ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton dokázal svého týmového kolegu Nica Rosberga porazit v Abú Zabí i odpoledne, byť jen o 83 tisícin sekundy. Třetí skončil Kevin Magnussen s McLarenem, kvůli technickým problémům zůstal bez času pouze Fernando Alonso.
Druhý trénink začal na okruhu Jas Marina za umělého osvětlení za podobných podmínek, jaké budou panovat v kvalifikaci a v nedělním závodě, týmy proto teprve nyní získají relevantní data o chování pneumatik. Za volant konečně usedl také Adrian Sutil a Romain Grosjean, kteří své vozy v předchozí části propůjčili rezervním pilotům.
Grosjean nasadil 6. motor s vnitřním spalováním, 6. turbo a 6. motorgenerátor MGU-H, proto bude na startovním roštu odsunut o 20 pozic. Protože všechna trestná místa ale nevyčerpá, komisaři mu v závodě udělí dodatečný trest dle jeho kvalifikační pozice (pěti či desetisekundovou penalizaci, trestný průjezd boxy či 10 sekund stop & go).
Na dráze se jako první ukázal Sutil následovaný Stevensem, piloti se hned vrhli na měřená kola: Vergne 1:45,697; Magnussen 1:45,720; Sutil 1:47,412; Grosjean 1:52,203 a Stevens 1:52,348 min.
V garáži stále zůstával Button a Bottas. McLaren u Jensona v prvním tréninku objevil problém se zavěšením a tvrdě pracoval na tom, aby jej dostal co nejdříve na dráhu. Do garáže se zklamaně vrací Sutil, jemuž selhal brzdový kotouč.
Druhý trénink začínal se západem slunce (foto: Williams F1 Team)
Na první pozici se po 10 min dostal Magnussen (1:44,895) před Kvjata (1:44,949), piloti Mercedesu se na svá letmá kola ale teprve chystali. V prvních pokusech byl lepší Rosberg (1:43,024) než Hamilton (1:43,677).
Po 17 min zastavil v zatáčce č. 19 Alonso s kouřícím Ferrari F14 T, v místě vlály žluté vlajky. Hamilton měl zrovna rozjeté dobré kolo s dvěma nejrychlejšími sektory, v závěru ale musel kvůli incidentu zpomalit.
Inženýr Stella se Alonsa ptá: "Co se stalo, Fernando?" "Auto zastavilo," odpovídá räikkönenovsky stručně pilot. "OK," končí rychlou výměnu inženýr Ferrari, který zřejmě se Španělem a dalšími lidmi přejde příští rok k McLarenu. Vypadá to na problém s elektroinstalací, který vedl k selhání převodovky. Páteční jízdy tím pro Alonsa končí.
Do hry se po 25 min zapojil konečně i Bottas a jde rovnou na třetí pozici za Stříbrné šípy (1:44,366). Rosbergovi se daří posunout laťku výše - 1:42,972. Po půlhodině nazouvají piloti super-měkkou směs, jako první Maldonado (1:44,005) a Gutiérrez (1:44,316)
Důležité ji bude zahřát hned pro první ostré kolo. "Bottasův pokus nebyl moc špatný. Řekl, že se ve druhém kole zlepšil. Myslím si, že pneumatiky jsou stále dobré pro první kolo. Když z nich dostanete první kolo, pak bude tím, které se bude počítat," domnívá se technický ředitel Williamsu Pat Symonds.
Jenson Button se do druhého tréninku zapojil kvůli výměně zavěšenís půlhodinovým zpožděním (foto: McLaren)
Poprvé si ji po 35 min zkoušejí také Ricciardo (1:43,422) a Vettel (1:42,959), jenž se vyšvihává do čela. Na dráhu se konečně dostává i Button, který si toho zatím dnes moc neužil. Vettel si v polovině tréninku stěžuje: "Z nějakého důvodu nemám na zádi absolutně žádnou přilnavost. Možná mám pomalý defekt na levého zadního kola." Red Bull jej ale ujišťuje, že data nevypovídají o žádném problému.
Šéf Red Bull Christian Horner po hrozbách s návratem k V8 motorům v Brazílii dnes přišel s dalším nápadem: "Kdybychom zůstali u V6 motorů, mohli bychom jít do dvojitého turba, které by vyřešilo problémy se hlučností. Možná do standardního KERSu a některých standardních komponent - pak bychom měli motor, který by byl pro všechny týmy dostupnější. To je náš nápad, ale jsem si jistý tím, že jeden s našich soupeřů souhlasit nebude."
Krátce na to jej překonává Magnussen (1:42,895), Rosberg (1:42,303 a 1:42,196) i Hamilton (1:42,159 s 1:42,113), všichni na super-měkkých pneumatikách. V poslední půlhodině piloti přecházeli na delší jízdy s větším množstvím paliva, časy se proto už nelepšily.
Super-měkká směs je sice mnohem rychlejší - kolem 1,2 s na kolo, trpí však vysokou degradací, Pérez i Vergne se po několika kolech vrátili do boxů pro měkké pneumatiky. Pravá zadní pneumatika bude během závodu limitujícím faktorem. Vettelovi ustřelila záď v první zatáčce, ale dokázal svůj Red Bull bleskově zkrotit, Button si pro změnu stěžuje na potíže s brzdami.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
15 min před koncem se při delších jízdách zasekl Vettel za Pérezem: "Nemůžu použít DRS a nikdy jej nepředjedu." "OK, stáhni se," radí mu z boxoví zídky Red Bullu.
Na konci se za hsutého provozu (venku byli všichni kromě Alonsa) pořadí nezměnilo, piloti si opět vyzkoušeli virtuální safety car v úseku dráhy mezi panely 12 - 14. Ve druhém tréninku vypadaly lépe McLareny i Williamsy, zdatným soupeřem jim bude Red Bull, kterému trať sedí - zejména jeji poslední sektor. Ztráta na dominantní Mercedesy byla na super-měkkých pneumatikách nižší.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.