Daniel Ricciardo letos postoupil k Red Bullu, kde mnozí očekávali, že od čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela dostane výprask. Místo něj ale přišlo překvapení: Daniel se stal novou jedničkou a jako jediný ze všech dokázal porazit piloty Mercedesu. Co stálo za jeho úspěchem?
"Nikdo z nás před rokem nečekal, že se Daniel tak rychle zabydlí mezi světovou špičkou. Myslím, že překvapil většinu z nich," chválí Horner svého pilota, kterého si před sezónou 2014 vytáhli z Toro Rosso.
Letošní výborné výsledky překvapily i samotného Ricciarda: "Před rokem byl dojezd na pódiu tak vzdálený. Dnes mi to připadá jako rutina. Předčil jsem svá vlastní očekávání." V šampionátu skončil třetí, po jezdcích z Mercedesu byl tedy nejlepší ze zbytku světa.
Osmkrát skončil na pódiu, třikrát vyhrál a celkově nasbíral 238 bodů - o 71 více než jeho zkušenější kolega, čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel. A to ze statistik vynecháváme Velkou cenu Austrálie, po které byl po chybě týmu diskvalifikován ze druhého místa.
"Třetí příčku si zasloužil. Nedostával žádné dárky, všechno si vypracoval sám. A je jediným pilotem v poli, který může říci: 'Porazil jsem Mercedes,'" libuje si šéf závodního týmu Red Bullu.
U Red Bullu neměl mít na růžích ustláno, na problémy byl ale zvyklýAustralského pilota přitom před sezónou odborný poradce Red Bullu Helmut Marko varoval, že nebudou žádné dlouhé sžívání se s týmem po boku Vettela tolerovat: "Líbánky nebudou trvat příliš dlouho."
Daniel Ricciardo vítězí ve Velké ceně Belgie (foto: Red Bull Racing)
Red Bull přitom najednou nebyl vítězným vozem, Renault totiž neodvedl nejlepší práci na své nové pohonné jednotce a během předsezónních testů spíše stáli. První vzdálenost závodu ujeli až v Melbourne, pro piloty to bylo náročné.
Ricciardo byl u Toro Rosso ale zvyklý na to, že musí vytěžit z problémů co nejvíce. Marko uvádí: "Pro Daniela byl Red Bull špičkové auto. Zřejmě každý den děkuje Bohu za to, že může jezdit s takovým autem. Vettel ho zřejmě často proklínal, protože byl zvyklý na něco lepšího."
Překvapil svou rychlostí i předjížděcími manévryJedna věc se mladému Australanovi upřít nedá - dokázal zajíždět velmi rychlá kola v kvalifikaci i v závodě, a přitom dobře pečovat o pneumatiky. Nedělal chyby, jezdil konstantně. A šéfové Red Bullu se shodují ještě na jedné věci: "Nikdo v poli nepředjížděl tak dobře, jako Daniel."
Jeho úspěšným trikem bylo zaútočit z krytu. Využíval aerodynamického stínu, z něhož vyjížděl tak pozdě, že to soupeř před ním už nečekal. A když už věděl, že mu to nevyjde, dokázal se při manévru stáhnout, aniž by došlo ke kontaktu - jako například v Abú Zabí při souboji s Jeanem-Ericem Vergnem.
Lépe než Vettel si také zvykl na nová auta poháněná V6 turbomotory. Pomohla mu v tom i jeho bezstarostnost a nekonfliktní povaha. K nové technice se od počátku stavěl pozitivně, zatímco jeho týmový kolega nedokázal zakrýt svou nelibost vůči nové "ekonomické" formuli.
V paddocku věčně vysmátý od ucha k uchu (foto: Red Bull Racing)
Potíže týmového kolegy VettelaVettelovy problémy se týkaly nových vozů a vysoce komplexních pohonných jednotek s pokročilým ERS či elektronickým brzdným systémem brake by wire. Pilot se tentokrát musel přizpůsobit autu, nikoliv naopak, protože počítač ovlivňuje distribuce brzdné síly při rekuperaci kinetické energie.
Obzvlášť při zatáčení, kde v minulosti získával na Marka Webbera, se stal obětí nové technologie. Vyvážení brzd záviselo na stavu nabití baterií, které byly podřízené celkové strategii managementu energie. V kvalifikaci byla konstantní, během závodu se distribuce energie a rozložení brzdného účinku neustále měnilo.
Také dávkování meziplynu při podřazování nebylo u Renaultu vždy přesné. To vedlo k tvrdým změnám rychlostních stupňů a nestabilitě zadní části - a opět v té kritické fázi zatáčky, která je pro Vettela tak důležitá.
Nová auta vyhovovala Ricciardovu styluTen, kdo se tyto potíže snažil vyřešit agresivnější jízdou, byl trestán. Auto se začalo smýkat a pneumatiky se rychleji opotřebovávaly, což se Sebastianovi ve srovnání s novým týmovým kolegou často stávalo. Ricciardo připouští, že často musel v závodě zkrátka "zpomalit, protože nakonec jste tak byli rychlejší."
Tradiční obrázek sezóny 2014: Ricciardo před Vettelem (foto: Red Bull Racing)
Pro Vettela byl nový styl jízdy krokem vzad, Ricciardovi naopak vyhovoval, protože byl na něj v minulosti s méně stabilními vozy HRT a Toro Rosso zvyklý. Sebastian musel své instinkty znovu "zkalibrovat."
Ricciardův styl jízdy byl blíže tomu, který vyžadovala nová auta. "Neměl jsem s přizpůsobením se žádné problémy. Pro mě byl Red Bull mnohem lepší, než to, co jsem do té doby poznal. Možná to je i tím, že jsem jezdil vpředu a mé sebevědomí s každým dobrým výsledkem stoupalo."
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.