Po návratu do Ferrari se od jejich posledního mistra světa z roku 2007, Kimiho Räikkönena, čekalo více. Rozdíl mezi ním a Fernandem Alonsem byl největší mezi týmovými kolegy v poli. Proč tomu tak bylo?
Pokud se podíváme na statistiky, byla letošní sezóna vůbec tou nejhorší v Räikkönenově kariéře. V podstatě si ani ve své nováčkovské sezóně u Sauberu nevedl hůř. Tehdy sice také nedojel na pódiu (což se od té doby až do letošního roku nikdy nestalo), ale pokud bychom použili stejný bodovací systém, jako je nyní, získal by o 11 bodů více.
Nehledě na to, že propadl proti svému týmovému kolegovi. Fernando Alonso se kvalifikoval lépe a získal celkem o 106 bodů, což bylo letos největším rozdílem mezi týmovými kolegy vůbec. To rozhodně nebylo to, co se od něj po pěkných výkonech v Lotusu po návratu z rally očekávalo.
Ale proč vlastně letos takto pohořel? Je jasné, že F14 T nebylo auto, na které by mohlo být Ferrari pyšné a jeho konkurenceschopnost byla omezená. Nicméně Alonso i tak dokázal zajet i solidní výsledky, ke kterým se Fin ani nepřiblížil.
Räikkönen přiznal, že se celou sezónu trápil s ovládáním vozu a stěžoval si na jeho přední část. Jeho jízdní styl je totiž citlivý na nedotáčivost. Nemá rád, když auto nezatáčí podle jeho představ a tento jízdní styl má již od dob závodění na motokárách.
"Nikdy jsem neměl rád, když při zatáčení přední část nekouše. Můj styl je takový, že se snažím udržet rychlost až do středu zatáčky. Tak jsem zvyklý to dělat. Samozřejmě se to liší auto od auta, ale myslím, že je to nejrychlejší cesta - když auto funguje tak, jak chcete vy," uvedl pro Autosport Räikkönen.
A přesně to mu prý letos chybělo. "Když nemůžete nasměrovat auto tam, kam chcete, a brzdit, kde chcete, kvůli probrzdění a klouzání se předek chová nevyzpytatelně a vy trošku ztratíte v jedné zatáčce a rychlost vám pak chybí na další rovince.
Vypadá to jako nic, ale na jedno kolo se to pak stává citelnou ztrátou. Já se tím trápil po většinu sezóny, bylo to náročné a rozdíly jsou pak velké. Zadní část auta jsme rozhodně vylepšili, pro mě je problém přední a omezuje mě to. V rychlých i pomalých zatáčkách, je to stejné všude," vysvětluje pětatřicetiletý rodák z Espoo.
A svůj styl měnit nehodlá. "Závodím už dlouho a nikdy jsem svůj styl neměnil a ani ho měnit nebudu, nebylo by to správné řešení problému," domnívá se.
Napraví příští rok Räikkönen svoji reputaci? (foto: Scuderia Ferrari)
Letos byla auta F1 odlišná od let minulých - méně přítlaku, tvrdší pneumatiky, nový brzdový systém a především nové motory. A podle Jamese Allisona, technického ředitele Ferrari, tyto novinky Räikkönenovi příliš nevyhovují.
"Kimiho styl je poněkud těžký na přední pneumatiky a jemný na zadní část vozu. A vzhledem k tomu, jaká jsou auta obecně, zadní část je limitovaná a to býval Kimiho trumf v rukávu. Nicméně aby mohl plně využít svoji výhodu, musí mít kombinaci auta a pneumatik takovou, aby se mohl celkem tvrdě opřít o přední nápravu," vysvětluje Allison.
"Fernando a Kimi jsou oba mistři světa a jsou oba nesmírně rychlí piloti. Pokud dáte Kimimu auto, s nímž může pracovat, pak se mezi ně těžko vleze cigaretový papír. Fernando cítil, že je omezován kvůli zadní části vozu, Kimi kvůli přední. Fernando totiž více než při nájezdu do zatáčky, pracuje s výjezdem ze zatáček," uvedl.
Dodal také, že Finovi to neusnadnil ani samotný vůz F14 T, který od počátku nebyl lehce ovladatelný. "Hodně jsme vůz vylepšili, ale stále nám chybí přítlak a výkon proti konkurenci. Má také určité vlastnosti ovladatelnosti, které jsou nepředvídatelné. Kimi závodí celý život a mohl využít svůj um při vjezdech do zatáček s tím, že je jemný za zadní část auta při výjezdu. To je výhodou a naším cílem je dodat Kimimu vůz, který mu umožní využít tento talent."
Podle odcházejícího šéfinženýra Pata Frye musí zapracovat na kompromisu. "Je pro něj výzvou, aby přední pneumatiky správně fungovaly. Je to neustálý boj, abychom to pochopili. Stále řídí stejně, abychom z něj dostali to nejlepší, musíme mu dát lepší auto," nechal se slyšet.
Vzpomíná si například na doby spolupráce v McLarenu, kdy během roku vyzkoušeli sedm různých nastavení zavěšení předního kola. Dobrou zprávou by v tomto případě mohl být i příchod Sebastiana Vettela, který má podobný styl jako Fin.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.