Prezident Ferrari, Sergio Marchionne, se dnes společně s novým šéfem týmu Ferrari, Mauriziem Arrivabenem, zúčastnil předvánoční tiskové konference závodního týmu. Jeho poslání je jasné - zapomenout na rok 2014 a hledět kupředu.
Pro Ferrari byla letošní sezona první od roku 1993, ve které nezískalo ani jedno vítězství. Nejlepším umístěním bylo druhé místo Fernanda Alonsa z Maďarska. I tak se ale Španěl nedokázal umístit lépe než na šestém místě celkově. Jeho týmový kolega, Kimi Räikkönen, jehož nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo z oblíbené Belgie, letos nezasáhl ani mezi deset nejlepších. Mezi konstruktéry bylo Ferrari až za Mercedesem, Red Bullem a Williamsem na čtvrtém místě.
Prezident Ferrari mluvil dnes na tradiční předvánoční tiskové konferenci v Maranellu o "velkém potenciálu, který zůstal nevyužitý". Rok 2014 byl pro Ferrari "rokem k zapomenutí" řekl nový muž na špici koncernu, Sergio Marchionne, a vytyčil také nový směr vývoje. "Jediné, co mě zajímá, je budoucnost a chci vás vidět optimistické."
Díky dalekosáhlým změnám ve struktuře týmu by se měla Scuderia pro příští rok vrátit k vítězstvím. Pozici šéfa týmu po ukončení sezony 2014 převzal od Marca Mattiacciho dlouholetý manažer Marlbora, Maurizio Arrivabene, poté, co prvně jmenovaný převzal vedení Scuderie od Stefana Domenicaliho teprve v dubnu. Alonso, který v týmu během několika sezon nezískal kýžený titul, tým po sezoně opustil. Jeho nástupcem se ale stal čtyřnásobný mistr světa, Sebastian Vettel.
Sergio Marchionne se velkých změn nebojí(foto: Scuderia Ferrari)
Tým po sezoně dále opustili také šefdesignér, Nikolas Tombazis, šéfinženýr, Pat Fry, šéf přes motory, Luca Marmorini, specialista přes pneumatiky, Hirohide Hamashima, a zkušený vývojový jezdec, Pedro de la Rosa. V čele Ferrari navíc vystřídal Lucu di Montezemola právě Marchionne.
V roce 2015 bude před Ferrari stát velká výzva v podobě "chopení se nového uspořádání celého týmu," jak to Marchionne formuloval. Chyb, které jsme mohli vidět v roce 2014, by se měl tým bezpodmínečně vyvarovat. K těmto chybám patří dle nového prezidenta Ferrari také to, že byla pozice šéfa týmu nově obsazena dvakrát během několika měsíců.
"Co potřebujeme, je pocit sounáležitosti a víra v to, že rok 2015 dobře zvládneme," říká Marchionne, nový prezident Ferrari. Personální změny Ital označuje jako "obrovský experiment v průběhu našeho konceptu kontinuity". Řekl také, že je mu jasné, že spousta lidí bude pochybovat o tom, jestli pro odražení se od dna vybral ty správné lidi.
Možnost příchodu konstruktéra Adriana Neweyho z Red Bullu či bývalého šéfa Rosse Brawna vyloučil: "Jedná se o uzavřené kapitoly." Potvrdil alespoň avizovaný příchod jednoho z klíčových inženýrů týmu Lewise Hamiltona - Jocka Cleara z Mercedesu.
Maurizio Arrivabene v roce 2012 s tehdejším prezidentem Ferrari, Lucou di Montezemolem(foto: Scuderia Ferrari)
S ohledem na poslední čísla týkající se nového šasi není prý moc důvodů ke spokojenosti. "V návrhu auta pro rok 2015 jsme pozadu," řekl nový šéf týmu, Maurizio Arrivabene. Ovšem povinné nárazové crash testy FIA už nové auto splnilo. Zpoždění ale není jen v oblasti vývoje auta, jak prozradil prezident Sergio: "Do nové sezony startujeme se zpožděním, protože jsme náš vývojový plán nově přizpůsobili. To nám dává větší příležitosti přeměnit všechny naše nápady."
Pro nového šéfa týmu, Arrivabeneho, by tak v nové sezoně bylo "úspěchem, kdybychom vyhráli dva závody". To prezident Marchionne myslí už o krok dále a mluví o "sedmém nebi, kdybychom vyhráli čtyři závody". O titulu prý v první sezoně po tak velkých změnách nemůže být řeč. Nakonec letošní dominance Mercedesu byla prý také výsledkem několikaleté práce.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.