ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton dokázal svého týmového kolegu Nica Rosberga porazit v Abú Zabí i odpoledne, byť jen o 83 tisícin sekundy. Třetí skončil Kevin Magnussen s McLarenem, kvůli technickým problémům zůstal bez času pouze Fernando Alonso.
Druhý trénink začal na okruhu Jas Marina za umělého osvětlení za podobných podmínek, jaké budou panovat v kvalifikaci a v nedělním závodě, týmy proto teprve nyní získají relevantní data o chování pneumatik. Za volant konečně usedl také Adrian Sutil a Romain Grosjean, kteří své vozy v předchozí části propůjčili rezervním pilotům.
Grosjean nasadil 6. motor s vnitřním spalováním, 6. turbo a 6. motorgenerátor MGU-H, proto bude na startovním roštu odsunut o 20 pozic. Protože všechna trestná místa ale nevyčerpá, komisaři mu v závodě udělí dodatečný trest dle jeho kvalifikační pozice (pěti či desetisekundovou penalizaci, trestný průjezd boxy či 10 sekund stop & go).
Na dráze se jako první ukázal Sutil následovaný Stevensem, piloti se hned vrhli na měřená kola: Vergne 1:45,697; Magnussen 1:45,720; Sutil 1:47,412; Grosjean 1:52,203 a Stevens 1:52,348 min.
V garáži stále zůstával Button a Bottas. McLaren u Jensona v prvním tréninku objevil problém se zavěšením a tvrdě pracoval na tom, aby jej dostal co nejdříve na dráhu. Do garáže se zklamaně vrací Sutil, jemuž selhal brzdový kotouč.
Druhý trénink začínal se západem slunce (foto: Williams F1 Team)
Na první pozici se po 10 min dostal Magnussen (1:44,895) před Kvjata (1:44,949), piloti Mercedesu se na svá letmá kola ale teprve chystali. V prvních pokusech byl lepší Rosberg (1:43,024) než Hamilton (1:43,677).
Po 17 min zastavil v zatáčce č. 19 Alonso s kouřícím Ferrari F14 T, v místě vlály žluté vlajky. Hamilton měl zrovna rozjeté dobré kolo s dvěma nejrychlejšími sektory, v závěru ale musel kvůli incidentu zpomalit.
Inženýr Stella se Alonsa ptá: "Co se stalo, Fernando?" "Auto zastavilo," odpovídá räikkönenovsky stručně pilot. "OK," končí rychlou výměnu inženýr Ferrari, který zřejmě se Španělem a dalšími lidmi přejde příští rok k McLarenu. Vypadá to na problém s elektroinstalací, který vedl k selhání převodovky. Páteční jízdy tím pro Alonsa končí.
Do hry se po 25 min zapojil konečně i Bottas a jde rovnou na třetí pozici za Stříbrné šípy (1:44,366). Rosbergovi se daří posunout laťku výše - 1:42,972. Po půlhodině nazouvají piloti super-měkkou směs, jako první Maldonado (1:44,005) a Gutiérrez (1:44,316)
Důležité ji bude zahřát hned pro první ostré kolo. "Bottasův pokus nebyl moc špatný. Řekl, že se ve druhém kole zlepšil. Myslím si, že pneumatiky jsou stále dobré pro první kolo. Když z nich dostanete první kolo, pak bude tím, které se bude počítat," domnívá se technický ředitel Williamsu Pat Symonds.
Jenson Button se do druhého tréninku zapojil kvůli výměně zavěšenís půlhodinovým zpožděním (foto: McLaren)
Poprvé si ji po 35 min zkoušejí také Ricciardo (1:43,422) a Vettel (1:42,959), jenž se vyšvihává do čela. Na dráhu se konečně dostává i Button, který si toho zatím dnes moc neužil. Vettel si v polovině tréninku stěžuje: "Z nějakého důvodu nemám na zádi absolutně žádnou přilnavost. Možná mám pomalý defekt na levého zadního kola." Red Bull jej ale ujišťuje, že data nevypovídají o žádném problému.
Šéf Red Bull Christian Horner po hrozbách s návratem k V8 motorům v Brazílii dnes přišel s dalším nápadem: "Kdybychom zůstali u V6 motorů, mohli bychom jít do dvojitého turba, které by vyřešilo problémy se hlučností. Možná do standardního KERSu a některých standardních komponent - pak bychom měli motor, který by byl pro všechny týmy dostupnější. To je náš nápad, ale jsem si jistý tím, že jeden s našich soupeřů souhlasit nebude."
Krátce na to jej překonává Magnussen (1:42,895), Rosberg (1:42,303 a 1:42,196) i Hamilton (1:42,159 s 1:42,113), všichni na super-měkkých pneumatikách. V poslední půlhodině piloti přecházeli na delší jízdy s větším množstvím paliva, časy se proto už nelepšily.
Super-měkká směs je sice mnohem rychlejší - kolem 1,2 s na kolo, trpí však vysokou degradací, Pérez i Vergne se po několika kolech vrátili do boxů pro měkké pneumatiky. Pravá zadní pneumatika bude během závodu limitujícím faktorem. Vettelovi ustřelila záď v první zatáčce, ale dokázal svůj Red Bull bleskově zkrotit, Button si pro změnu stěžuje na potíže s brzdami.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
15 min před koncem se při delších jízdách zasekl Vettel za Pérezem: "Nemůžu použít DRS a nikdy jej nepředjedu." "OK, stáhni se," radí mu z boxoví zídky Red Bullu.
Na konci se za hsutého provozu (venku byli všichni kromě Alonsa) pořadí nezměnilo, piloti si opět vyzkoušeli virtuální safety car v úseku dráhy mezi panely 12 - 14. Ve druhém tréninku vypadaly lépe McLareny i Williamsy, zdatným soupeřem jim bude Red Bull, kterému trať sedí - zejména jeji poslední sektor. Ztráta na dominantní Mercedesy byla na super-měkkých pneumatikách nižší.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.