Šéf McLarenu, Ron Dennis, si na Autosport International zajímavě popovídal s legendárním komentátorem, Murrayem Walkerem.
Jednou z nejzajímavějších částí tohoto asi hodinového rozhovoru byla pasáž, ve které Dennis popisoval, jak zvládal vztah dvou velkých rivalů pod svoji střechou v roce 2007 - Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa. Došlo také na srovnání s legendárními bitvami mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem v letech 1988 a 1989.
"S každým jezdecem, který někdy jezdil pro McLaren a to včetně těch nejkontroverznějších, jsem se snažil, a u skoro všech z nich se mi to povedlo, stát se přáteli. Myslím, že když s těmito lidmi strávíte až moc času a hodně se navzájem ptáte, jestli nejste kamarády, tak nemáte základ. Co přátelství trochu smazává je samozřejmě soutěživost, kterou tito jednotlivci mají. To je tedy konstantně v konfliktu," říká Ron Dennis.
"Takže jak se tedy stát opravdu dobrými kamarády a zvládat nevyhnutelné: 'Já chci to nejlepší, já chci toto, sleduj mě a zvýhodňuj mě'? To je těžké. Takže zpátky k vaší otázce, všichni se stali přáteli. Dokonce i jezdci, kteří odcházeli pod mraky, tyto mraky časem zmizely a přátelství se znovu obnovilo."
Ron Dennis je znám pro svůj tvrdý postoj v jednáních a také pro svoje specifické projevy(foto: McLaren)
Další otázkou bylo, kdyby teď Ron potkal Fernanda na chotbě ve Wokingu, tak jestli by mu řekl: "Dobrý den Fernando, rád tě tu zase vidím". Na to Ron odpověděl: "Ano, to bych udělal. Rozumíte tomu, proč lidé dělají určité věci, odkud pocházejí a to je důležité. Byl bych ve své mysli schopen eliminovat negativitu, kterou každému způsobil? Ne, to samozřejmě ne. Ale myslím... musíte být větší osobností."
Později se Murray Walker šéfa celé skupiny McLaren zeptal: "Zažil jste dva zvláště těžké vztahy s jezdci: Senna a Prost a Hamilton a Alonso. Měl jste ve svých rukou čtyři brilantní jezdce, každý z nich mohl vyhrávat závody, ale jak jste zvládal jejich soutěživost?"
Dennisova odpověď nás nechává nahlédnout do toho, jak funguje systém rovnosti v McLarenu. "Samozřejmě to není jednoduché. Jednáte s extrémně soutěživými jedinci, hodně rozdílnými osobnostmi a v obou těchto případech velmi rozdílnými kulturními pozadími. A ve skutečnosti také velmi rozdílnými zázemími vzdělání. Povahy těchto kontrétních mužů byly velmi rozdílné.
Hamiltona si Dennis vyloženě vychoval (foto: McLaren)
Ayrton žil totálně pro Formuli 1 a její hodnoty. Byl její součástí, avšak s Alainem sdílel jednu věc - ve svých zemích byli absolutními hrdiny. Byli vrcholem nejen v jejich sportu, ale v daném čase byli ve svých zemích také nejprominentnějšími sportovními osobnostmi. Psalo se o nich fenomenální množství věcí a zcela jasně, což byl případ také Fernanda a Lewise, se lišilo to, co se o nich psalo v jejich rodných zemích.
Vybudovali si to tak, tolik se toho o nich psalo, přiměli hodně lidí, aby s nimi mluvilo a ve svých vlastních myslích museli zjistit důvody pro neúspěch. Pro Grand Prix jezdce je velice důležité, abych chápali a snad si také věřili. A aby se sami pochopili, tak si musí totálně věřit. To znamená, že je pro ně extrémně těžké, se vyrovnat s něčím, co nebylo chybou auta nebo týmu. Takže, když selžou, což se nevyhnutelně stane, protože to je ve sportu přirozené, tak všichni jezdci mají tendenci hledat nějaké důvody pro toto selhání.
Pokud jste tak oddaní rovnosti, jako je McLaren, tak předvádíte rovnost na konstantní bázi. Například Alain si vždy dělal starost o to, že by Ayrton mohl být favorizován Hondou v oblasti motoru. Takže závodní motory byly seřazeny, jejich čísla napsána na kus papíru, dána do klobouku a oni si tahali svoje motory. Byla to jednoduchá, ale ta nejsnažší cesta, jak zajistit, že ohledně motoru nebude žádná zaujatost.
Jakmile eliminujete tyto věci, tak skončíte s lidskými problémy. Lidské problémy nakonec vždy skončí u 'on to udělal' - jako děti ve škole - 'on to udělal, paní učitelko, já udělal toto, paní učitelko'. A vy to pak musíte rozsoudit. A nakonec jsem tvrdý, o co tvrději na mě tlačíte, o to drsnější jsem. Naprosto jasně rozhodnu, jak to bude a pokud se jezdec - a to se opravdu stalo, ne ovšem mezi těmito čtyřmi - dostane do bodu, kdy to nemůže akceptovat, tak tu pro něj v McLarenu není místo."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.