Prezident Ferrari, Sergio Marchionne, se dnes společně s novým šéfem týmu Ferrari, Mauriziem Arrivabenem, zúčastnil předvánoční tiskové konference závodního týmu. Jeho poslání je jasné - zapomenout na rok 2014 a hledět kupředu.
Pro Ferrari byla letošní sezona první od roku 1993, ve které nezískalo ani jedno vítězství. Nejlepším umístěním bylo druhé místo Fernanda Alonsa z Maďarska. I tak se ale Španěl nedokázal umístit lépe než na šestém místě celkově. Jeho týmový kolega, Kimi Räikkönen, jehož nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo z oblíbené Belgie, letos nezasáhl ani mezi deset nejlepších. Mezi konstruktéry bylo Ferrari až za Mercedesem, Red Bullem a Williamsem na čtvrtém místě.
Prezident Ferrari mluvil dnes na tradiční předvánoční tiskové konferenci v Maranellu o "velkém potenciálu, který zůstal nevyužitý". Rok 2014 byl pro Ferrari "rokem k zapomenutí" řekl nový muž na špici koncernu, Sergio Marchionne, a vytyčil také nový směr vývoje. "Jediné, co mě zajímá, je budoucnost a chci vás vidět optimistické."
Díky dalekosáhlým změnám ve struktuře týmu by se měla Scuderia pro příští rok vrátit k vítězstvím. Pozici šéfa týmu po ukončení sezony 2014 převzal od Marca Mattiacciho dlouholetý manažer Marlbora, Maurizio Arrivabene, poté, co prvně jmenovaný převzal vedení Scuderie od Stefana Domenicaliho teprve v dubnu. Alonso, který v týmu během několika sezon nezískal kýžený titul, tým po sezoně opustil. Jeho nástupcem se ale stal čtyřnásobný mistr světa, Sebastian Vettel.
Sergio Marchionne se velkých změn nebojí(foto: Scuderia Ferrari)
Tým po sezoně dále opustili také šefdesignér, Nikolas Tombazis, šéfinženýr, Pat Fry, šéf přes motory, Luca Marmorini, specialista přes pneumatiky, Hirohide Hamashima, a zkušený vývojový jezdec, Pedro de la Rosa. V čele Ferrari navíc vystřídal Lucu di Montezemola právě Marchionne.
V roce 2015 bude před Ferrari stát velká výzva v podobě "chopení se nového uspořádání celého týmu," jak to Marchionne formuloval. Chyb, které jsme mohli vidět v roce 2014, by se měl tým bezpodmínečně vyvarovat. K těmto chybám patří dle nového prezidenta Ferrari také to, že byla pozice šéfa týmu nově obsazena dvakrát během několika měsíců.
"Co potřebujeme, je pocit sounáležitosti a víra v to, že rok 2015 dobře zvládneme," říká Marchionne, nový prezident Ferrari. Personální změny Ital označuje jako "obrovský experiment v průběhu našeho konceptu kontinuity". Řekl také, že je mu jasné, že spousta lidí bude pochybovat o tom, jestli pro odražení se od dna vybral ty správné lidi.
Možnost příchodu konstruktéra Adriana Neweyho z Red Bullu či bývalého šéfa Rosse Brawna vyloučil: "Jedná se o uzavřené kapitoly." Potvrdil alespoň avizovaný příchod jednoho z klíčových inženýrů týmu Lewise Hamiltona - Jocka Cleara z Mercedesu.
Maurizio Arrivabene v roce 2012 s tehdejším prezidentem Ferrari, Lucou di Montezemolem(foto: Scuderia Ferrari)
S ohledem na poslední čísla týkající se nového šasi není prý moc důvodů ke spokojenosti. "V návrhu auta pro rok 2015 jsme pozadu," řekl nový šéf týmu, Maurizio Arrivabene. Ovšem povinné nárazové crash testy FIA už nové auto splnilo. Zpoždění ale není jen v oblasti vývoje auta, jak prozradil prezident Sergio: "Do nové sezony startujeme se zpožděním, protože jsme náš vývojový plán nově přizpůsobili. To nám dává větší příležitosti přeměnit všechny naše nápady."
Pro nového šéfa týmu, Arrivabeneho, by tak v nové sezoně bylo "úspěchem, kdybychom vyhráli dva závody". To prezident Marchionne myslí už o krok dále a mluví o "sedmém nebi, kdybychom vyhráli čtyři závody". O titulu prý v první sezoně po tak velkých změnách nemůže být řeč. Nakonec letošní dominance Mercedesu byla prý také výsledkem několikaleté práce.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.