ABÚ ZABÍ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Co nám o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na nejrychlejší časy v jednotlivých sektorech a maximální rychlosti kterých piloti dosáhli v průběhu kvalifikace na Velkou cenu Abú Zabí?
V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.
Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek s druhou DRS zónou, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.
Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.
Nejvyšší rychlost (tzv. speed trap) se měří 150 metrů před zatáčkou č. 8. Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.
Mapa okruhu Jas Marina v Abú Zabí (zdroj: FIA)
Rosberg si vyjel 11. pole position letošní sezóny a potvrdil svou pozice krále kvalifikací. Zde si dovolím jednu statistickou zajímavost: z pěti závodů v Abú Zabí vyhrál závod pilot startující z první pozice pouze jednou (Vettel v roce 2010), zatímco pilot startující z druhé pozice zde vyhrál třikrát.
Němec v Q3 předvedl fantastické kolo, na které Hamilton nenašel odpověď, ztráta 0,386 s byla překvapivě velká po předchozím průběhu víkendu. Piloti Mercedesu letos podvanácté obsadili první řadu, čímž vyrovnali historický rekord F1.
Ani jednomu jezdci se dnes v Q3 nepodařilo poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, Hamilton by si v tom případě pomohl pouze o 0,133 s - stále by tedy ztrácel přes čtvrt sekundy. Pokud ale oběma zítra vydrží technika, pak nebude mít problém se získáním titulu.
Mercedes měl v kvalifikaci skoro půl sekundy k dobru, v závodě navíc jejich relativní tempo bývá lepší. Williamsy jim sice na super-měkkých pneumatikách byly blízko zejména v prvním sektoru, kde byl Bottas dokonce absolutně nejrychlejší, v tom posledním technickém ale ztrácejí hodně - přes 4 desetiny sekundy. Fin byl také jediný, kdo absolvoval Q1 pouze na měkkých pneumatikách.
Nejrychlejší sektory kvalifikace a jejich teoretické součty
Překvapivě velký rozdíl jsme dnes mohli pozorovat také mezi týmovými kolegy Red Bullu. Ricciardo s vozem RB10 exceloval zejména v posledním sektoru, kde na Hamiltona ztratil jen 5 setin a čtyřnásobného šampiona Vettela předčil o 0,6 sekundy.
Přítlak tedy Red Bullu moc nechybí: co však získával ke konci kola, to ztrácel uprostřed na dvou dlouhých rovinkách. Pro kvalifikaci to nebyl špatný kompromis, v závodě by mohla rychlost na rovinkách scházet při předjíždění soupeřů.
Nejvyšší rychlost na rovinkách dosahovaly opět Williamsy - Bottasovi komisaři naměřili dokonce 341,8 km/h. Třetí Button byl už téměř o 6 km/h pomalejší. Pořadí vozů s motory Mercedes na čele trochu promíchaly vozy Toro Rosso s Renaulty - Kvjat byl na rovince čtvrtý nejrychlejší (335 km/h), Vergne osmý (331,7 km/h).
Nejhorší z Mercedesů byl Hülkenberg na 15. příčce, Němec však sázel na trochu vyšší přítlak než Pérez, navíc rozdíly mezi 5. až 18. příčkou byly menší než 5 km/h.
Na rovinkách byly rychlé i Caterhamy - Stevens s 329,7 km/h dokonce dvanáctý - vozy CT05 však mají obrovský deficit v oblasti aerodynamického přítlaku - Kobajaši na nejpomalejšího soupeře (dnes Maldonado) ztrácel skoro 1,7 sekundy, Stevens na Rosberga 4,6 s.
Maximální rychlosti dosahované na pomezí sektoru a na speed trapu (v km/hod)
Pneumatiky a strategieSuper-měkké pneumatiky byly dnes v Abú Zabí o sekundu na kolo rychlejší než měkké, rozdíl se s pogumováním dráhy tedy o něco zmenšil (včera kolem 1,2 s). V důsledku poklesu teplot dráhy se měnilo vyvážení a někteří pilot měli v Q3 najednou potíže - týkalo se to Alonsa, Buttona i Räikkönena, kteří se nedokázali v poslední části zlepšit.
Zítra to v závodě vypsaném na 55 kol vypadá spíše na dvě zastávky, byť někteří možná sáhnou i po třech. První varianta však vychází rychleji: vystartovat na super-měkkých a přezout na měkké v 8. a v 31. kole.
Ideální třízastávková strategie vypadá takto: po startu na super-měkké směsi přezout na tu tvrdší v 7., 23. a v 39. kole. Je však o 2 sekundy pomalejší a navíc hrozí riziko zaseknutí se za pomalejším vozem. Safety car nehraje příliš vysokou roli při rozhodování vzhledem k nízké historické pravděpodobnosti jeho výjezdu (40 %).
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.