ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton je v Abú Zabí ve formě, což doložil v úvodním tréninku nejrychlejším časem. Svého týmového kolegu Nica Rosberga usilující o titul překonal o 13 setin. Technické problémy sužovaly McLaren, Caterham a Williams.
V prvním tréninku debutovala hned trojice pilotů: Will Stevens s Caterhamem (Marcus Ericsson před 2 týdny zpřetrhal veškeré vazby na britský tým, příští rok totiž bude závodit za Sauber), , jenž za tuto možnost zaplatil půl milionů liber, Adderly Fong se Sauberem a šampion F3 Esteban Ocon s Lotusem - odpočívali Adrian Sutil a Romain Grosjean.
Na dráhu jako první vyjíždí Pérez, jenž stále čeká na své potvrzení u Force Indie, následovaný vláčkem ostatních pilotů, 5 min zpoždění měly pouze Red Bully. První a třetí trénink se v Abú Zabí konají za nereprezentativních podmínek, protože kvalifikace a závod se jedou za soumraku při západu slunce, kdy teploty dráhy znatelně klesají.
McLaren přivezl velký balík vylepšení včetně nového nosu, deflektorů a předního křídla, které zkoušel na Magnussenově voze. Proč ne na Buttonově? Podle týmu totiž byl Jenson tím posledním, kdo měl na svém voze novinky (v Suzuce), nyní je proto údajně řada na Kevinovi.
Je na něm patrný velký vliv nového šéfa aerodynamiky Petera Prodromoua. Není proto náhoda, že připomíná křídlo Red Bullu. Inženýři po vyhodnocení dat rozhodnou, jestli jej použijí i ve zbytku závodního víkendu. K instalačnímu kolu McLaren vyráží se soustavou Pitotových trubic - stejně jako minule v Austinu věnuje pozornost proudění vzduchu a úplavu za předními koly.
Závodní ředitel Eric Boullier přiznal, že měl Prodromou hned od "vstoupení do dveří" vliv na vývoj McLarenu a že do něj "výrazně promlouvá." Tým nasazuje ke konci sezóny mnoho vylepšení, všechna mají být přenositelná i na příští monopost MP4-30.
Přední část Magnussenova McLarenu před výjezdem k instalačnímu kolu (foto: McLaren)
Několik novinek včetně nových bočnic zadního křídla a podlahy přivezla také Force India, na své voze je má ale pouze Hülkenberg. Caterham je rád, že dal dohromady dvě auta, Stevens ale při instalačním kole přetočil motor a mechanici musí řešit technický problém.
Po čtvrt hodině piloti zaznamenávají první časy: Maldonado 1:48,739, Kvjat 1:48,626, Bottas 1:46,601, Rosberg 1:46,028 a Hamilton 1:53,375. Button si stěžuje na velmi nízkou přilnavost a Kobajašimu vypadává telemetrie. Bottas přijíždí do boxů, jeho vozu chybí kus krytu motoru z pravé strany.
Po 25 min se na čele dle očekávání usazuje duo Mercedesu - Rosberg (1:44,860) před Hamiltonem (1:45,141). Lewisovi včera na tiskové konferenci moc nevoněly psychologické hrátky jeho týmového kolegy, který jej vyzval k čistému souboji. Nico se jej snaží dostat pod tlak, nemá moc co ztratit.
Po půl hodině piloti vracejí první sadu měkkých pneumatik, všichni proto míří do boxů. Zbylou hodinu odkrouží na čerstvé sadě. Super-měkké pneumatiky budou mít k dispozici až odpoledne. Na 15 min se rozhostilo ticho.
Bodywork problems at @WilliamsRacing, as a panel falls off Bottas's car and works loose on Massa's #AbuDhabiGP #F1 pic.twitter.com/oau5wmf6gc
— Formula1.com (@F1) November 21, 2014
To jako první přerušil Vettel, který se příští rok chystá závodit za Ferrari. "O Ferrari se říká hodně špatných věcí, které podle mě nejsou pravdivé. Myslím si, že jsou skvělým týmem. Ale určitě se nenacházejí tam, kde by chtěli být. Chceme vyhrávat a chceme vyhrávat společně. Čeká nás hodně práce, obzvlášť kvůli jednomu týmu, který na čele diktuje tempo," prohlásil před tréninkem nejmladší čtyřnásobný šampion v historii F1.
Po 50 min Rosberga (1:44,199) překonává Hamilton, jemuž k zisku titulu v neděli stačí i druhé místo - 1:43,799 min. Magnussen se posouvá na deváté místo, Kvjat dokonce na čtvrté za Vettela.
Button na 15. pozici kvůli technickým problémům předčasně končí: "Je to pro mě náročný začátek víkendu, v prvním tréninku jsem si pořádně nezajezdil. Ale velmi brzy se do toho ve druhém tréninku dostaneme, nebojte!"
Opravu potřebuje i Massův Williams, který se dopoledne již na dráze také neukáže. I on měl problémy s uvolněným krytem motoru. "Právě jsme jezdili s novou konfigurací chlazení. Moc dobře nefungovala," vtipkuje technický ředitel Pat Symonds. Tým se potřebuje při opravách ujistit, že se tyto problémy na žádném voze již nebudou opakovat.
Po hodině Rosberg na chvíli překonal svého týmového kolegu (1:43,609), na první příčce se ale dlouho neohřál: Hamilton hned ve svém dalším kole rázně odpověděl - 1:43,476 min. Třetí Alonso ztrácel 1,7 sekundy.
Lotus Pastora Maldonada na měkkých pneumatikách, super-měkké si jezdci poprvév Abú Zabí vyzkoušejí až ve druhém tréninku (foto: Lotus F1 Team)
Horner o vlivu Neweyho na budoucí Red Bull RB11 uvádí: "Adrian je do vozu zapojený stejně jako u jeho předchůdců. Jde do něj hodně úsilí, ale návrh a vývoj vozu vede Adrian." Dále si pochvaluje okruh v Abú Zabí: "Pro nás jde o fantastickou trať. Vyhráli jsme zde svou první velkou cenu a mistrovství světa se Sebastianem Vettelem. Máme na ní hodně hezkých vzpomínek."
V posledních minutách na Mercedesy nikdo neměl, týmy se věnovaly delším jízdám. Po opravě na posledních chvíli vyrazil z garáže Stevens a jako poslední si připsal měřené kolo. Nejblíže Stříbrným šípům bylo Ferrari a Red Bull, solidní časy předvádělo Toro Rosso.
Přehled nejrychlejších sektorů, maximálních rychlostí a počtů kol
McLaren na jednom voze testoval novinky, ten druhý žel stál, stejně jako Williamsy, které by měly být druhým nejrychlejším týmem. S návratem Caterhamu dojde zítra opět ke změně kvalifikačního formátu: v první a druhé části zítra vypadne pět vozů.
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.