Prezident Ferrari, Sergio Marchionne, se dnes společně s novým šéfem týmu Ferrari, Mauriziem Arrivabenem, zúčastnil předvánoční tiskové konference závodního týmu. Jeho poslání je jasné - zapomenout na rok 2014 a hledět kupředu.
Pro Ferrari byla letošní sezona první od roku 1993, ve které nezískalo ani jedno vítězství. Nejlepším umístěním bylo druhé místo Fernanda Alonsa z Maďarska. I tak se ale Španěl nedokázal umístit lépe než na šestém místě celkově. Jeho týmový kolega, Kimi Räikkönen, jehož nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo z oblíbené Belgie, letos nezasáhl ani mezi deset nejlepších. Mezi konstruktéry bylo Ferrari až za Mercedesem, Red Bullem a Williamsem na čtvrtém místě.
Prezident Ferrari mluvil dnes na tradiční předvánoční tiskové konferenci v Maranellu o "velkém potenciálu, který zůstal nevyužitý". Rok 2014 byl pro Ferrari "rokem k zapomenutí" řekl nový muž na špici koncernu, Sergio Marchionne, a vytyčil také nový směr vývoje. "Jediné, co mě zajímá, je budoucnost a chci vás vidět optimistické."
Díky dalekosáhlým změnám ve struktuře týmu by se měla Scuderia pro příští rok vrátit k vítězstvím. Pozici šéfa týmu po ukončení sezony 2014 převzal od Marca Mattiacciho dlouholetý manažer Marlbora, Maurizio Arrivabene, poté, co prvně jmenovaný převzal vedení Scuderie od Stefana Domenicaliho teprve v dubnu. Alonso, který v týmu během několika sezon nezískal kýžený titul, tým po sezoně opustil. Jeho nástupcem se ale stal čtyřnásobný mistr světa, Sebastian Vettel.
Sergio Marchionne se velkých změn nebojí(foto: Scuderia Ferrari)
Tým po sezoně dále opustili také šefdesignér, Nikolas Tombazis, šéfinženýr, Pat Fry, šéf přes motory, Luca Marmorini, specialista přes pneumatiky, Hirohide Hamashima, a zkušený vývojový jezdec, Pedro de la Rosa. V čele Ferrari navíc vystřídal Lucu di Montezemola právě Marchionne.
V roce 2015 bude před Ferrari stát velká výzva v podobě "chopení se nového uspořádání celého týmu," jak to Marchionne formuloval. Chyb, které jsme mohli vidět v roce 2014, by se měl tým bezpodmínečně vyvarovat. K těmto chybám patří dle nového prezidenta Ferrari také to, že byla pozice šéfa týmu nově obsazena dvakrát během několika měsíců.
"Co potřebujeme, je pocit sounáležitosti a víra v to, že rok 2015 dobře zvládneme," říká Marchionne, nový prezident Ferrari. Personální změny Ital označuje jako "obrovský experiment v průběhu našeho konceptu kontinuity". Řekl také, že je mu jasné, že spousta lidí bude pochybovat o tom, jestli pro odražení se od dna vybral ty správné lidi.
Možnost příchodu konstruktéra Adriana Neweyho z Red Bullu či bývalého šéfa Rosse Brawna vyloučil: "Jedná se o uzavřené kapitoly." Potvrdil alespoň avizovaný příchod jednoho z klíčových inženýrů týmu Lewise Hamiltona - Jocka Cleara z Mercedesu.
Maurizio Arrivabene v roce 2012 s tehdejším prezidentem Ferrari, Lucou di Montezemolem(foto: Scuderia Ferrari)
S ohledem na poslední čísla týkající se nového šasi není prý moc důvodů ke spokojenosti. "V návrhu auta pro rok 2015 jsme pozadu," řekl nový šéf týmu, Maurizio Arrivabene. Ovšem povinné nárazové crash testy FIA už nové auto splnilo. Zpoždění ale není jen v oblasti vývoje auta, jak prozradil prezident Sergio: "Do nové sezony startujeme se zpožděním, protože jsme náš vývojový plán nově přizpůsobili. To nám dává větší příležitosti přeměnit všechny naše nápady."
Pro nového šéfa týmu, Arrivabeneho, by tak v nové sezoně bylo "úspěchem, kdybychom vyhráli dva závody". To prezident Marchionne myslí už o krok dále a mluví o "sedmém nebi, kdybychom vyhráli čtyři závody". O titulu prý v první sezoně po tak velkých změnách nemůže být řeč. Nakonec letošní dominance Mercedesu byla prý také výsledkem několikaleté práce.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.