ABÚ ZABÍ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Co nám o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na nejrychlejší časy v jednotlivých sektorech a maximální rychlosti kterých piloti dosáhli v průběhu kvalifikace na Velkou cenu Abú Zabí?
V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.
Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek s druhou DRS zónou, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.
Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.
Nejvyšší rychlost (tzv. speed trap) se měří 150 metrů před zatáčkou č. 8. Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.
Mapa okruhu Jas Marina v Abú Zabí (zdroj: FIA)
Rosberg si vyjel 11. pole position letošní sezóny a potvrdil svou pozice krále kvalifikací. Zde si dovolím jednu statistickou zajímavost: z pěti závodů v Abú Zabí vyhrál závod pilot startující z první pozice pouze jednou (Vettel v roce 2010), zatímco pilot startující z druhé pozice zde vyhrál třikrát.
Němec v Q3 předvedl fantastické kolo, na které Hamilton nenašel odpověď, ztráta 0,386 s byla překvapivě velká po předchozím průběhu víkendu. Piloti Mercedesu letos podvanácté obsadili první řadu, čímž vyrovnali historický rekord F1.
Ani jednomu jezdci se dnes v Q3 nepodařilo poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, Hamilton by si v tom případě pomohl pouze o 0,133 s - stále by tedy ztrácel přes čtvrt sekundy. Pokud ale oběma zítra vydrží technika, pak nebude mít problém se získáním titulu.
Mercedes měl v kvalifikaci skoro půl sekundy k dobru, v závodě navíc jejich relativní tempo bývá lepší. Williamsy jim sice na super-měkkých pneumatikách byly blízko zejména v prvním sektoru, kde byl Bottas dokonce absolutně nejrychlejší, v tom posledním technickém ale ztrácejí hodně - přes 4 desetiny sekundy. Fin byl také jediný, kdo absolvoval Q1 pouze na měkkých pneumatikách.
Nejrychlejší sektory kvalifikace a jejich teoretické součty
Překvapivě velký rozdíl jsme dnes mohli pozorovat také mezi týmovými kolegy Red Bullu. Ricciardo s vozem RB10 exceloval zejména v posledním sektoru, kde na Hamiltona ztratil jen 5 setin a čtyřnásobného šampiona Vettela předčil o 0,6 sekundy.
Přítlak tedy Red Bullu moc nechybí: co však získával ke konci kola, to ztrácel uprostřed na dvou dlouhých rovinkách. Pro kvalifikaci to nebyl špatný kompromis, v závodě by mohla rychlost na rovinkách scházet při předjíždění soupeřů.
Nejvyšší rychlost na rovinkách dosahovaly opět Williamsy - Bottasovi komisaři naměřili dokonce 341,8 km/h. Třetí Button byl už téměř o 6 km/h pomalejší. Pořadí vozů s motory Mercedes na čele trochu promíchaly vozy Toro Rosso s Renaulty - Kvjat byl na rovince čtvrtý nejrychlejší (335 km/h), Vergne osmý (331,7 km/h).
Nejhorší z Mercedesů byl Hülkenberg na 15. příčce, Němec však sázel na trochu vyšší přítlak než Pérez, navíc rozdíly mezi 5. až 18. příčkou byly menší než 5 km/h.
Na rovinkách byly rychlé i Caterhamy - Stevens s 329,7 km/h dokonce dvanáctý - vozy CT05 však mají obrovský deficit v oblasti aerodynamického přítlaku - Kobajaši na nejpomalejšího soupeře (dnes Maldonado) ztrácel skoro 1,7 sekundy, Stevens na Rosberga 4,6 s.
Maximální rychlosti dosahované na pomezí sektoru a na speed trapu (v km/hod)
Pneumatiky a strategieSuper-měkké pneumatiky byly dnes v Abú Zabí o sekundu na kolo rychlejší než měkké, rozdíl se s pogumováním dráhy tedy o něco zmenšil (včera kolem 1,2 s). V důsledku poklesu teplot dráhy se měnilo vyvážení a někteří pilot měli v Q3 najednou potíže - týkalo se to Alonsa, Buttona i Räikkönena, kteří se nedokázali v poslední části zlepšit.
Zítra to v závodě vypsaném na 55 kol vypadá spíše na dvě zastávky, byť někteří možná sáhnou i po třech. První varianta však vychází rychleji: vystartovat na super-měkkých a přezout na měkké v 8. a v 31. kole.
Ideální třízastávková strategie vypadá takto: po startu na super-měkké směsi přezout na tu tvrdší v 7., 23. a v 39. kole. Je však o 2 sekundy pomalejší a navíc hrozí riziko zaseknutí se za pomalejším vozem. Safety car nehraje příliš vysokou roli při rozhodování vzhledem k nízké historické pravděpodobnosti jeho výjezdu (40 %).
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.