zkušenosti. Já jsem do F1 vstupoval v 25letech poté, co jsem vyhrál v IndyCar. Než začnete bojovat proti životům druhých, musíte se učit - a vyučování není účelem Formule 1," zlobí se Kanaďan.
FIA si problém příliš mladých pilotů ve vrcholné disciplíně motorsportu uvědomuje, proto do nových pravidel zakotvila dovršení minimálně 18 let jako podmínku pro získání superlicence. To ale podle Villeneuva nestačí.
"Mělo by to být 21 let. Do Formule 1 byste měli dorazit jako vítěz s bohatými zkušenostmi. F1 není místem, kam byste přišli a jako pilot se rozvíjeli," pokračuje mistr světa F1 z roku 1997, který před svým vstupem do F1 získal v sezóně 1995 titul v americké sérii IndyCar.
Ani Red Bull podle něj nebyl připraven na kontroverzi, kterou jeho rozhodnutí vyvolalo: "Debut 17letého [mladíka] je pro F1 negativní zprávou a já si myslím, že dopad zatím nebyl tak pozitivní, jak Red Bull očekával."
Max Verstappen při tréninku s Toro Rosso STR9 v Austinu (foto: Scuderia Toro Rosso)
Problém hledá ještě někde jinde: v příliš snadné ovladatelnosti současných monopostů: "Verstappen si přijede, udělá 10 kol a okamžitě vypadá silný. Zdá se, že vůz F1 může řídit kdokoliv, zatímco ve dnech mého otce byli jezdci považování jako hrdinové za volantem téměř neuvěřitelných monster."
"F1 na mě zapůsobila, když jsem přišel, i když jsem jezdil v IndyCar. Ala takováto F1 není vzrušující. Auta se zdají být pomalá," dodává v rozhovoru pro Sky Jacques Villeneuve, jehož otec Gill zahynul ve voze F1 při kvalifikaci na Velkou cenu Belgie 1982.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.