Šéf McLarenu, Ron Dennis, si na Autosport International zajímavě popovídal s legendárním komentátorem, Murrayem Walkerem.
Jednou z nejzajímavějších částí tohoto asi hodinového rozhovoru byla pasáž, ve které Dennis popisoval, jak zvládal vztah dvou velkých rivalů pod svoji střechou v roce 2007 - Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa. Došlo také na srovnání s legendárními bitvami mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem v letech 1988 a 1989.
"S každým jezdecem, který někdy jezdil pro McLaren a to včetně těch nejkontroverznějších, jsem se snažil, a u skoro všech z nich se mi to povedlo, stát se přáteli. Myslím, že když s těmito lidmi strávíte až moc času a hodně se navzájem ptáte, jestli nejste kamarády, tak nemáte základ. Co přátelství trochu smazává je samozřejmě soutěživost, kterou tito jednotlivci mají. To je tedy konstantně v konfliktu," říká Ron Dennis.
"Takže jak se tedy stát opravdu dobrými kamarády a zvládat nevyhnutelné: 'Já chci to nejlepší, já chci toto, sleduj mě a zvýhodňuj mě'? To je těžké. Takže zpátky k vaší otázce, všichni se stali přáteli. Dokonce i jezdci, kteří odcházeli pod mraky, tyto mraky časem zmizely a přátelství se znovu obnovilo."
Ron Dennis je znám pro svůj tvrdý postoj v jednáních a také pro svoje specifické projevy(foto: McLaren)
Další otázkou bylo, kdyby teď Ron potkal Fernanda na chotbě ve Wokingu, tak jestli by mu řekl: "Dobrý den Fernando, rád tě tu zase vidím". Na to Ron odpověděl: "Ano, to bych udělal. Rozumíte tomu, proč lidé dělají určité věci, odkud pocházejí a to je důležité. Byl bych ve své mysli schopen eliminovat negativitu, kterou každému způsobil? Ne, to samozřejmě ne. Ale myslím... musíte být větší osobností."
Později se Murray Walker šéfa celé skupiny McLaren zeptal: "Zažil jste dva zvláště těžké vztahy s jezdci: Senna a Prost a Hamilton a Alonso. Měl jste ve svých rukou čtyři brilantní jezdce, každý z nich mohl vyhrávat závody, ale jak jste zvládal jejich soutěživost?"
Dennisova odpověď nás nechává nahlédnout do toho, jak funguje systém rovnosti v McLarenu. "Samozřejmě to není jednoduché. Jednáte s extrémně soutěživými jedinci, hodně rozdílnými osobnostmi a v obou těchto případech velmi rozdílnými kulturními pozadími. A ve skutečnosti také velmi rozdílnými zázemími vzdělání. Povahy těchto kontrétních mužů byly velmi rozdílné.
Hamiltona si Dennis vyloženě vychoval (foto: McLaren)
Ayrton žil totálně pro Formuli 1 a její hodnoty. Byl její součástí, avšak s Alainem sdílel jednu věc - ve svých zemích byli absolutními hrdiny. Byli vrcholem nejen v jejich sportu, ale v daném čase byli ve svých zemích také nejprominentnějšími sportovními osobnostmi. Psalo se o nich fenomenální množství věcí a zcela jasně, což byl případ také Fernanda a Lewise, se lišilo to, co se o nich psalo v jejich rodných zemích.
Vybudovali si to tak, tolik se toho o nich psalo, přiměli hodně lidí, aby s nimi mluvilo a ve svých vlastních myslích museli zjistit důvody pro neúspěch. Pro Grand Prix jezdce je velice důležité, abych chápali a snad si také věřili. A aby se sami pochopili, tak si musí totálně věřit. To znamená, že je pro ně extrémně těžké, se vyrovnat s něčím, co nebylo chybou auta nebo týmu. Takže, když selžou, což se nevyhnutelně stane, protože to je ve sportu přirozené, tak všichni jezdci mají tendenci hledat nějaké důvody pro toto selhání.
Pokud jste tak oddaní rovnosti, jako je McLaren, tak předvádíte rovnost na konstantní bázi. Například Alain si vždy dělal starost o to, že by Ayrton mohl být favorizován Hondou v oblasti motoru. Takže závodní motory byly seřazeny, jejich čísla napsána na kus papíru, dána do klobouku a oni si tahali svoje motory. Byla to jednoduchá, ale ta nejsnažší cesta, jak zajistit, že ohledně motoru nebude žádná zaujatost.
Jakmile eliminujete tyto věci, tak skončíte s lidskými problémy. Lidské problémy nakonec vždy skončí u 'on to udělal' - jako děti ve škole - 'on to udělal, paní učitelko, já udělal toto, paní učitelko'. A vy to pak musíte rozsoudit. A nakonec jsem tvrdý, o co tvrději na mě tlačíte, o to drsnější jsem. Naprosto jasně rozhodnu, jak to bude a pokud se jezdec - a to se opravdu stalo, ne ovšem mezi těmito čtyřmi - dostane do bodu, kdy to nemůže akceptovat, tak tu pro něj v McLarenu není místo."
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.