Po zasedání Světové rady motorsportu byl zveřejněn kalendář závodů pro rok 2015, který překvapivě obsahuje 21 podniků. Je návrat Velké ceny Koreje pouze fingovaný, aby týmům pomohl s přísnými pravidly pro pohonné jednotky?
Velká cena Koreje sice na soupisce figuruje, stále je však u ní poznámka, že má být teprve potvrzena. Letos se v Jeongamu nezávodilo, protože Ecclestone požadoval příliš mnoho peněz a vláda již nechtěla financovat ztrátový podnik daleko od Soulu. Zařazení zpět do kalendáře překvapilo i tamější pořadatele.
Tento podnik je navíc plánován na podivný termín - týden před Velkou cenou Španělska v Evropě, což by pro týmy, které jsou proti rozšiřování kalendáře nad 20 závodů, bylo logisticky velmi náročné.
Ihned to pochopitelně vyvolalo skeptické reakce a lidé z týmu poukazovali na pravidla motory jako na skutečný důvod "návratu," který by od Bernieho Ecclestona vyžadoval řešení smluvních problémů s týmy.
Článek 28.4 sportovních pravidel totiž říká, že "žádný pilot nesmí během sezóny využít více než čtyři pohonné jednotky," tj. o jednu méně než letos, s tím, že "toto číslo bude zvýšeno na pět, pokud počet podniků v šampionátu dle původního plánu překročí 20."
Korea se v původním plánu včera objevila, čímž by se tato podmínka pravidel splnila a každý pilot by mohl i v příští sezóně využít 5 pohonných jednotek. Zatímco změny regulí by v tuto pozdní dobu vyžadovaly jednomyslný souhlas všech (a týmy se nedokážou shodnout již na ničem), kalendář se dá upravit jednoduše.
Souhlasil by na poslední chvíli Mercedes s požadavkem Ferrari a Renaultu na ponechání současného limitu pěti motorů na jezdce? (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle nejmenovaného člena týmu to je celé o motorech: kalendář nazval "elegantním způsobem, jak se vyhnout vyjednávání." Původní pravidla pro rok 2015 zpřísňující využívání hybridních pohonných jednotek byla představena již před rokem, jejich výrobce se však s jejich spolehlivostí hodně trápili.
V pozadí Renault a Ferrari velmi usilují o stažení náskoku Mercedesu, proto chtěli, aby se počet pohonných jednotek přidělovaných pilotům nesnižoval - ostatně tuto záležitost také přednesli minulý týden při zasedání strategické skupiny. Pokud by se Hondě při jejím návratu příliš nedařilo, od vedení F1 by se očekávala určitá podpora, aby to neodradilo od vstupu případné další automobilky.
Na závěr pouze dodám, že loňský návrh obsahoval dokonce 22 závodů pro letošní sezónu: Korea, New Jersey a Mexiku z něj nakonec v prosinci vypadli. Tehda obsahoval dokonce pasáž 3 závodů během 3 týdnů (Monako - Jen Jersey - Kanada).
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.